Hej!
Har tidigare haft problem med att få in fyran och upptäckte till slut att växelväljarens bottenplatta hade en spricka. Vid belastning så kärvade det hela!
Nu är detta fixat och alla växlar går in.
Har också haft isär motorn.
Allt verkar nu fungera MEN när jag backar vespan på golvet med 2:an inne så hörs ett klonk - klonk - klonk.
Vid varje klonk så rör sig växeln något lite ner upp ca 1-2 cm.
Vad är detta för fel?
När jag kollar på någon av det övriga vesporna så märker jag inte samma fenomen.
Erling
Klonk - klonk - klonk...VS5
Re: Klonk - klonk - klonk...VS5
[quote="Erling"]Hej!
Har tidigare haft problem med att få in fyran och upptäckte till slut att växelväljarens bottenplatta hade en spricka. Vid belastning så kärvade det hela!
Nu är detta fixat och alla växlar går in.
Har också haft isär motorn.
Allt verkar nu fungera MEN när jag backar vespan på golvet med 2:an inne så hörs ett klonk - klonk - klonk.
Vid varje klonk så rör sig växeln något lite ner upp ca 1-2 cm.
Vad är detta för fel?
När jag kollar på någon av det övriga vesporna så märker jag inte samma fenomen.
Erling[/quote
Min P200 har haft liknande klonkar fast med backning i friläge, jag har bara nonchalerat det. Kicken kan vara orsaken. Det är ju ändå inte aktuellt att backa på 2:an.
Har tidigare haft problem med att få in fyran och upptäckte till slut att växelväljarens bottenplatta hade en spricka. Vid belastning så kärvade det hela!
Nu är detta fixat och alla växlar går in.
Har också haft isär motorn.
Allt verkar nu fungera MEN när jag backar vespan på golvet med 2:an inne så hörs ett klonk - klonk - klonk.
Vid varje klonk så rör sig växeln något lite ner upp ca 1-2 cm.
Vad är detta för fel?
När jag kollar på någon av det övriga vesporna så märker jag inte samma fenomen.
Erling[/quote
Min P200 har haft liknande klonkar fast med backning i friläge, jag har bara nonchalerat det. Kicken kan vara orsaken. Det är ju ändå inte aktuellt att backa på 2:an.

Re: Klonk - klonk - klonk...VS5
Det är ju framåt som gäller - men ändå - vad kan det vara - vill veta?
Kickfjädern?
När jag lättade lite på stoppskruven vid växelväljaren så ramlade kicken tillbaka som den ska!
Före det - med stoppskruven lite mera dragen - så gick den lite trögare tillbaka!
Samband?
Erling
Kickfjädern?
När jag lättade lite på stoppskruven vid växelväljaren så ramlade kicken tillbaka som den ska!
Före det - med stoppskruven lite mera dragen - så gick den lite trögare tillbaka!
Samband?
Erling
Re: Klonk - klonk - klonk...VS5
Stoppskruven vid växelväljaren, vad är det? Är lite insnöad på P200....Erling wrote:Det är ju framåt som gäller - men ändå - vad kan det vara - vill veta?
Kickfjädern?
När jag lättade lite på stoppskruven vid växelväljaren så ramlade kicken tillbaka som den ska!
Före det - med stoppskruven lite mera dragen - så gick den lite trögare tillbaka!
Samband?
Erling
Packningen mellan vxl-väljaren o blocket, har den rätt tjocklek? Om du lossar muttrarna som håller vxl-väljaren o har stoppskruven åtdragen, blir det nån skillnad?
Re: Klonk - klonk - klonk...VS5
"Växeln"? Hur menar du då? Vad är det som rör sig? Och hur backar du med tvåan i? Ingen kolv/cylinder på ännu?
Lite dovt klonk här och där kan vara normalt.
Att något förändras när du lossar stoppskruven låter också underligt. Den stora aluminiumbiten som håller kickfjädern är ganska ömtålig. Har den blivit skev? Om kicken inte åker tillbaka helt tar ju kickdrevet i ettans drev, men då rasslar det rätt mycket.
Lite dovt klonk här och där kan vara normalt.
Att något förändras när du lossar stoppskruven låter också underligt. Den stora aluminiumbiten som håller kickfjädern är ganska ömtålig. Har den blivit skev? Om kicken inte åker tillbaka helt tar ju kickdrevet i ettans drev, men då rasslar det rätt mycket.
Re: Klonk - klonk - klonk...VS5
Har skrivit fel------skall vara kicken som rör sig samtidigt som klonket. Sorry!
Cylinder mm sitter på plats.
Kicken går tillbaka normalt.
När jag skulle kolla att växlarna ramlar in så rullar jag vespan på verkstadsgolvet, och då märks detta "back/klonk-fenomen"
Erling
Cylinder mm sitter på plats.
Kicken går tillbaka normalt.
När jag skulle kolla att växlarna ramlar in så rullar jag vespan på verkstadsgolvet, och då märks detta "back/klonk-fenomen"
Erling
Re: Klonk - klonk - klonk...VS5
Stoppskruven behöver/ska inte alls dras hårt, den låser ju bara aluminiumringen i sitt läge. Om man drar för hårt blir det garanterat gängpaj i blocket (mycket vanligt). Om gängorna håller kan man också tänka sig att aluminiumringen flyttar sig/ändrar form och därför påverkar kickdrevet/kicken.
Svårt att spekulera i klonket, men om det bara är något klonk per varv på hjulet är det nog som sagt ganska normalt. Att kicken rör sig känner jag inte igen. I så fall borde det vara ettans drev som snurrar med tvåan och påverkar kickdrevet. Men då borde ju kicken även röra sig när du har ettan i.
Man skulle ha en sådan där genomskuren motor som fanns hos vissa stora återförsäljare. Då kunde man kanske lista ut vad det är.
Svårt att spekulera i klonket, men om det bara är något klonk per varv på hjulet är det nog som sagt ganska normalt. Att kicken rör sig känner jag inte igen. I så fall borde det vara ettans drev som snurrar med tvåan och påverkar kickdrevet. Men då borde ju kicken även röra sig när du har ettan i.
Man skulle ha en sådan där genomskuren motor som fanns hos vissa stora återförsäljare. Då kunde man kanske lista ut vad det är.
Re: Klonk - klonk - klonk...VS5
Om man frikopplar när en växel är inne så går det - normalt - att utan problem dra vespan både framåt och bakåt, och utan något "ljud/klonk"!
I detta fall är det annorlunda - som jag beskrivit!
Samma fenomen oberoende om kopplingen är indragen eller ej.
Det är något som inte stämmer, jag får klyva igen och kolla!
Tack ändå för svaren!
Erling
I detta fall är det annorlunda - som jag beskrivit!
Samma fenomen oberoende om kopplingen är indragen eller ej.
Det är något som inte stämmer, jag får klyva igen och kolla!
Tack ändå för svaren!
Erling
Re: Klonk - klonk - klonk...VS5
Mysteriet är löst!
Jag blev tvungen att klyva motorn igen, och kunde konstatera att stoppskruven var felplacerad. Stoppringen/skruven fungerade därför inte tillfredsställande utan ringen måste ha glidit vid belastning av växlar och kick.
Uppenbarligen är jag inte ensam om denna fadäs som enl Paka har har fått frågor kring detta.
Passade också på att montera stålgäng för stoppskruven.
Allt frid och fröjd
Erling
Jag blev tvungen att klyva motorn igen, och kunde konstatera att stoppskruven var felplacerad. Stoppringen/skruven fungerade därför inte tillfredsställande utan ringen måste ha glidit vid belastning av växlar och kick.
Uppenbarligen är jag inte ensam om denna fadäs som enl Paka har har fått frågor kring detta.
Passade också på att montera stålgäng för stoppskruven.
Allt frid och fröjd




Erling