Rost under "ramtunneln"
Rost under "ramtunneln"
Hälsade på en kompis i grannbyn och tittade på en VNS3 Popolino. Den var helt OK för att ha stått i en lada i tiotals år. Förutom på en punkt:
Den var helt sönderrostad i golvet hela vägen bakifrån och upp 10cm på benskölden, men enbart under tunneln. Förstärkningarna som går på tvärs var helt OK och sidorna av golvet likaså.
Säkerligen har det runnit ner fukt i tunneln som bundits av vad jag tolkar som musbon, skal, löv etc. Det ramlade ut massor när jag petade hål i den kexiga plåten.
Att byta hela golvet blir för dyrt eftersom det aldrig kan bli ett finåk av detta ekipage. Någon som gjort en "seriös" budgetlagning av en liknande skada?
Den var helt sönderrostad i golvet hela vägen bakifrån och upp 10cm på benskölden, men enbart under tunneln. Förstärkningarna som går på tvärs var helt OK och sidorna av golvet likaså.
Säkerligen har det runnit ner fukt i tunneln som bundits av vad jag tolkar som musbon, skal, löv etc. Det ramlade ut massor när jag petade hål i den kexiga plåten.
Att byta hela golvet blir för dyrt eftersom det aldrig kan bli ett finåk av detta ekipage. Någon som gjort en "seriös" budgetlagning av en liknande skada?
Re: Rost under "ramtunneln"
Nytt gulv koster 5-600kr, så det er absolutt det enkleste/beste.
Da får du også fikset eventuelle skade inni tunnellen...
Da får du også fikset eventuelle skade inni tunnellen...
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Hej Svint!
Kanske du inte läste mitt inlägg ordentligt
.
Det handlar av budgetlagning av en rishög, inte renovering av en klenod.
Det du föreslår innebär dessutom omlackering. Bara plåtgolvet kostar dessutom betydligt mer än du nämner, om man ex.vis kollar Sip el. SC hamnar vi på ca 1000SEK +frakt. Det blir rejält med pengar i slutändan med plåtarbete och lackering.
Kanske du inte läste mitt inlägg ordentligt

Det handlar av budgetlagning av en rishög, inte renovering av en klenod.
Det du föreslår innebär dessutom omlackering. Bara plåtgolvet kostar dessutom betydligt mer än du nämner, om man ex.vis kollar Sip el. SC hamnar vi på ca 1000SEK +frakt. Det blir rejält med pengar i slutändan med plåtarbete och lackering.
Har nu hämtat hem vraket för närmare inspektion. Har frilagt tunneln efter att ha monterat ner Popolinon helt. Dessvärre bild tagen med mobilen. Yxa och morakniv är klassiskt fina verktyg i Vespasammanhang.
Självklart borde hela golvet bytas men med en totalkostnad på över 2000:- är det inte befogat.
En helt annan sak: Bromspedalen, likaså en bult på fläktkåpan har korroderat fast. Finns det några stalltips för att få loss stål/alu?
Självklart borde hela golvet bytas men med en totalkostnad på över 2000:- är det inte befogat.
En helt annan sak: Bromspedalen, likaså en bult på fläktkåpan har korroderat fast. Finns det några stalltips för att få loss stål/alu?
SC och SIP tar ung. 1000:- ett golv. Har nu kollat eBay och om man köper indiskt klarar man sig med hälften, 500:-. Det sträcker dessutom betydligt längre fram än de andra med en totallängd på 67cm.
Så nu håller din rekommendation, Svint.
Antar att VBB och VNB har samma golv? De är iaf 47cm breda båda två. SC anger samma golv för VNA till VBB1 och ett annat för VNB4 till VBB2. Antagligen är det bara hålen för wirarna i bakkant som skiljer.
Så nu håller din rekommendation, Svint.
Antar att VBB och VNB har samma golv? De är iaf 47cm breda båda två. SC anger samma golv för VNA till VBB1 och ett annat för VNB4 till VBB2. Antagligen är det bara hålen för wirarna i bakkant som skiljer.
Budgetlagningen är att skära rent och sätta plåt kant i kant o svetsa (svära, bryta ihop, bränna hål dessa saker i olika ordning).
Det enklaste och mest skonsamma för psyket är nog att köpa ett nytt golv från SIP eller motsvarande
Men det är ju lite fegt...
Bara skojar med dig, jag hade köpt ett nytt golv och svetsat i det.
//Andreas
Det enklaste och mest skonsamma för psyket är nog att köpa ett nytt golv från SIP eller motsvarande

Men det är ju lite fegt...
Bara skojar med dig, jag hade köpt ett nytt golv och svetsat i det.
//Andreas
Hej Andreas!
Anara att du bara läste första postenoch missade min sista post där jag indikerar att jag ska köpa ett indiskt golv
?
SIPs(och SCs) produkter är dessvärre inte helt optimala då de inte täcker golvet ända fram. Att de inte heller har en försvarbar kostnad nämnde jag i tidigare posts.
Jag började slipa bort punktsvetsarna i det gamla golvet igår kväll. Ingen idé att blästra innan det är väck.
Startar ev. en ny tråd när ett nytt golv ska läggas på.
Anara att du bara läste första postenoch missade min sista post där jag indikerar att jag ska köpa ett indiskt golv

SIPs(och SCs) produkter är dessvärre inte helt optimala då de inte täcker golvet ända fram. Att de inte heller har en försvarbar kostnad nämnde jag i tidigare posts.
Jag började slipa bort punktsvetsarna i det gamla golvet igår kväll. Ingen idé att blästra innan det är väck.
Startar ev. en ny tråd när ett nytt golv ska läggas på.
Så illa vara det. Frågan är dock hur mycket som finns kvar efter blästring. Definitivt lite pyssel till plåtslagaren. Indiern är vidtalad och verkar ha rätt golvplåt för vettiga pengar.
-
- Entusiast
Ser ut att vara ovanligt lätt att slå ut sprinten till bromspedalen. Om inte den var del i korrosionen.
EU borde lagstifta mot rost.
//J
EU borde lagstifta mot rost.
//J
Beställde ett nytt golv från Indien via eBay i lördags. Lite på vinst och förlust men det kostade endast 500SEK inkl. frakt. Idag, två dagar senare, står paketet på hemma på trappen! Undrar hur det passar
?