Nya lameller: Slirande koppling??

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Rickard
Entusiast
Entusiast

Nya lameller: Slirande koppling??

Post by Rickard »

Hej igen alla Vespa vänner!

Var ett tag sedan jag var på forumet, men min lilla Vespa fungerar fortfarande fint efter den omfattande renovering jag gjorde.

Hela förra året körde jag med slirande koppling. Ibland slirande den frisk vid gaspådrag, och ganska ofta var det svårt att kicka igång den eftersom kicken "inte tog", utan bara segade ner mot marken vid kickning.

Eftersom jag inte bytte lameller vid renoveringen, så tänkte jag att det skulle vara dax nu.
Sagt och gjort, plockade ut lamellerna igår, la dom nya förstärkta i oljebad över natten. Monterade ihop allt igen nu ikväll, och började kicka...
Resultat: en än värre slirande koppling!!! Nästan helt omöjligt att med kicken få motorn att gå runt, visst tar kicken ibland, men oftast bara segar den ner mot marken?

Vad är fel nu då?
Är 100% säker på att kilen (glömt vad den egentligen heter) sitter i och på rätt ställe!
Fattar ingenting nu, jag som hade fått tillbaka lite mekarlust och så blev det så här?!
Vespa 50/N -71
patrikgrann
Lärling
Lärling

Re: Nya lameller: Slirande koppling??

Post by patrikgrann »

Byt kopplingsfjäder.
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Fjädern är bytt till en förstärkt Malossi, liksom plunger och tryckplatta.
Numera 3 lameller istället för 4 som innan.
Vespa 50/N -71
Ikonen
Entusiast
Entusiast

Post by Ikonen »

Slirar den utan att du kopplat på vajern? Då måste det vara problem med kilen eller att du lagt i lamellerna fel. Det är tjockare stålplattor mellan lamellerna när man har 3st.

Image
Last edited by Ikonen on Thu 23 Feb 2012, 22:25, edited 1 time in total.
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
V50 L -69 Renovering på gång
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Har också bytt till 2st tjockare nya stålplattor...
Vajern är inte påkopplad...
Lamellerna kan ju inte gärna hamna fel, eller? Tittade på en sprängskiss nu, möjligen att den första plattan efter fjädern är felvänd? Går det överhuvudtaget att vända den fel och få ihop det ändå?
Att hela paketet snurrar över kilen känns otroligt.

Skall öppna imorgon och titta igen.
Inga andra tips?
Vespa 50/N -71
Ikonen
Entusiast
Entusiast

Post by Ikonen »

Den första plattan efter fjädern går nog inte att vända fel...

Jag skruvade fast kopplingen för löst en gång och då gick hela spåret för kilen åt helvete på både kopplingskorgen och julgranen. Hoppas att det inte har hänt samma för dig.
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Det finns inte mycket som kan gå fel med en smallframekopping...
1. Du har inte spänt vajern för hårt så den är i ett halvurkopplat läge när kopplingsarmen är orörd?
2. Kilen... Som Ikonen säger, du har väl dragit åt ordentligt och vikt upp låsbrickan? Annars har du problem och måste lossa kopplingskåpan och kolla detta.

Johan
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Vilken typ av olja fick de bada i?
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Image[/quote]

Lamellerna fick bada i SAE30 olja från Biltema.
Låsbrickan är på plats, likaså är allting spänt.

Har funderat hela natten på detta, och har därför sovit dåligt :roll:

Om vi tittar på sprängskissen och där hela kopplingspaketet är ihopsatt, så visas det 3 delar utanför kopplingen.
Jag har bara 2! Först en låsbricka, sedan en 17mm mutter. Vad är det för delar som visas egentligen?

Där är även en disc med hål i efter kopplingspaketet, osäker på om jag har den. Kommer faktiskt inte ihåg.

Har också en fråga om tänderna på stållamellerna, dom som går inåt. Vad är meningen med dessa? Är det för att centrera dom? Och till sist är jag väldigt osäker på om den plattan direkt efter fjädern verkligen har en kona på min koppling.
Detta kollar jag ikväll.

En fråga till: Om jag tar bort hela kopplingen och provkickar, så kan det väl inte gärna slira? Och då måste felet ligga i lamellerna någonstans.
Vespa 50/N -71
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Tryckplattan (discen med hål i) måste du ha på plats. Utan denna kan du inte koppla ur alls. Känner du motstånd i kopplingshantaget så sitter den på plats ;)
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Du kan testa att kicka utan kopplingslock för att ta reda på om armen/plungen/tryckbrickan strular till något, eller om hela kopplingen sitter för långt ut.
Stållamellernas "tänder" håller den inre delen av kopplingen (överföringen till växlar och kick), medan lamellskivornas tänder håller den yttre (som drivs av veven). Muttern och låsbrickan syns längst ner på skissen (vid axeln). Vilka tre delar menar du?
/P
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Paka wrote:Du kan testa att kicka utan kopplingslock för att ta reda på om armen/plungen/tryckbrickan strular till något, eller om hela kopplingen sitter för långt ut.
Stållamellernas "tänder" håller den inre delen av kopplingen (överföringen till växlar och kick), medan lamellskivornas tänder håller den yttre (som drivs av veven). Muttern och låsbrickan syns längst ner på skissen (vid axeln). Vilka tre delar menar du?
/P
Va fasen, de tre delar jag menade syns mitt på bilden innanför kopplingslocket. Men nu ser jag att det är plunger, och brickan med den konstiga fjädern i sig som plungern trycker på! Skönt, då har jag i alla fall alla delar :D

Hur hårt skall muttern vid låsbrickan dras egentligen? Just nu ligger den yttersta stålbrickan på paketet i höjd med kopplingskorgen. Alltså är det kanske ett glapp på (vet inte) men kanske 1cm från botten på korgen till lamellpaketet.
Men det verkade nästan som muttern bottnade på julgransaxeln?!

Skall gräva i detta ikväll, paketet skall ut igen och då skall det kickas för att se om det funkar då!

Kan det vara tänderna på stållamellerna som inte är linjerade, kom jag på precis...?
Vespa 50/N -71
Ikonen
Entusiast
Entusiast

Post by Ikonen »

Om du tar bort hela kopplingen och kickar så händer ingenting, då får du inget som driver kuggarna så att vevstaken kan röra sig. Plattan med konan direkt efter fjädern borde du ha med annars har du inte kunnat sätta på tryckplattan där plungen trycker ihop kopplingen.

Hur var det att sätta på kopplingskåpan, den gick att sätta på dikt an på motorn utan problem?

http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... r_93003000

Kolla där om det ser ut som på din med mellanrum och annat.

http://www.sip-scootershop.com/en/ersat ... eparts-045

Här ser man bättre vilka delar som ska vara med än på piaggios gamla sprängskiss.
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Ikonen wrote: Hur var det att sätta på kopplingskåpan, den gick att sätta på dikt an på motorn utan problem?
Jajjamän, dikt an utan problem
Vespa 50/N -71
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Här kommer det bilder!

Försöker addera bilder tagna från min iPad, men lyckas inte. Välj fil rutan är gråmarkerad...
Vespa 50/N -71
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Okej, tror mig ha hittat felet men vill höra era åsikter först!

Hela kopplingspaketet går EJ lätt in i korgen. Dom 6 vingarna på lamellerna är exakt lika stora som mellanrummen på korgen, så dom går dit men trögt.
Är det detta som kan vara felet, att paketet inte kan röra sig fram och tillbaka?

För allt är rätt monterat vad jag kan se, har delat allt igen.

Om detta är felet hur skulle ni ha åtgärdat det? Slipa av lite på alla vingarna på lamellerna eller justera på korgen (svårare eftetsom den är fortfarande i motorn). Vad händer om det blir för stort glapp vid för mycket slipning? Kommer det att påverka något senare, blir kopplingen sämre?

Detta är det enda som jag kan se kan påverka, men ni vet bättre.
Måste också berätta att givetvis tappade jag ner kilen i sumpen.... :lol:
Så det var att gräva ner ett långfinger och fiska upp den igen. Har även en ny kil, men den är större så den skall nog sitta vid svänghjulet istället?!
Vespa 50/N -71
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Tror mig fått ordning på kopplingen nu. Jag filade bort grader på korgen, samt centrerade lamellerna så noga jag kunde. Sen gled paketet på så fint! Testade att starta upp, och kicken tar nu direkt i alla fall.

Men jag tycker att kopplingshandtaget är för sladdrigt och slaglängden känns för kort. Handtaget fjädrar ej heller tillbaka helt. Provade att justera den lilla 8mm wire spännaren till max, men det hjälper inte. Tror att höljet är för långt samt den grova fjädern på slutet för klen?

Hur kortar man höljet på enklaste sätt med wiren i?
Får jag längre slaglängd med ett PX handtag?

Edit: hittade dessa på SIP: http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... +_28163000 kan det vara något?
Vespa 50/N -71
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Blir snart galen och behöver er hjälp :cry:

Har Vespan upp pallad med bakhjulet borta. Och justerar jag wiren för hårt, så tar inte kicken utan bara svampar nedåt. Släpper jag efter så börjar kicken ta, men startar jag motorn och inte har någon växel i, så snurrar baktrumman ändå. Lägger jag sedan i en växel, snurrar trumman som bara den, men drar jag in kopplingshandtaget så stannar inte trumman...Alltså kopplar den inte ur, eller?

Har mätt och wiren kan med hjälp av handtaget endast röra sig ca: 10mm på längden. Här känns det som om man skulle behöva dubbla längden för att kunna ställa in kopplingen korrekt?! Hur har ni andra löst det?
Vespa 50/N -71
primmy73
Entusiast
Entusiast

Post by primmy73 »

Heissan,

Lägg tillbaka hjulet så får du se att den slutar snurra. Fast korset snurrar i friläget i lådan så blir det ändå tillräckligt med friktion så att axeln snurrar med, speciellt då hjulet inte är på plats.

Lycka till,
-n
Ikonen
Entusiast
Entusiast

Post by Ikonen »

Korta höljet om din koppling inte fungerat ordentligt innan du bytte lameller, om jag minns rätt så hade du problem sedan innan? Det är det bästa tipset jag kan ge utifrån din beskrivning av problemet.
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Tack för era svar! Skall köpa en ny wire och stoppa i höljet. Vågar inte dra in änden på den wire jag har för att korta höljet (pga lite fransig wire)
Ingen som testat de justerbara handtagen jag länkade till tidigare? Värt att testa?

Denna sommaren SKALL kopplingen fungera till 100%, jag ger mig inte :D

Någon som kan länka till den platta som behövs (från SIP) för att montera backspeglar? Har sökt men hittar ej...
Vespa 50/N -71
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Glöm vad jag skrev om att länka till SIP....hittade nu :oops:
Vespa 50/N -71
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Ny uppdatering efter en leverans från våra Tyska vänner :D

Ny wire, kortat hölje ca 3cm, ny spännare, nytt ställbart handtag, ny plunger, nya lameller, nya stål lameller, ny tryckplatta.

Men det går ändå inte till 100%...

Tack vare att jag köpte ett ställbart handtag så kan jag lätt justera och spänna eller slacka wiren för att kunna kicka/koppla ur.
Varför är det så här? Vad mer kan jag göra, allt är ju nytt???

Eller blir det bättre när jag kör och allt "går till sig" lite?
För mycket olja på lamellerna?
Vespa 50/N -71
spaxe
Entusiast
Entusiast

Post by spaxe »

Hej Rickard
Jag tror att lamellerna sitter där dom ska och att den biten är rätt monterad.

Hur är det med kopplings korgen tänker på driv kuggen som hakar i kopplingskorgens
kuggar,sitter den fast och lirar utan glapp.
Ser du några märken på kuggarna eller slit skador på plåt eller motorblock.

Hur är det med axeln som går genom kopplings korgen till andra sidan,den har kontakt med
kicken och kopplings korgs axeln ska sitta tajt på sin plats.

Kopplingskorg och den lilla driv kuggen har kilar i axlarna, är dom ok.
Vet du vilken utväxling du har.
Har du trimm eller orginal.

Om wire och hölje samt spänning är rätt och funkar bra ska det inte
vara problem men att ev kuggar inte greppar som dom ska.
Det finns ovala spännbrickor (kickaxeln) och fjädrar (kopplings korgen och kickaxeln) som skjuter
ifrån och drar,dom påverkar kuggarna som måste haka i vid rätt tillfälle.
Kicken skjuter in sin kugge så att den ska driva runt kopplingskorgen.

Vet inte om du har delat motorn förut men för att se kickaxeln och samtliga
fjädrar och brickor måste du dela motorn.
Det är inte så jobbigt.
Spaxe. :D
Post Reply