Detaljfrågor om min SS 180 inför restaureringen

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Detaljfrågor om min SS 180 inför restaureringen

Post by victor »

Tänkte det var bäst att samla ihop alla frågor i en egen tråd. När man sitter och bläddrar ibland sprängskisserna och upptäcker att det saknas delar blir det nog så att jag måste vända mig till detaljexperterna (eller anorakarna som ni kallas på utrikiska :P)...

Skruvade isär styret i molekyler idag (well, så himla många molekyler var det ju inte men ändå). De flexande shimsen som sitter innanför vajerhållarna i styret är det väl lika bra att byta eftersom det ju är lite glapp i länkaget.

Jag upptäckte dock att jag saknar detalj 14 (envägsfjäder) i den här sprängskissen...

Vad är denna del till för och ska den finnas i styret någonstans?
Last edited by victor on Sat 11 Feb 2012, 21:22, edited 1 time in total.
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Re: Detaljfrågor om min SS 180 inför restaureringen

Post by victor »

En av kontakterna i lamphållaren är av. Kan man få tag på lösa att nita fast, måste jag få tag på en NOS lamphållare eller är det enklast att köra visare med den reparerade?
Attachments
mobileimage.jpg
mobileimage.jpg (230.46 KiB) Viewed 9971 times
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Stödfjäder. Sitter det original en smal eller tjock fjäder p

Post by victor »

Stödfjäder. Sitter det original en smal eller tjock fjäder på SS?

SIP ger denna: http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... +_16035400" onclick="window.open(this.href);return false;
Allstyle Scooters denna: http://www.allstyles-scooters.com/cgi-b ... 1508#a1508" onclick="window.open(this.href);return false; (ref 1508)

Vilken är korrekt? I spränskissen ser det ut som den senare men det kan man ju inte lita på :P
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Bromshandtagsskruvar

Post by victor »

Nästa fråga, vilken sorts skruvar sitter det som original på SS/largeframe 60-tal?

De som satt på när jag köpte min hade flat skåra i huvudet, och normala muttrar.

De flesta sajter säljer dem med stjärnhuvud och låsmutter.

Någon med skåra och specialmutter.

Vilken av följande är korrekt?

1. http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... h_87315000" onclick="window.open(this.href);return false;
2. http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... h_87310000" onclick="window.open(this.href);return false;
3. http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... h_87316100" onclick="window.open(this.href);return false;

Tusen tack för all hjälp!
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: Detaljfrågor om min SS 180 inför restaureringen

Post by Paka »

Den tjocka. GS160 har den smala. Och spårskruv (nummer 1).
/P
Last edited by Paka on Mon 13 Feb 2012, 15:44, edited 1 time in total.
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Re: Detaljfrågor om min SS 180 inför restaureringen

Post by victor »

Paka wrote:Den tjocka. GS160 har den smala.
/P
Tusen tack Paka (den är till råga på allt billigare - vem sa att SS var omöjlig???)
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Re: Detaljfrågor om min SS 180 inför restaureringen

Post by victor »

Paka wrote:Den tjocka. GS160 har den smala. Och spårskruv (nummer 1).
/P
Såg inte din kommentar om bromshandtagsskruven förrän nu, Paka.

Scootopia menade på när jag talade med dem att det skulle vara spårskruven med märklig mutter vilken de lurade på mig till dubbla kostnaden :cry:

Tack för hjälpen :)
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Benskyddslist

Post by victor »

Pratade häromdagen med Scootopia och Allstyle Scooters här i UK, och båda firmorna menade på att Super Sport har en vidare bensköld än Sprint/Rally, och att det därmed är svårt att få tag på en OK legshield beading / benskyddslist...

Scootopia (Casa Lambretta) tillverkar själva många detaljer för SS och GS som inte längre finns på hyllorna, men har ännu inte påbörjat benskyddslisterna för SS.

Är det någon som vet om de exemplar som tyska scooterfirmor erbjuder verkligen fungerar för SS eller om det kommer att se helt hysteriskt illa ut?

Dessa t ex:

http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... +_25094900" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... +_610048m0" onclick="window.open(this.href);return false;

Tacksam för svar - vh Victor
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Detaljfrågor om min SS 180 inför restaureringen

Post by reVintage »

Den info jag fått är att Rally och SS har samma bredd, 46cm. De bredare är 47cm.
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Re: Detaljfrågor om min SS 180 inför restaureringen

Post by victor »

reVintage wrote:Den info jag fått är att Rally och SS har samma bredd, 46cm. De bredare är 47cm.
Hade varit fantastiskt för då har Piaghio originallister... :)
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Detaljfrågor om min SS 180 inför restaureringen

Post by reVintage »

Ska du köra de 2-delade krom eller rulla på alu. Vad hade SS180 original?
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Re: Detaljfrågor om min SS 180 inför restaureringen

Post by victor »

reVintage wrote:Ska du köra de 2-delade krom eller rulla på alu. Vad hade SS180 original?
2-delad krom som tur är.

Oturligt nog fästs de med konformade skruv rätt in i lacken :O
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Detaljfrågor om min SS 180 inför restaureringen

Post by reVintage »

Anade att det var krom efter att ha Googlat. Skruvarna lär väl skava lite i lacken, men ingen ser ju :wink: .
primmy73
Entusiast
Entusiast
Posts: 247
Joined: Wed 12 Apr 2006, 20:57
Location: Finland

Re: Detaljfrågor om min SS 180 inför restaureringen

Post by primmy73 »

Samma som rally 180/200. 044 är nummern som är stansad i listen.

Här Pakas fina tråd om lister

http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... hilit=ulma" onclick="window.open(this.href);return false;
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Re: Detaljfrågor om min SS 180 inför restaureringen

Post by victor »

primmy73 wrote:Samma som rally 180/200. 044 är nummern som är stansad i listen.

Här Pakas fina tråd om lister

http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... hilit=ulma" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack för den!

Hoppas någon kan konfirmera att Scootopia har fel om bromshandtagsskruvarna..?
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Re: Detaljfrågor om min SS 180 inför restaureringen

Post by victor »

Jahapp, så har jag svängt förbi Dave för att kolla upp statusen på karosseriarbetet...

Han var i full färd att borra ur punktsvetsar, och bortsett från golv och tunnel så ser den väldigt fin ut.

Image
Untitled by wheredowegonowbutnowhere, on Flickr

Image
Untitled by wheredowegonowbutnowhere, on Flickr

Image
Untitled by wheredowegonowbutnowhere, on Flickr
1 sidokåpa i princip klar.

Image
Untitled by wheredowegonowbutnowhere, on Flickr
Skärm nästan klar.

Image
Untitled by wheredowegonowbutnowhere, on Flickr
Ej påbörjad sidokåpa.

Image
Untitled by wheredowegonowbutnowhere, on Flickr
Stödfotsviloplåt på väg att bli bortborrad. Då fukt samlar sig bakom dessa (=rost) måste de bort.

Image
Untitled by wheredowegonowbutnowhere, on Flickr
Vänstra sidans plåt borta.

Image
Untitled by wheredowegonowbutnowhere, on Flickr
Rost i tunneln.
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Re: Detaljfrågor om min SS 180 inför restaureringen

Post by victor »

Jag är sugen på att köra direktglanslack istället för att klarlacka, för att inte överdriva lystern. Det blir fortfarande blankare än 60-talscellulosa, vad tror ni experter om detta?
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Detaljfrågor om min SS 180 inför restaureringen

Post by reVintage »

Tror absolut på solidlack. Glömde tråkigt nog säga till om detta när jag lackade P200E varpå de valde det som tydligen är "industristandard": Kulör med klarlack. Detta blir i mina ögon "överblankt" samt krångligt vid bättring etc.
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Re: Detaljfrågor om min SS 180 inför restaureringen

Post by victor »

reVintage wrote:Tror absolut på solidlack. Glömde tråkigt nog säga till om detta när jag lackade P200E varpå de valde det som tydligen är "industristandard": Kulör med klarlack. Detta blir i mina ögon "överblankt" samt krångligt vid bättring etc.
Jo jag är också inne på det.

Ca £800 kommer kalaset gå på totalt sett, vilket jag inte tycker är så farligt även om jag hellre skulle betala hälften...

I det ingår blästring utförd av extern firma, pulverlackning av gaffel, fläktkåpor, fälgar etc (externt), reparationer av all rost och plåtslageriarbete samt själva lackeringen som är en mindre del av jobbet.

Mtp att plåtslageriet och lackeringen kommer hålla 2 personer upptagna i en veckas tid är timpenningen rätt låg.

Det känns också tryggt att det är en scooterist som utför jobbet och inte en bilplåtslagare :)
Captain Slow
Lärling
Lärling
Posts: 282
Joined: Sun 02 Aug 2009, 21:02
Location: Stenungsund

Re: Detaljfrågor om min SS 180 inför restaureringen

Post by Captain Slow »

Delarna som är klara ser riktig bra ut.
Den kommer nog bli fantastiskt fin när den är klar.

Vilken färg har du bestämt dig för att ha på den?

Om du skall ha dit nya kromlister på skölden så är det nog inte helt fel om dom kan passa in dem innan lack.
Jag köpte till Lambrettan från Scootrs och det var inget kul att försöka få dit dem efter lack.
Fast å andra sidan så var passformen inget vidare på något jag köpte från dem.

/ Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Re: Detaljfrågor om min SS 180 inför restaureringen

Post by victor »

Captain Slow wrote:Delarna som är klara ser riktig bra ut.
Den kommer nog bli fantastiskt fin när den är klar.

Vilken färg har du bestämt dig för att ha på den?

Om du skall ha dit nya kromlister på skölden så är det nog inte helt fel om dom kan passa in dem innan lack.
Jag köpte till Lambrettan från Scootrs och det var inget kul att försöka få dit dem efter lack.
Fast å andra sidan så var passformen inget vidare på något jag köpte från dem.

/ Tomas
Den kommer bli originalvit (well, min var originalblå men gillar inte den färgen). Tanken var att airbrusha tre fartränder på frontsköldens högersida och även baktill, men då jag dels måste klarlacka i så fall och dels det ökar lackeringskostnaderna hoppar jag nog över det och stripar med film istället...

Listen får bli Piaggio original för Rally, kostar inte mer än £50 så det är inget att snåla på...
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: Detaljfrågor om min SS 180 inför restaureringen

Post by Paka »

Du ska nog inte ha för höga förväntningar på "Piaggio" original. De har absolut inget gemensamt med de lister som monterades när hojen var ny.
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Re: Detaljfrågor om min SS 180 inför restaureringen

Post by victor »

Paka wrote:Du ska nog inte ha för höga förväntningar på "Piaggio" original. De har absolut inget gemensamt med de lister som monterades när hojen var ny.
Men de är säkert bättre än scootrs... ;)

Frågan är om de är bättre än Cuppini..?
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Re: Detaljfrågor om min SS 180 inför restaureringen

Post by victor »

Post Reply