Jag hoppas att jag en dag kan bidra med svar på folks frågor, men innan erfarenheten infunnit sig fortsätter jag fråga.
Min nyrenoverade 150-motor "nöp" under premiärturen. Bakdäcket låste och motorn dog. Efter kanske 10 sekunder gick hon igång fint igen och rullade på i kanske 10 minuter innan det hände igen. Då jag är helt oerfaren har jag ingen aning om vad fasen jag ska hitta på. Någon?
en tacksam Johan
Värmenyp?
Först, eftersom nypningen till största delen består av värmeutvigning, skall man nog ge värmen lite tid att ledas bort, innan man startar upp igen.
M.a.o. 10 sek borde snarare vara 10 min.
- Har du rätt oljeblandning? 2%, 4% eller 5%?
- Ska din Vespa ha 2%, 4% eller 5%?
- Kom du ihåg att fylla vxl-låds olja?
- År motorn borrad, kan spelet vara för litet.
- För litet kolvringsspel.
- Förgasaren felinställd.
När en 2T-motor är nyrenoverad kan det hända att den nyper några gånger. Då gäller det att dra in kopplingen med en gång, låta den svalna, och förtsätta färden försiktigt.
Det behöver inte nödvändigtvis betyda att någon större skada skett.
:)
M.a.o. 10 sek borde snarare vara 10 min.
- Har du rätt oljeblandning? 2%, 4% eller 5%?
- Ska din Vespa ha 2%, 4% eller 5%?
- Kom du ihåg att fylla vxl-låds olja?
- År motorn borrad, kan spelet vara för litet.
- För litet kolvringsspel.
- Förgasaren felinställd.
När en 2T-motor är nyrenoverad kan det hända att den nyper några gånger. Då gäller det att dra in kopplingen med en gång, låta den svalna, och förtsätta färden försiktigt.
Det behöver inte nödvändigtvis betyda att någon större skada skett.

hej. tråkigt med nyp, men det behöver nödvändigtvis inte vara fel på något.
eftersom motorn är helrenoverad (utgår ifrån att du har ny kolv och ringar) så är friktionen i loppet när man kör enormt stor i början.
jag brukar starta en nyrenoverad motor och låta den stå på tomgång i 10-20 min om möööjlighet finns.
sedan är det lite "regler" för inkörning av gjutjärnscylindrar, man ska aldrig segdra den under inkörningen, d.v.s att man kör på hög växel med lite belasning, då är det bättre att växla ner och låta motorn arbeta på högre varv (men inte för högt varv heller).
dra inte för långt på växlarna, ett tips om man tycker att det är svårt att köra snällt är att slacka gasvajern så att man inte kan köra fullgas.
inkörningen är viktigast de första 50-100milen, sedan ska allt vara inslipat och nyprisken minimerad
Federico
eftersom motorn är helrenoverad (utgår ifrån att du har ny kolv och ringar) så är friktionen i loppet när man kör enormt stor i början.
jag brukar starta en nyrenoverad motor och låta den stå på tomgång i 10-20 min om möööjlighet finns.
sedan är det lite "regler" för inkörning av gjutjärnscylindrar, man ska aldrig segdra den under inkörningen, d.v.s att man kör på hög växel med lite belasning, då är det bättre att växla ner och låta motorn arbeta på högre varv (men inte för högt varv heller).
dra inte för långt på växlarna, ett tips om man tycker att det är svårt att köra snällt är att slacka gasvajern så att man inte kan köra fullgas.
inkörningen är viktigast de första 50-100milen, sedan ska allt vara inslipat och nyprisken minimerad
Federico