Strömlinjeformad Innova

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Strömlinjeformad Innova

Post by aryan »

Ombyggd Innova som påminner om Lambretta och Vespa hastighetsrekord maskiner
http://www.velomobiel.nl/allert/Recumbe ... orbike.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Ca 0,1 l/mil vid 90 km/t

Image
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Edward
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 72
Joined: Sun 13 Aug 2006, 00:09
Location: Västerås

Re: Strömlinjeformad Innova

Post by Edward »

Mycket intressant läsning. Tack för länken!
Vespa GTS 300
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Re: Strömlinjeformad Innova

Post by aryan »

Tack, kul att du uppskattade den. Visst är det imponerande att förbrukningen halverats vid samma hastighet! Då borde luftmotståndet vara mindre än hälften, om nu inte en standard Innova också skulle bli mycket snålare med längre utväxling.

Eftersom (luft)motståndet ökar med kvadraten av hastigheten borde topphastigheten ha ökat 140% (roten ur 2) dvs från 90 till ca 127 km/t med 70% av förbrukningen av en vanlig Innova som kör fullgas/90 km/t.
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Re: Strömlinjeformad Innova

Post by aryan »

Det finns en annan som också kommer upp i 1l/100km här:

http://www.evomoto.de/" onclick="window.open(this.href);return false;

Image
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Post Reply