GS200-uppdatering
GS200-uppdatering
2004 kunde ni följa detta skogsvrak i Scooteristen. Då ett sorgligt lik som ingen vågat ge sig på. Ett antal svets och mektimmar senare ett vackert
lik som med lätthet & 200cc körde ifrån sina medtävlare i Cannonball och vann. Åren gick och utöver bruksåkningen blev
det ett par rejäla turer till bl.a England & Scotland,
genom halva Finland en sommar och över Norska hardangervidda till Bergen och runt bland fjälltopparna.
Efter ett par mil så kommer tankarna och drömmarna efter mera. Jag ville ha scootern lite lägre och lite mera 60-tals
orienterings-stukad, plus en massa annat småfix som inte hanns med 2004.
Jag ber om ursäkt för den kassa bildkvalitén på några mobilbilder. Tyvärr saknar jag de bilder som togs innan renoveringen 2004.
Då kör vi igång: På basecamp CB-04
foto Olof Fransson & Magnus Ericsson tror jag.
Här ser man den lilla urkapningen som gjorts i ramen för frigång på 200-förgasaren. Dock inte tillräcklig.
lik som med lätthet & 200cc körde ifrån sina medtävlare i Cannonball och vann. Åren gick och utöver bruksåkningen blev
det ett par rejäla turer till bl.a England & Scotland,
genom halva Finland en sommar och över Norska hardangervidda till Bergen och runt bland fjälltopparna.
Efter ett par mil så kommer tankarna och drömmarna efter mera. Jag ville ha scootern lite lägre och lite mera 60-tals
orienterings-stukad, plus en massa annat småfix som inte hanns med 2004.
Jag ber om ursäkt för den kassa bildkvalitén på några mobilbilder. Tyvärr saknar jag de bilder som togs innan renoveringen 2004.
Då kör vi igång: På basecamp CB-04
foto Olof Fransson & Magnus Ericsson tror jag.
Här ser man den lilla urkapningen som gjorts i ramen för frigång på 200-förgasaren. Dock inte tillräcklig.
- Attachments
-
- GS2.JPG (98.44 KiB) Viewed 19130 times
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Re: GS200-uppdatering
Ett rejält urkap för att få upp motorn i ramen, samtidigt som man får se till att tanken får plats.
Jag byggde även om GS-lufthålet så att insugsbälgen från PX passar rakt av för tryggad friskluftförsörjning.
Jag byggde även om GS-lufthålet så att insugsbälgen från PX passar rakt av för tryggad friskluftförsörjning.
- Attachments
-
- GS3.JPG (88.21 KiB) Viewed 19113 times
-
- GS4.JPG (101.5 KiB) Viewed 19113 times
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
- klinkhammer
- Lärling
- Posts: 269
- Joined: Mon 19 May 2008, 19:59
- Location: Stoccolma
Re: GS200-uppdatering
Yeah!!Ola Lång wrote: ... Jag ville ha scootern lite lägre och lite mera 60-tals orienterings-stukad...
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
Re: GS200-uppdatering
Kul att det gillas. Då kör vi vidare:
Att mosa i en largeframe PX200 motor i en GS150 Wideframe kan göras på flera sätt, det vanligaste är att man köper en
färdig adapter på någon tysk firma och skruvar fast. Varför gå genvägar när man kan göra det svårt för sig ?
Jag ville ha originalutseende och byggde därför om ett PX-block med en Wideframsving.
Jag kör sedan med den vackra orginal GS-bromstrumman och 4-bultat nav.
Jag byggde en jigg för det hela innan svetsning så bakhjulets läge är exakt som på GS-motorn.
Att mosa i en largeframe PX200 motor i en GS150 Wideframe kan göras på flera sätt, det vanligaste är att man köper en
färdig adapter på någon tysk firma och skruvar fast. Varför gå genvägar när man kan göra det svårt för sig ?
Jag ville ha originalutseende och byggde därför om ett PX-block med en Wideframsving.
Jag kör sedan med den vackra orginal GS-bromstrumman och 4-bultat nav.
Jag byggde en jigg för det hela innan svetsning så bakhjulets läge är exakt som på GS-motorn.
- Attachments
-
- GS6.JPG (123.97 KiB) Viewed 18954 times
-
- GS5.JPG (130.03 KiB) Viewed 18954 times
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Re: GS200-uppdatering
Man blir imponerad av herrns företagsamhet!
- klinkhammer
- Lärling
- Posts: 269
- Joined: Mon 19 May 2008, 19:59
- Location: Stoccolma
Re: GS200-uppdatering
Kul!
Massa frågor...
Hamnar fästet för stötdämparen på rätt ställe eller krävs det massa speziale där också?
Visst är det samma splines på PX axeln så att 4bults navet passar direkt på?
Hur sänker du bak?
Massa frågor...
Hamnar fästet för stötdämparen på rätt ställe eller krävs det massa speziale där också?
Visst är det samma splines på PX axeln så att 4bults navet passar direkt på?
Hur sänker du bak?
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
Re: GS200-uppdatering
Det var riktigt seriöst gjort. Var det inte svårt att få allt att lira. Och för att inte tala om att svetsa ihop det
Ruskigt imponerad


Ruskigt imponerad

/ Micke
Re: GS200-uppdatering
Stötdämparefästet hamnade på rätt ställe. Men övre fästet är givetvis ombyggt..
Px-axeln och GS 150 har inte samma splinesdelning. Däremot PX och vissa VNS-motorer.
Jovisst var det lite trixigt med blocksvetsningen. Men det blev å andra sidan väldigt bra.
Sänkningen görs genom kort stötdämpare samt att man tillser att motorn verkligen kommer högt upp i chassit.
Jag hade kunnat sänka mera, men då få man kapa i tanken bränsletanken.
Px-axeln och GS 150 har inte samma splinesdelning. Däremot PX och vissa VNS-motorer.
Jovisst var det lite trixigt med blocksvetsningen. Men det blev å andra sidan väldigt bra.
Sänkningen görs genom kort stötdämpare samt att man tillser att motorn verkligen kommer högt upp i chassit.
Jag hade kunnat sänka mera, men då få man kapa i tanken bränsletanken.
- Attachments
-
- DSCF7389.jpg (50.83 KiB) Viewed 18863 times
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Re: GS200-uppdatering
Då 40-årskrisen närmade sig kände jag att jag plötsligt blev för gammal för att orka blanda bensin i oljan själv
.
Hur hade det sett ut om Piaggio själva hade byggt separatsmort på 50-talet? Kanske såhär :
Kapade ur en rostig smallframtank. Svetsade ihop lite rostfria rör och en tratt.
Fällde in den i gammeltanken. Fixade en kopplingsstos på undersidan. Röret går nu hela vägen igenom tanken.
Byggde en oljetank i alu skräddarsydd i ramen. Några viggenkopplingar och en slangstump fick utgöra nivåröret. Rymmer ca 1,5 L.

Hur hade det sett ut om Piaggio själva hade byggt separatsmort på 50-talet? Kanske såhär :
Kapade ur en rostig smallframtank. Svetsade ihop lite rostfria rör och en tratt.
Fällde in den i gammeltanken. Fixade en kopplingsstos på undersidan. Röret går nu hela vägen igenom tanken.
Byggde en oljetank i alu skräddarsydd i ramen. Några viggenkopplingar och en slangstump fick utgöra nivåröret. Rymmer ca 1,5 L.
- Attachments
-
- GS7.JPG (119.46 KiB) Viewed 18781 times
-
- GS8.JPG (108.65 KiB) Viewed 18781 times
-
- GS9.jpg (100.12 KiB) Viewed 18781 times
-
- GS10.JPG (84.53 KiB) Viewed 18781 times
-
- GS11.JPG (101.09 KiB) Viewed 18781 times
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Re: GS200-uppdatering
Kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for deg Ola!
Imponerende arbeid!
Imponerende arbeid!
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
- Micool1972
- Entusiast
- Posts: 192
- Joined: Sun 03 Jun 2007, 09:32
- Location: Lund Sweden
Re: GS200-uppdatering
OOOH HERRE GUD! dej ska jag vara släkt med! Snacka om, kusinen från landet jag gör det själv!


-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
Re: GS200-uppdatering
Mycket stiligt!
Re: GS200-uppdatering
Kul att det gillas som sagt. För att följa upp skicket på grejorna så fick man ju patinera det nya tankområdet lite
De yttre listerna saknades dock. Jag fick tag på ett par krokiga från en Tysk-touring som passade efter lite riktning och modifiering,
problemet var att de var alldeles för fina jämfört med de som suttit på sedan 1958.
Så då fick det bli patinering även där. Först in i diskmaskinen på +60. Finfint sätt att bli kvitt eloxeringen på! Pensla på Yoghurt med lite salt iblandat, för att sedan förvara dom i en snödriva några veckor.
Naturen sköter resten. Sedan sköljer man av de och om man vill kan man ha på något anti-korrosivt.
Nu passar de "nya" listerna in med de gamla.
Fotlisterna blev nästa bekymmer. Jag hade kvar de gamla som jag kunde nita fast igen, efter att de gamla nitarna korroderat bort.. De yttre listerna saknades dock. Jag fick tag på ett par krokiga från en Tysk-touring som passade efter lite riktning och modifiering,
problemet var att de var alldeles för fina jämfört med de som suttit på sedan 1958.
Så då fick det bli patinering även där. Först in i diskmaskinen på +60. Finfint sätt att bli kvitt eloxeringen på! Pensla på Yoghurt med lite salt iblandat, för att sedan förvara dom i en snödriva några veckor.
Naturen sköter resten. Sedan sköljer man av de och om man vill kan man ha på något anti-korrosivt.
Nu passar de "nya" listerna in med de gamla.
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Re: GS200-uppdatering
Haha! Fantastiskt, Ola!
/P
/P
Re: GS200-uppdatering
Hur patinerar du stålet på tanken? Funderar på snabbpatinering på utsidan av helt plåtren ram.
Kollat med vännerna i Norrtälje om pris på "ramdopp" än?
Kollat med vännerna i Norrtälje om pris på "ramdopp" än?
Re: GS200-uppdatering
revintage in da house:
Hur patinerar du stålet på tanken? Funderar på snabbpatinering på utsidan av helt plåtren ram
Då jag är helt torsk på gamla, slitna, andvända och mysigt "patinerade" fordon och annat så har jag "patinerat" både stål, plåt, aluminium och magnesium med blandat resultat men senast så "patinerade" jag en uppsättning ET 5-spoke aluminium fälgar, all klarlack togs bort kemiskt sen blandade jag i en blomspruta citronsyra, saltvatten och urin som jag sprejade över fälgarna sen la jag dom ute bakom verkstan under hösten & vintern, jag gick lite då och då ut och pinkade på dom och fram på vårkanten såg dom bara såååååå rätt ut. Jag har sett bilhuvar som har "patinerats" enligt samma metod, först slipa dom plåtrena, med vinkelslip för en råare yta eller med excenterslip för en jämnare yta, man kan med fördel låta skära dekaler som man applicerar innan "patineringen" påbörjas och sen tar man bort dom och får då en blank plåtren med vassa kanter mot rosten, riktigt snyggt rätt gjort. Rostiga huvar och skärmar är poppis på Euro Style BMW, VW, etc....
Jag måste tillägga att jag sett Olas Vespa IRL när han kom och hälsade på i somras och jag måste säga att det är inte ofta jag bli impad men den här maskinen golvade mig! oljetanken bara den är ett konstverk och när han slog full mutter i maskin och drog iväg hade jag ståpäls i en ½timme efteråt. En av Sveriges mest genomtänkta byggen och fan såååååå cool, Ola jag böjer mitt huvud.....
DP says: Det är omöjligt att skapa den där rätta patinan men det går att komma ganska nära....
Hur patinerar du stålet på tanken? Funderar på snabbpatinering på utsidan av helt plåtren ram
Då jag är helt torsk på gamla, slitna, andvända och mysigt "patinerade" fordon och annat så har jag "patinerat" både stål, plåt, aluminium och magnesium med blandat resultat men senast så "patinerade" jag en uppsättning ET 5-spoke aluminium fälgar, all klarlack togs bort kemiskt sen blandade jag i en blomspruta citronsyra, saltvatten och urin som jag sprejade över fälgarna sen la jag dom ute bakom verkstan under hösten & vintern, jag gick lite då och då ut och pinkade på dom och fram på vårkanten såg dom bara såååååå rätt ut. Jag har sett bilhuvar som har "patinerats" enligt samma metod, först slipa dom plåtrena, med vinkelslip för en råare yta eller med excenterslip för en jämnare yta, man kan med fördel låta skära dekaler som man applicerar innan "patineringen" påbörjas och sen tar man bort dom och får då en blank plåtren med vassa kanter mot rosten, riktigt snyggt rätt gjort. Rostiga huvar och skärmar är poppis på Euro Style BMW, VW, etc....
Jag måste tillägga att jag sett Olas Vespa IRL när han kom och hälsade på i somras och jag måste säga att det är inte ofta jag bli impad men den här maskinen golvade mig! oljetanken bara den är ett konstverk och när han slog full mutter i maskin och drog iväg hade jag ståpäls i en ½timme efteråt. En av Sveriges mest genomtänkta byggen och fan såååååå cool, Ola jag böjer mitt huvud.....
DP says: Det är omöjligt att skapa den där rätta patinan men det går att komma ganska nära....
- klinkhammer
- Lärling
- Posts: 269
- Joined: Mon 19 May 2008, 19:59
- Location: Stoccolma
Re: GS200-uppdatering
Håller verkligen med om att den där mixen av high- och lowtech är otroligt ball.
Mer!!
Mer!!
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
Re: GS200-uppdatering
Låt höra, hur göra man en sådan fulländad patintering på färg. Sitter själv och klurar på hur jag ska kunna måla golvet och sedan få det till att se så slitet ut som resten 

/ Micke
Re: GS200-uppdatering
Har inte med färg att göra men Googlade lite på patinering av stål.
Lägg lite koppar i konc. saltsyra och låt lösa så att det blir en grön fällning.
Späd till 1/20 till 1/100 och spraya på med en blomspruta.
OBS: Blomsprutans mekanism bör enbart vara gjord av plast
.
Någon som testat HCl?
Sist jag hade med blandningen att göra var när jag etsade kretskort i början på 70-talet.
Lägg lite koppar i konc. saltsyra och låt lösa så att det blir en grön fällning.
Späd till 1/20 till 1/100 och spraya på med en blomspruta.
OBS: Blomsprutans mekanism bör enbart vara gjord av plast

Någon som testat HCl?
Sist jag hade med blandningen att göra var när jag etsade kretskort i början på 70-talet.
Re: GS200-uppdatering
Rost- årets färg- i år igen!
Jomenvisst. För att passa in i området målade jag först med en snarlik kulör, i detta fall en tysk kulör på sprayburk som jag
fick med vid ett opelköp 1990. Gammal färg ger alltid en skönare resultat om man vill ha en operefekt yta.
Efter torkning stålborstade jag ytan på några ställen.
Sedan fyllde jag upp blomsprutan med vatten och alla de där sa-tans små saltförpackningarna
som folk lämnar efter sig på garagefikabordet. Saltet får verka ett par veckor eller tills man är nöjd.
Spolade och tvättade sedan bort saltet för att avsluta med lite oljepåstrykning.
Jomenvisst. För att passa in i området målade jag först med en snarlik kulör, i detta fall en tysk kulör på sprayburk som jag
fick med vid ett opelköp 1990. Gammal färg ger alltid en skönare resultat om man vill ha en operefekt yta.
Efter torkning stålborstade jag ytan på några ställen.
Sedan fyllde jag upp blomsprutan med vatten och alla de där sa-tans små saltförpackningarna
som folk lämnar efter sig på garagefikabordet. Saltet får verka ett par veckor eller tills man är nöjd.
Spolade och tvättade sedan bort saltet för att avsluta med lite oljepåstrykning.
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Re: GS200-uppdatering
NaCl känns definitivt mindre farligt. Att olja istället för att klarlacka matt ger säkerligen en bättre "gammelkänsla".
Re: GS200-uppdatering
Sen blev det dags för lite lampbyggnationer och tut(t)avdelning
Det är mörkt i skogen där jag bor så lite extraljus har varit på ösnkelistan ett tag.
Lucas Pathfinder är fina men känns mera som något få körde med men alla ska ha idag.
Franska Marchal av Tutt-model däremot, gör alla grabbar
glada och dessa har jag sett folk köra med på gamla svenska scooterfilmer
från 60-talet så det kändes helrätt. De såldes aldrig med ryggfäste så jag fick borra ut alla nitar,
ta upp nya hål, nita fast hållarna och sedan lägga igen hålen med ett par plåtar som nitades.
Dimljuset fick en gul insats från ett annat franskt fabrikat och nu är det 75w resp 100w i strålkastarna.
En viss skillnad mot den vanliga 45w blir det när man slår på helljuset.
Ett par gamla Stebelhorn med 90° vinkel på tratten är fint så man inte använder hornet som regnmätare, då
kan man dessutom skruva fast de i skölden så man inte snubblar på de.
En rejäl elcentral med batteri, säkringar, reläer och kompressorpump byggdes i vänster handskfack .
Det blev ett himla dragande av kablar och slangar
för att inte tala om håltagning för alltihopa!
Kan berätta att SBP INTE klagade på tutan den här gången!
Det är mörkt i skogen där jag bor så lite extraljus har varit på ösnkelistan ett tag.
Lucas Pathfinder är fina men känns mera som något få körde med men alla ska ha idag.
Franska Marchal av Tutt-model däremot, gör alla grabbar
glada och dessa har jag sett folk köra med på gamla svenska scooterfilmer
från 60-talet så det kändes helrätt. De såldes aldrig med ryggfäste så jag fick borra ut alla nitar,
ta upp nya hål, nita fast hållarna och sedan lägga igen hålen med ett par plåtar som nitades.
Dimljuset fick en gul insats från ett annat franskt fabrikat och nu är det 75w resp 100w i strålkastarna.
En viss skillnad mot den vanliga 45w blir det när man slår på helljuset.
Ett par gamla Stebelhorn med 90° vinkel på tratten är fint så man inte använder hornet som regnmätare, då
kan man dessutom skruva fast de i skölden så man inte snubblar på de.
En rejäl elcentral med batteri, säkringar, reläer och kompressorpump byggdes i vänster handskfack .
Det blev ett himla dragande av kablar och slangar
för att inte tala om håltagning för alltihopa!
Kan berätta att SBP INTE klagade på tutan den här gången!
- Attachments
-
- GS17.JPG (112.51 KiB) Viewed 18754 times
-
- GS16.JPG (118.25 KiB) Viewed 18754 times
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
- klinkhammer
- Lärling
- Posts: 269
- Joined: Mon 19 May 2008, 19:59
- Location: Stoccolma
Re: GS200-uppdatering
Fantastiskt snyggt. Gjort med uppenbar känsla för stil.
Jag famlar efter gillaknappen.
Jag famlar efter gillaknappen.
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."