Värmenyp?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
johan
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 46
Joined: Thu 22 Jul 2004, 18:51
Location: Göteborg Sweden

Värmenyp?

Post by johan »

Jag hoppas att jag en dag kan bidra med svar på folks frågor, men innan erfarenheten infunnit sig fortsätter jag fråga.

Min nyrenoverade 150-motor "nöp" under premiärturen. Bakdäcket låste och motorn dog. Efter kanske 10 sekunder gick hon igång fint igen och rullade på i kanske 10 minuter innan det hände igen. Då jag är helt oerfaren har jag ingen aning om vad fasen jag ska hitta på. Någon?

en tacksam Johan
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Först, eftersom nypningen till största delen består av värmeutvigning, skall man nog ge värmen lite tid att ledas bort, innan man startar upp igen.
M.a.o. 10 sek borde snarare vara 10 min.

- Har du rätt oljeblandning? 2%, 4% eller 5%?
- Ska din Vespa ha 2%, 4% eller 5%?
- Kom du ihåg att fylla vxl-låds olja?
- År motorn borrad, kan spelet vara för litet.
- För litet kolvringsspel.
- Förgasaren felinställd.

När en 2T-motor är nyrenoverad kan det hända att den nyper några gånger. Då gäller det att dra in kopplingen med en gång, låta den svalna, och förtsätta färden försiktigt.
Det behöver inte nödvändigtvis betyda att någon större skada skett.:):)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

hej. tråkigt med nyp, men det behöver nödvändigtvis inte vara fel på något.

eftersom motorn är helrenoverad (utgår ifrån att du har ny kolv och ringar) så är friktionen i loppet när man kör enormt stor i början.
jag brukar starta en nyrenoverad motor och låta den stå på tomgång i 10-20 min om möööjlighet finns.

sedan är det lite "regler" för inkörning av gjutjärnscylindrar, man ska aldrig segdra den under inkörningen, d.v.s att man kör på hög växel med lite belasning, då är det bättre att växla ner och låta motorn arbeta på högre varv (men inte för högt varv heller).

dra inte för långt på växlarna, ett tips om man tycker att det är svårt att köra snällt är att slacka gasvajern så att man inte kan köra fullgas.

inkörningen är viktigast de första 50-100milen, sedan ska allt vara inslipat och nyprisken minimerad

Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Min moppe, 38 cc nyborrad & ny kolv, nöp 2 ggr så det sjöng om det under de första milen. Går perfekt nu efter 40 mil.

Image
johan
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 46
Joined: Thu 22 Jul 2004, 18:51
Location: Göteborg Sweden

Post by johan »

Tack för era rappa svar. Nu känns det bättre. Ska bara fixa växlarna då..
Post Reply