Mugello 186 på tv 175
-
- Nybörjare
Mugello 186 på tv 175
Har ett mugello som tidigare satt på en Li 150 och nu skall på en tv 175. Fungerar det med en tjockare packning i botten(vad händer då med porttiderna?) eller behöver man en ny kolv? Någon som gjort detta och har tips?
Förresten, låg eller högvarvigt blås? Tips/rekomendationer...?!
/Rally Calle
/Rally Calle
---: Slutord :---
-
- Nybörjare
Re: Mugello 186 på tv 175
...förtydligande. Det kostar alltså ungefär samma att byta till en GP vev som en ny kolv.
...och jo jag tänkte ändå byta tändningen så den ändan är inget problem
/C
...och jo jag tänkte ändå byta tändningen så den ändan är inget problem

/C
GP veven är starkare och en ny och starkare vev är nog ingen nackdel om den ska klara högre effekt?
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Om du höjer cylindern så förlänger du porttiderna, dvs flyttar upp effektkurvan varvtalsmässigt. Tänk på att Lambrettan har ganska snäva toleranser för att fästa blåset, så om du schimsar upp cyllen med 1.5 mm så lär det bli problem med att få på det. Varför ska du schimsa cylindern?
Orginalmugello är relativt lågvarvigt och passar alltså bäst med ett lågvarvigt blås. JL3 Road Curly kör jag med, funkar utmärkt. Clubman funkar också bra. Taffspeed's gamla klassiska Road-blås skall enligt vad jag hört också funka bra (samma koner som JL3 Road).
Orginalmugello är relativt lågvarvigt och passar alltså bäst med ett lågvarvigt blås. JL3 Road Curly kör jag med, funkar utmärkt. Clubman funkar också bra. Taffspeed's gamla klassiska Road-blås skall enligt vad jag hört också funka bra (samma koner som JL3 Road).
Rallycalle wrote:Har ett mugello som tidigare satt på en Li 150 och nu skall på en tv 175. Fungerar det med en tjockare packning i botten(vad händer då med porttiderna?) eller behöver man en ny kolv? Någon som gjort detta och har tips?
/Rally Calle
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
TV175 har ju en längre vevstake 116 mm i stället för 107 mm.
Då köper man lämpligast en kolv avpassad för den veven, alternativt köper man en 107 mm vev med GP-kona. Varför schimsa? Porttiderna blir helt knasiga, plus monteringsproblemen som nämndes innan.
aryan wrote:TV175 har ju en längre vevstake 116 mm i stället för 107 mm.
om man kör med 116 stake och shimsar eller kör med kortare kolv eller 107 mm stake och längre kolv spelar överhuvudtaget ingen roll så länge kolven vänder vid
samma läge vid ÖD relativt cylindern. så att köra med 116 mm stake och shimsa 9 mm ger överhuvudtaget ingen förändring av porttiderna. en 116 mm stake ger marginalt lägre porttider än en 107 mm pga slackare vinkel före och efter vändlägen
samma läge vid ÖD relativt cylindern. så att köra med 116 mm stake och shimsa 9 mm ger överhuvudtaget ingen förändring av porttiderna. en 116 mm stake ger marginalt lägre porttider än en 107 mm pga slackare vinkel före och efter vändlägen
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Ring efter kl...
Ja det var ungefär mitt svar; jag skulle skaffa en ny GP vev den har 107mm vevstake som passar kolven och motorn blir mera hållbartmed GP vev har även kraftigare vevstakslager tror jag och mycket krafitigare kona.
Om man skulle behålla TV originalvev med 116 mm vevstake och använda kolven som är för en för LI/GP vevstake på 107 mm och kompenserar det genom att flytta upp cylindern 9mm så tror jag inte porttider påverkas märkbart. Man förlorar lite vevhuskompression iom att överströmskanalerna får en något större volym när de blir 9mm längre men det kan knappast vara avgörande heller.
Däremot lär det bli svårare att få passning med avgaskroken som du säger. Likaså med kyltunneln rund cylindern.
EDIT: någon Truls hann före...
Om man skulle behålla TV originalvev med 116 mm vevstake och använda kolven som är för en för LI/GP vevstake på 107 mm och kompenserar det genom att flytta upp cylindern 9mm så tror jag inte porttider påverkas märkbart. Man förlorar lite vevhuskompression iom att överströmskanalerna får en något större volym när de blir 9mm längre men det kan knappast vara avgörande heller.
Däremot lär det bli svårare att få passning med avgaskroken som du säger. Likaså med kyltunneln rund cylindern.
EDIT: någon Truls hann före...
inga problem blir det med fläktkåpan eller avgasröret heller. hålen till fästbraketten kan man fila, och kylkåpan passar utan problem genom att korta den långa muttern.
men det ser man lätt när man monterar skiten....
men det ser man lätt när man monterar skiten....
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Ring efter kl...
Fast om man ändå ska byta tändning och svänghjul är det väll bäst att byta till GP vev + att det då finns fler (svänghjul) som passar?
Eftersom nästan alla trimkit nuförtiden bara passar på 107mm vev, och du ändå ska byta tändning/hjul så skulle jag köpa en GP 107mm. Vilket jag också gjort, faktiskt. Eller kanske inte 100%, jag bytte till en Mazzuchelli 'orginal'-vev till LI, eftersom jag redan hade ett lättat svänghjul för den smalare konan. Om du inte tänker dig att trimma upp Mugellot till extrema nivåer, så klarar en ny orginalspec-vev utan problem att hantera din konfiguration. Med 28mm fugge och JL3 road så kommer man kanske upp i 15-16 hp, och det ska den klara utan problem.
aryan wrote:Fast om man ändå ska byta tändning och svänghjul är det väll bäst att byta till GP vev + att det då finns fler (svänghjul) som passar?
-
- Nybörjare
Tack för svaren allesammans... känns som det enklaste är att byta vev nu när allt ändå är nedplockat. Men vi får se... kanske kommer några andra konstiga ideer fram
Truls jag kommer säkert att hetsa dig om mer info längra fram
/Carl

Truls jag kommer säkert att hetsa dig om mer info längra fram

/Carl