momentnyckel

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
kejj
Mästare
Mästare

momentnyckel

Post by kejj »

Hej.
Det där med momentnyckel verkar vara en djungel.
Det finns små och stora, svindyra, hutlöst dyra samt okej prissatta lågbudgetvarianter.

Jag letar efter momentnyckel som passa min lambrettarenovering.

Det verkar inte bättre än att man behöver 2, en för spannet mellan 4 och 30 och en mellan 30 och 210 för att täcka in allt.

Vad kör ni på och har ni tips på bra prisvärd momentnyckel?
skiter ni i de låga momenten och drar för hand på ren känsla?
Bara det är gjord av plåt så....
marre
Lärling
Lärling

Re: momentnyckel

Post by marre »

Momentnycklar ger tyvärr hyffsat stor osäkerhet ändå, speciellt om det inte är nya grejer med blanka gängor och fina ytor så risken är att du eventuellt drar det för löst då momentet går åt till friktionen mest. Är man väldigt osäker på hur hårt man bör dra saker så kan momentnyckel vara bra för att lära sig känna på ett ungefär, de gånger jag använder momentnyckel är då det är lite mer kritiska saker som ska dras åt, exempelvis topplock på 4-t motorer då man behöver få en jämn spänning över hela om det är mer än 1 cylinder. På mina scootrar använder jag aldrig momentnyckel.

Med en enkel liten momentjämnvikt kan man dock räkna ut med hur många kilon du ska lägga på en viss hävarm för att dra med motsvarande moment, om du känner dig helt lost vad gäller hur hårt saker ska sitta.

Ex skruv som ska dras med 25Nm t.ex m8 bult

25N = 2,5kg ungefär på 1m hävarm
spärrskaft 3/8 kanske 18cm hävarm där du håller handen
2,5/0,18 = 13,9kg

Enkelt va? :)
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Biltema har en enkel version for en 50-ing som taecker fraan 0 till 200 typ. Soek och du skall finna :)
Den aer av modellen skaft med utslagsvisare paa graderad skala...
Saeljs aeven av andra firmor via Amazon foer samma pris om Biltema ligger foer laangt bort.
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

victor wrote:Biltema har en enkel version for en 50-ing som taecker fraan 0 till 200 typ. Soek och du skall finna :)
Saeljs aeven av andra firmor via Amazon foer samma pris om Biltema ligger foer laangt bort.
0-200 kommer du inte få någon säkerhet alls vid låga moment kan lika gärna vara 5 som 25Nm om man har lite otur, såhär kassa kan momentnycklar vara: http://happymtb.org/2008/02/08/veckans- ... entnyckel/ Sen en Biltema med 0-200 lär vara en katastrof jämfört med de 2 i testet som faktiskt är riktiga märken.
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Image
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

marre wrote:
victor wrote:Biltema har en enkel version for en 50-ing som taecker fraan 0 till 200 typ. Soek och du skall finna :)
0-200 kommer du inte få någon säkerhet alls vid låga moment kan lika gärna vara 5 som 25Nm om man har lite otur, såhär kassa kan momentnycklar vara: http://happymtb.org/2008/02/08/veckans- ... entnyckel/ Sen en Biltema med 0-200 lär vara en katastrof jämfört med de 2 i testet som faktiskt är riktiga märken.
Skrev 0-200 "typ" eftersom jag inte orkade gaa och soeka reda paa naagot som traadskaparen laett kunde hitta sjaelv.... ;)

http://biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg ... entnyckel/

0-20 var det visst.

Eftersom den bygger paa principen hur mycket staal bojer sig vid ett visst moment tror jag den aer god nog foer det vi pysslar med - det aer ju inte direkt rocketscience och ska det toktrimmas finns ju alltid locktite att tillgaa foer att minska riskerna att naagot vibrerar loss... Vilket nog kraevs i vilket fall som helst i gamla slutkoerda gaengor i aluminium fraan tidigt 60-tal...
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Momentnyckel är ett måste i en verkstad. Jag har en större Ampronyckel samt en 3-15 Nm från Pro. http://www.cyclecomponents.com/3/sv/art ... 15-nm.html

För hobbybruk behöver man inte kalibrerade momentnycklar som brukar vara fem gånger så dyra.
Go classic, not plastic
Erling
Lärling
Lärling

Post by Erling »

Tycker att två momentnycklar är bra för mig som amatör!
Proffsen har erfarenhet av att känna av för hand - tror jag - och klarar sig utan dessa hjälpmedel?

Jag använder en digital - Sandviken - Belzer. 6-30 nm.
Köpt på Tradera-auktion fynd/billigt!
Slagtålig även glaset med två fästen 1/4, 3/8. Digital avläsning röd lampa lyser och en signal ljuder samt en vibration i handtaget uppstår när önskat moment erhållits.
Man kan verkligen inte missa dessa tre varningssystem!

Dessutom momentnyckel 1/2 ” 20-210 nm = Biltema.

Konverteringshylsor är också bra att ha!
Man ska också lossa fjädern efter varje användning - men det vet väl alla tror jag!

Erling
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

Erling wrote:!
Man ska också lossa fjädern efter varje användning - men det vet väl alla tror jag!

Erling
ehrmmm... javisst, självklart... ska bara ner i källaren en sväng....
Vespa Rally 180 1971
paa
Entusiast
Entusiast

Post by paa »

För att förspänningen av skruvförbandet ska bli som det är tänkt när man drar med momentnyckel, så måste gängan vara anoljad.
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Vad tros om följande?

eBay

0-80 Foot pound -> 0-110 Nm
Hedge wrote: Några exempel:

Topplock till Lambretta = 1,5 - 2 kilo (~ 15-20 Nm)
Endplate till Lambretta = 1,4 - 1,8 kilo (~ 14-18 Nm)
Transkåpa till Lambretta = 0,4 - 0,6 kilo (~ 4-6 Nm)

Svänghjul Lambretta = 6,9 kilo (~69 Nm)
Ryckutjämnarbulten Lambretta = 3 - 3.5 kilo (~ 30 - 35 Nm)
Bakaxelmutter Lambretta = 16 kilo (~ 160 Nm)
Verkar ju täcka det mesta, bakaxelmutter drar man väl ändå tills man blir blå i ansiktet..?

För 300,- verkar den ju vara ett fynd!
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Bara det är gjord av plåt så....
Post Reply