Motorn stryper vid 100
Motorn stryper vid 100
I lördags körde jag till Louisiana från Malmö. En härlig, blåsig färd som kan rekommenderas till alla som inte räds en och en halv timme på sadeln. Strandvejen i Danmark är en av de vackraste resorna man kan göra uppe i de här trakterna. Nu till min fråga. På vägen hem körde jag motorvägen från Köpenhamn till bron och tvingade upp Vespan i maxhastighet, trots den hårda blåsten. Vid full gas och runt 100km/h var det som om någon tog tag i pakethållaren och höll fast, den ströp om ni förstår vad jag menar, och så fick jag sakta ner igen till runt 90. I normala fall kör jag bara i stadstrafik eftersom jag bor mitt inne i Malmö och nästan aldrig lämnar staden, vilket innebär att Vespan sällan eller aldrig kommer upp i maxfart (jag undviker gärna ringvägen). Visserligen är jag fullt nöjd med att köra i dryga 90 på 10-tumsdäck, men jag undrar ändå om någon varit med om något liknande med en Vespa PX (-84), som för övrigt går som en klocka och alltid gjort? Jag har aldrig bytt tändstift eller så, jag byter växellådsolja en gång om året och byter däck och bromsar när jag behöver det. Jag vet inte vad det är för stift eller munstycke som sitter i, men jag skulle tro att allt är original, utom möjligen tändstiftet. Jag har läst på detta eminenta forum att man skall kolla blåset, men jag får poängtera att Vespan går klockrent i alla andra hastigheter, utom absolut full gas. Skulle det kunna ha med blåset göra? Jag rengör luftfiltret med jämna mellanrum och det brukar se fint ut.
/Lenny
/Lenny
Hej!
Det kan vara tändrelaterat, kolla att kopplingarna in i tändenheten/tändspolen sitter fast ordentligt (om den gröna är lös kan du få ett sådant fenomen).
Huvudmunstycket kan också blivit lite tradigt, skall sitta 116 original.
Tändstift är inte fel att byta ibland, NGK B6ES passar fint.
Om du inte har bytt på lång tid får du vara försiktig när du demonterar (säkrast är nog med värme och mutterknackare om det sitter) och du kanske får använda lite kopparpasta vid montering.
VH/Calle
Det kan vara tändrelaterat, kolla att kopplingarna in i tändenheten/tändspolen sitter fast ordentligt (om den gröna är lös kan du få ett sådant fenomen).
Huvudmunstycket kan också blivit lite tradigt, skall sitta 116 original.
Tändstift är inte fel att byta ibland, NGK B6ES passar fint.
Om du inte har bytt på lång tid får du vara försiktig när du demonterar (säkrast är nog med värme och mutterknackare om det sitter) och du kanske får använda lite kopparpasta vid montering.
VH/Calle
Och,jag hänger på Calle här, jag har råkat ut för samma sak när CDI-boxen ("tändspolen" bak på motorn, som tändkabeln går ut från) började ge sig. Det kändes precis som om en varvtalregulator gick in, motorn vägrade varva vidare men gick perfekt under det varvtalet. Lätt att testa om du kan låna en CDI-box från någon annan PX.
/jens
/jens
Tack för alla svar, jag skall göra en grundlig check av allt som föreslagits. Jag visste inte ens att det skulle vara ett lufthål i tanklocket?! Eller menar ni insuget under sadeln? Kan man få tag i nya munstycken på EM-scooters? Är rekommendationen att skaffa ett 116-munstycke (heter det så...?) eller borde jag prova med något annat?
/Lenny
/Lenny
Yep, tanklocket har ett lufthål för att förhindra att undertryck bildas, när bensinen rinner ut. (undertryck = bensinen stannar i tanken)
Enklast är att börja med att byta tändstift. Kolla avståndet, skall vara 0,6 mm.
Kolla kablarna som jencla skrev, även tändkabel & tändhatt.
:)
Det var ju calle, inte jecla som skrev det!! F'låt calle:(
Enklast är att börja med att byta tändstift. Kolla avståndet, skall vara 0,6 mm.
Kolla kablarna som jencla skrev, även tändkabel & tändhatt.

Det var ju calle, inte jecla som skrev det!! F'låt calle:(
Tack för alla svar, jag skall göra en grundlig check av allt som föreslagits. Jag visste inte ens att det skulle vara ett lufthål i tanklocket?! Eller menar ni insuget under sadeln? Kan man få tag i nya munstycken på EM-scooters? Är rekommendationen att skaffa ett 116-munstycke (heter det så...?) eller borde jag prova med något annat?
/Lenny
/Lenny
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Om jag ofrivilligt hamnat i en ny "växelkors-tävling" drar jag tillbaks mitt bidrag...<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
- Kan man ha för många växelkors?:)
- Kan man ha för många växelkors?:)
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Det var ju calle, inte jecla som skrev det!! F'låt calle:(
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
-Tack, men jag tar väldigt sällan upp!:)
(Blir en glad gubbe även en glad gubbe trots att jag skriver den från andra sidan jorden?)
(Blir en glad gubbe även en glad gubbe trots att jag skriver den från andra sidan jorden?)
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />[<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
[/quote]
Det där är faktist ett problem..
då min föräldrar kom på besök då vi bodde i
australien, löste jag ett liknande problem så när...

<br />[<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
[/quote]
Det där är faktist ett problem..
då min föräldrar kom på besök då vi bodde i
australien, löste jag ett liknande problem så när...

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />- Bra metod, skall börja med det, kanske kan man få lättare att läsa kinesiskan då också...

<br />- Bra metod, skall börja med det, kanske kan man få lättare att läsa kinesiskan då också...

Jag har ett plåtlock och det saknar garanterat några lufthål. Vad skulle syftet vara med själva hålet och hur kan jag ha kört i flera år utan? Visserligen har jag ett bensinrelaterat problem, men det kan väl knappast ha med detta att göra, eller? Problemet är att i princip varje gång jag tankat full tank (senast i går kväll) så läcker det ut bensin som sedan rinner ner längs sidan på Vespan och ner på marken, vilket gör att det stinker bensin. En gång tog jag bort luftfiltret och kollade och då såg jag att det samlats bensin där (vad nu det här området kallas under luftfiltret, förlåt min okunnighet) som jag torkade upp. Problemet försvinner så fort jag kört ett par kilometer.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by lenny</i>
<br />Jag har ett plåtlock och det saknar garanterat några lufthål. Vad skulle syftet vara med själva hålet och hur kan jag ha kört i flera år utan? Visserligen har jag ett bensinrelaterat problem, men det kan väl knappast ha med detta att göra, eller? Problemet är att i<b><font size="3"> princip varje gång jag tankat full tank</font id="size3"></b> (senast i går kväll) så läcker det ut bensin som sedan rinner ner längs sidan på Vespan och ner på marken, vilket gör att det stinker bensin. En gång tog jag bort luftfiltret och kollade och då såg jag att det samlats bensin där (vad nu det här området kallas under luftfiltret, förlåt min okunnighet) som jag torkade upp. Problemet försvinner så fort jag kört ett par kilometer.
Bensinen är kall & Vespan är varm så tanktrycket ökar pga expansion & förångning. Fyll aldrig tanken ända upp.
<br />Jag har ett plåtlock och det saknar garanterat några lufthål. Vad skulle syftet vara med själva hålet och hur kan jag ha kört i flera år utan? Visserligen har jag ett bensinrelaterat problem, men det kan väl knappast ha med detta att göra, eller? Problemet är att i<b><font size="3"> princip varje gång jag tankat full tank</font id="size3"></b> (senast i går kväll) så läcker det ut bensin som sedan rinner ner längs sidan på Vespan och ner på marken, vilket gör att det stinker bensin. En gång tog jag bort luftfiltret och kollade och då såg jag att det samlats bensin där (vad nu det här området kallas under luftfiltret, förlåt min okunnighet) som jag torkade upp. Problemet försvinner så fort jag kört ett par kilometer.
Bensinen är kall & Vespan är varm så tanktrycket ökar pga expansion & förångning. Fyll aldrig tanken ända upp.

Okej, jag skall vara försiktig med att fylla henne till max i fortsättningen, så kanske jag slipper skäll för att det luktar bensin överallt.
Nu till tanklocket. Jag har inte den typen av lock som tecknaren beskriver. Mitt är ett helt vanligt runt plåtlock. Ser ut ungefär som på en gräsklippare eller en gammal bensindunk. Måste jag skaffa ett nytt? Skall jag borra hål i locket? Jag har ju aldrig upplevt något problem med att bensinen stannar kvar i tanken, tvärt om, jag tycker jag får tanka relativt ofta.
Nu till tanklocket. Jag har inte den typen av lock som tecknaren beskriver. Mitt är ett helt vanligt runt plåtlock. Ser ut ungefär som på en gräsklippare eller en gammal bensindunk. Måste jag skaffa ett nytt? Skall jag borra hål i locket? Jag har ju aldrig upplevt något problem med att bensinen stannar kvar i tanken, tvärt om, jag tycker jag får tanka relativt ofta.
Köp ett nytt <font color="blue"><b><font size="3">originaltanklock</font id="size3"></b></font id="blue">, det kan inte kosta många kronor.
Om lockets ventilation är delvis täppt, och du endast tar ut en mindre mängd bensin när du kör runt i stan, funkar allt bra. Men på landsväg är flödet mycket större, & då kommer problemet.
När vespan står i den här värmen ökar trycket i tanken, det kan vara det som pressas ut förbi flottörnålen & fyller förgasarlådan då kranen är öppen.
:)
Om lockets ventilation är delvis täppt, och du endast tar ut en mindre mängd bensin när du kör runt i stan, funkar allt bra. Men på landsväg är flödet mycket större, & då kommer problemet.
När vespan står i den här värmen ökar trycket i tanken, det kan vara det som pressas ut förbi flottörnålen & fyller förgasarlådan då kranen är öppen.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Mitt är ett helt vanligt runt plåtlock. Ser ut ungefär som på en gräsklippare eller en gammal bensindunk. Måste jag skaffa ett nytt? Skall jag borra hål i locket? <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Har för mig att den typen av lock fanns i en övergångsperiod (runt 83-85 olika på olika modeller)
Det funkar ibland att borra hål rakt igenom, 1mm brukar vara lagom.
Har för mig att den typen av lock fanns i en övergångsperiod (runt 83-85 olika på olika modeller)
Det funkar ibland att borra hål rakt igenom, 1mm brukar vara lagom.