Eftersom scootern ska in på plåtarbete och omsprayning tänkte jag att det kanske var dags att få de gamla nummerskyltshålen igensvetsade för att sedan ta upp dem igen på nytt.
Men hur var det egentligen original, när Vespan levererades?
Eftersom jag misstänker att varje land hade olika skyltdimensioner utgår jag från att det var återförsäljarna som var ansvariga för att ta upp dessa hål, men om det är så att hålen som sitter där stansades ur under pressningen på fabriken blir det nog så att jag behåller dem och skaffar en skylthållare istället.
Någon som vet?
Vh Vic
Hål för nummerskylt - hur var det original?
Re: Hål för nummerskylt - hur var det original?
47 views men ingen som vet? Vad händer med det här forumet egentligen, har folk migrerat till facebookgruppen istället..?
Någon måste väl ändå veta hur det begav sig?
Jag var ju med då och borde veta. Men det gör jag inte
Hål fanns ju där bak, som man skruvade fast bakre regskylten i, men om de fanns från fabrik eller borrades av återförsäljaren innan leverans har jag faktiskt ingen aning om. Dock vill jag minnas att de brukade sitta på samma ställen, snygg symmetiskt, och då borde de sannolikt vara borrade av fabriken. Dessutom så kräver ju "storvespor" registrering och skylt i alla länder (väl?) så det stöder ju också denna teori.
I det gamla svenska registreringssystemet krävdes även en minimal regskylt fram. Den brukade monteras på ett litet beslag (troligen svenskspecial) som satt skruvat under tutan. Vi med raceambitioner tog dock bort det och körde med självhäftande regskylt på frontskölden
/jens

Hål fanns ju där bak, som man skruvade fast bakre regskylten i, men om de fanns från fabrik eller borrades av återförsäljaren innan leverans har jag faktiskt ingen aning om. Dock vill jag minnas att de brukade sitta på samma ställen, snygg symmetiskt, och då borde de sannolikt vara borrade av fabriken. Dessutom så kräver ju "storvespor" registrering och skylt i alla länder (väl?) så det stöder ju också denna teori.
I det gamla svenska registreringssystemet krävdes även en minimal regskylt fram. Den brukade monteras på ett litet beslag (troligen svenskspecial) som satt skruvat under tutan. Vi med raceambitioner tog dock bort det och körde med självhäftande regskylt på frontskölden

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Tusen tack för din insight, Jens.
Jag utgår från att ni gjorde något åt den stora skylten baktill dessutom för att undvika turbulens?
Jo det ligger ju något i det - får ta och kika på hur hålen ser ut nästa gång jag springer ner i garaget, borde ju synas om de är stansade eller borrade (om de inte är för skadade av tidens tand).jencla wrote:Jag var ju med då och borde veta. Men det gör jag inte![]()
Självklart, man måste ju tänka på aerodynamiken.I det gamla svenska registreringssystemet krävdes även en minimal regskylt fram. Den brukade monteras på ett litet beslag (troligen svenskspecial) som satt skruvat under tutan. Vi med raceambitioner tog dock bort det och körde med självhäftande regskylt på frontskölden![]()
/jens
Jag utgår från att ni gjorde något åt den stora skylten baktill dessutom för att undvika turbulens?
Man förhandlade sig till korta registreringsnummer av bilregistret, det gav både status och liten regskylt. Jag har ägt O81 och P260, en vän i Stockholm körde B2victor wrote:Jag utgår från att ni gjorde något åt den stora skylten baktill dessutom för att undvika turbulens?

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Neil!
jencla wrote:Man förhandlade sig till korta registreringsnummer av bilregistret, det gav både status och liten regskylt. Jag har ägt O81 och P260, en vän i Stockholm körde B2victor wrote:Jag utgår från att ni gjorde något åt den stora skylten baktill dessutom för att undvika turbulens?![]()
/jens
Vic,
Ta en bild av befintliga hål, de verkar sitta OK, men de syns inte ordentligt på de bilder du har. Det bör vara fyra hål i hörnen av det plana på bakdelen.
Ta en bild av befintliga hål, de verkar sitta OK, men de syns inte ordentligt på de bilder du har. Det bör vara fyra hål i hörnen av det plana på bakdelen.
På de gamla GS160 med rundröv så sitter skyltarna med de traditionella 2 hålen under lyktan.
Samma som på gamla Tourings etc. På de lite modernare med plattröv så verkar
hålen ha varit lite längre ut i hörnen, se den dåliga bilden på en rad med Sprintar fotade ur en vattenskadad katalog, därav vågigheten.
Det ser likadant ut på min gamla Rally-69. Kan dock inte svära på att de är exakt
likadant på din scooter, vilken det nu är du efterfrågar då det inte anges i tråden.
Samma som på gamla Tourings etc. På de lite modernare med plattröv så verkar
hålen ha varit lite längre ut i hörnen, se den dåliga bilden på en rad med Sprintar fotade ur en vattenskadad katalog, därav vågigheten.
Det ser likadant ut på min gamla Rally-69. Kan dock inte svära på att de är exakt
likadant på din scooter, vilken det nu är du efterfrågar då det inte anges i tråden.
- Attachments
-
- DSC_0750.JPG (140.79 KiB) Viewed 3991 times
-
- DSC_0744.JPG (221.01 KiB) Viewed 3991 times
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
De nyare, med plattröv, verkar som jag nämnde tidigare, ha samma 4-håltag, som sedan följde med till P.
Verkar som om frågan är besvarad - tackar alla som visat engagemang.