Eldelar

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Re: Eldelar

Post by Paka »

Vit är jord och ska lödas fast på det lilla blecket som sitter under under "kopplingsdosan". Röd är dödaren och det är med 99 % säkerhet den svarta kabeln. Gul är ström till lyse och tuta och den ska kopplas ihop med de bägge vita/gula från motorn. Men det skadar inte att ta bort svänghjulet, ta en titt och kanske även fixa isoleringen.
/P

Fluffy wrote:Hur har det gått för dig Clas?

Själv tröttnade jag på kabelstammen från bd-scooters och beställde en från Mauro Pascoli. Vilken skillnad!!
Den nya har underbar passform.

Jag har dragit fram gul, vit & röd till motorn, men hur kan jag få reda på vilken som ska sitta var (utan att ta bort svänghjul mm)
När jag mätt på de tre som "kommer upp ur motorn" så har jag (efter några sekunder) kontakt med jord på alla.

Photo.2012.01.22.19.14.37.jpg
Fluffy
Nybörjare
Nybörjare

Post by Fluffy »

Kanon!
Tack.

På den danska sidan hittade jag ett schema utan batteri som kan vara användbart.
(Inte för att jag behöver något efter Pakas beskrivning)
Anledningen till att jag helst skulle slippa ta bort svänghjulet är inte av lathet eller tidsnöd utan mer för att jag läst någon tråd där de med avdragaren råkade spräcka svänghjulet.
Det vill jag ju inte vara med om.
Å andra sidan lär väl de där kablarna förmodligen varit bättre förr..

Men nu blir det nog att lägga ännu ett par surftimmar på forat för att få lite tips :)
Gerry Lindell
Kör Vespa 150 VL3 Struzzo... (1956-1957)
Clater
Entusiast
Entusiast

Post by Clater »

Mors!
Ursäkta sent svar.... Jo min hoj är i gång och allt lyser och tutar. Har dock kopplat om strömmen till tutan så att den går från motorn istället (se tråd http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... 2&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;). Jag har inte kopplat in bromsljuset. För tillfället ligger mina papper hos trafikverket för ursprungskontroll.
/Clas
/Clas
Post Reply