Högt varv men ingen kraft. Vespa 50s -74

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Ferrari
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Högt varv men ingen kraft. Vespa 50s -74

Post by Ferrari »

Min pärla är igen på tapeten (Vespa 50s -74)
Denna gång så undrar jag vad som kan vara felet om den går perfekt på ca: 75% gas på alla växlar, sedan om man ökar gasen till max så känns det som att den varvar helt okej men farten ökar knappt något alls.
Det känns som att den varvar ur utan att ge drivning.
Vad kan vara felet ???

Kan den tjuv ta luft i någonstans på förgasarn (delorto 16/16)
Typ vid insuget ??

En annan fråga är om de läcker bensin ur förgasarn, om man tex glömmer bort att skruva vredet på soppaslangen, så läcker den rejält. Kan detta ha något med ovanstående frågor att göra ??
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Det verkar som det du upplever som en varvtalsökning i själva verket är ett högre förgasarbölande. Högre varvtal utan högre fart sker bara vid kopplingsslir, och det skulle märkas över hela registret.

Plocka ner förgasaren, kolla att flottören inte är full med bensin, & kolla att flottörnålen håller tät, det är troligen där det läcker. Byt packningar och se sen hur den går.

Innan du skruvar ner förgasaren, dra luftskruven i botten & räkna varven, och anteckna. Då kan du ställa in den likadant då du sätter ihop förgasaren igen.:):)
Ferrari
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Ferrari »

Tack för hjälpen.

Ledfråga-

-Kan det problemet oxå ge det höga/arga ljudet som jag har frågat om tidigare.
Är det någon som vet om man måste köpa en helt ny förgasare eller kan man byta delar i förgasarn ???
I och för sig så tar dom ju bara 700:- på Em-scooter och eventuellt ännu billager på SIP, men det känns ju dumt att byta hela förgasarn.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

-Kan det problemet oxå ge det höga/arga ljudet som jag har frågat om tidigare.<font size="4"> Nej</font id="size4">
måste man köpa en helt ny förgasare <font size="4">Nej </font id="size4">
kan man byta delar i förgasarn <font size="4"> Ja</font id="size4">
Post Reply