Mild custom P200E

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Mild custom P200E

Post by reVintage »

Det händer, men för sakta på lackverkstan :wink: . Var nyss där och bulorna var borta och ett antal små hål igensvetsade. Ev. lägger de igen blinkershålen på benskölden men det kostar. Väntar på prisförslag på det lilla extra.

Återkommer närmast med bilder från:

Ombyggnaden av hastighetsmätaren. Ska lägga in en lysdiod som blinkar när det är dags att tanka. Har köpt en OMG Fast Flow kran med elektrisk varning.

Renoveringen av framgaffeln.

Färdigställandet av barends-blinkerssystemet. DC men inte LED! Ska även göra ett praktiskt test för att se att det verkligen syns som det ska på 30m håll.
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Mild custom P200E

Post by reVintage »

Piaggiomärket på hastighetsmätartavlan får stryka på foten för en långsamt blinkande röd lysdiod(inte blaffan på övre bilden). Denna talar om att det är dags att åka till macken. Hur många liter som är kvar när det börjar blinka får visa sig vid praktiskt prov.

Fast Flow-kranen med elektrisk reserv-varning avsedd för Lambretta ser trevlig ut och har gott rykte. Dessvärre är den gängade Vespa-adaptern feltillverkad så att den inte tätar. Har beställt några M10x14x1 fiberbrickor på eBay för att åtgärda detta.
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Mild custom P200E

Post by reVintage »

I väntan på den lilla smäckra blinkande syns här den, till bensinkranen medföljande, lite klumpiga LEDen provmonterad.
Då sargen på hastighetsmätaren var tillknycklad så sitter nu en ny på.
Som synes är det fett som spridit sig från centrum och utåt. Är det över huvudtaget värt besväret att göra något åt detta? Upptäckte det faktiskt inte förrän jag tog isär mätaren.
Last edited by reVintage on Mon 16 Jan 2012, 13:02, edited 1 time in total.
Vespoholic
Entusiast
Entusiast
Posts: 117
Joined: Wed 23 Nov 2011, 16:03

Re: Mild custom P200E

Post by Vespoholic »

Lysande!!

Kul att se dina projekt.

//Johan
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Mild custom P200E

Post by reVintage »

Lysande!!
:lol: :lol:

Vi vandrar snart vidare i lampträsket och ägnar oss åt barends-blinkers.

Jag längtar dock efter ram och övrig plåt så att jag kan börja bygga på riktigt :wink: .
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Mild custom P200E

Post by reVintage »

Besökte gossarna på Eskilstuna Bilskadecenter idag och kunde konstatera att det rört lite på sig. Plåten är klar men det visade sig nu att sidokåporna från LML lämnade en hel del övrigt att önska ifråga om passform. De sa sig dock ha klarat av även detta. Dessvärre blir det för dyrt att lägga igen blinkershålen på benskölden så det får bli blindplåtar från Vivo-Vespa istället.

Som jag ser det återstår grund, spackling och lackering. Detta borde vara avklarat på någon vecka så i helgen blir det storstädning av garaget för att kunna välkomna plåten hem.
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Mild custom P200E

Post by reVintage »

Ännu en liten detalj klar. Gaffeln har varit helt nedplockad och både kullagret och nållagret i navet har bytts. Tycker dock att det går runt lite trögt/segt men det är väl bara att allt är nytt och att kullagerfettet ska sätta sig.

De två nållagren i bromsskölden såg justa ut så här byttes enbart packboxarna. Drevet till hastighetsmätaren var kass så det byttes också. Upptäckte efter monteringen att låsbulten till hastighetsmätarwiren sitter avigt till. Det ser ut att vara enklast att lossa stötdämparen för att komma åt.

Lackade med Rust-Oleum 750grader Aluminium 1775 som ligger väldigt nära originalkulören.

Stötdämparen är en förhållandevis billig justerbar YSS Sport.
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Mild custom P200E

Post by reVintage »

Hittade den här kåpan i rostfritt också. För blaffig?

Det sk-t sig totalt med låsbulten(M5) till hastighetsmätarwiren då det visade sig att det inte fanns särskilt mycket gängor kvar i hålet. Det är ju inga krafter här så jag funderar på om man kan testa med en lämplig plåtskruv som tar i gängresterna. Någon annan, kanske bättre, idé?
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Mild custom P200E

Post by reVintage »

Hittade tydlingen den optimala plåtskruven, inga tendenser till släpp. Ska lägga i lite gänglåsning imorgon för säkerhets skull. Asien-fix :oops: 8)! ?
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Mild custom P200E

Post by reVintage »

Så kom då en lilla LEDen för 2USD. Nu lär nog till och med jag uppfatta att det snart är tomt i tanken.

http://www.soderquist.se/blink.MP4
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Mild custom P200E

Post by reVintage »

Örnen har landat :wink: !
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Mild custom P200E

Post by jencla »

Vacker och nylackad?
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Mild custom P200E

Post by reVintage »

Bilder ikväll. Nu kan jag äntligen börja montera. Men först ska Ronnie och jag till Mikael Strandberg/GetHip och rulla på bensköldslisten.
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Mild custom P200E

Post by reVintage »

TORRSIM!

Som Jens anade hämtade så hamtade jag hem plåten idag.

Jag kunde inte hålla mig, var tvungen att provrigga för att se ur färgkombinationen tog sig ut.

Image

Inga blinkers i kåporna, det ska ju bli barends.

Image

Lite nytta har jag dock gjort. Den senaste timmen har gått åt till att slipa in växel-och gasvred så att de gick fritt. Hur svårt ska det vara att göra ett par raka stålrör :roll: ?
User avatar
micke_th
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 75
Joined: Thu 05 Nov 2009, 21:57
Location: Blekinge

Re: Mild custom P200E

Post by micke_th »

Sicken lack :lol: Riktig snyggt!
/ Micke
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Mild custom P200E

Post by reVintage »

Jag har ägnat ett par timmar till att justera den usla passformen på ScoootRS bakljus som sades vara customgjort för PX. Lägg ett par hundra till om ni vill slippa problem! Listen runt om är ett skämt, en tunn list som knappt nyper runt kanten. Med snabblim gick det dock att hyggligt fästa plasteländet. Det enda som skiljer bakänden mot andra P... är att jag låtit lacka plastbiten ovanför stänkskyddet.
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Mild custom P200E

Post by jencla »

Grymt snyggt! Fast plastbiten på bakskärmen är jag allergisk mot. På min retrostylade PX har jag tagit bort den och satt dit en oldstyle triangulär Vespa-stänklapp (tyvärr mycket svåra att få tag på idag).
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Mild custom P200E

Post by reVintage »

Håller med, men i mitt tycke slutar ramen lite väl högt upp för att skippa plastbiten. P200ans plastbit är dock lite mer diskret än de senare som väl har en rejäl "hylla" upptill. Man skulle ju iofs kunna tänka sig att ta bort gummit längst ner och ersätta med en stänklapp av den typ du föreslår.
En annan lösning är att köpa en förlängningsläpp av Vivo enl. nedan.
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Mild custom P200E

Post by reVintage »

Hej Jens,
Jag lade på sidokåpan för att få en bättre uppfattning om kofångaren. Inte ser det ut som någon gammel-Vespa men det är ju inte meningen heller :wink: .
Vespoholic
Entusiast
Entusiast
Posts: 117
Joined: Wed 23 Nov 2011, 16:03

Re: Mild custom P200E

Post by Vespoholic »

Personlig skylthållare. Kul.
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Mild custom P200E

Post by jencla »

Och väldigt snygg färgkombination :D
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Mild custom P200E

Post by reVintage »

Har stulit en bild av Ronnie efter vår lilla sejour till trakterna av Lillkyrka, där Mikael S. huserar. Med benäget bistånd av dessa herrar krängdes och rullades bensköldslisten på. Resultatet blev hyggligt. Får man lägga på tio lister till så blir det nog riktigt bra :wink: . Utan Mikaels verktyg hade det inte gått öht, mange takk. Mycket trevlig tillställning!
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Mild custom P200E

Post by reVintage »

Golvrails polerade. Check!

Golvrails monterade. Check!
User avatar
Ronnie
Lärling
Lärling
Posts: 617
Joined: Sun 17 Aug 2003, 12:15
Location: Sweden
Contact:

Re: Mild custom P200E

Post by Ronnie »

Oj, det gick snabbt må jag säga! Får vi se en bild också? :D
Lambretta Silver Special -66 (Silverpilen)
Lambretta TV175 -60 (Röda faran)
Vespa Touring -60 (Originalar'n)
Vespa Touring -60 (Råttan)
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Mild custom P200E

Post by reVintage »

Hade tänkt vänta till dess gaffel och framskärm var på plats men så här ser det ut. Inga fancy ändar av polerad alu, bara ett beg. OEM-kit. M4-muttrarna i ändarna ska dock ersättas av dito kupol. Notera att specialverktyget är framtaget igen.
Post Reply