Momenthylsor - "vågar" man?

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
Erling
Lärling
Lärling

Momenthylsor - "vågar" man?

Post by Erling »

I dessa tider ser man däckfirmor mm dra hjulen på bilar med mutterdragare med momenthylsor.
Praktiskt eftersom hylsan slutar dra vid rätt moment - trots värsting-dragare.

Kan man (vågar man) använda även till vespahjul?
11 kg (107,01 Nm) brukar rekommenderas för i alla fall bakhjulet/bromstrumman.
Är det samma för framhjulet?

Har inte sett momenthylsor mindre än 75 Nm - finns det med mindre dragmoment exempelvis för svänghjul 5 kg (49,05 Nm)

Vore praktiskt om man slapp mothåll mm! (svänghjulshållare mm)

Du som vet - tacksam för INFO!

Erling
Erling
Lärling
Lärling

Re: Momenthylsor - "vågar" man?

Post by Erling »

Kom på att det heter momentstavar!!!
Exempel:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matver ... avar-5-st/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ingen som har erfarenhet av dessa för Vespa-bruk????

Erling
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Låter för bra för att vara sant och då skall man dra öronen åt sig.

Det finns en anledning till att man lägger tusenlappar på en kalibrerad momentnyckel. Det är extra noga vid små moment, dvs. med små skruvar, just sådana som finns på en vespa.
Jag har själv fördärvat gängor i bakhjulets trumma, då jag använde en förlängare till krafthylsor i kombination med momentnyckel. Förlängaren flexade, så momentnyckeln löste inte ut vid inställt moment och gängorna var ett minne blott. :cry:

Hårddisken på halsen säger att bakhjulet skall dras med högre moment. Det står i Hayes-manualen, om du nu har en sådan.
Go classic, not plastic
Erling
Lärling
Lärling

Post by Erling »

Det kan nog vara rätt att ta det lite lugnt, men det verkar så smidigt och bra när man ser däckmonterarna i arbete.
För min del så tänkte jag mest på att slippa mothåll mm. som också verkar praktiskt.
Man har ju så bråttom - alltid!!! :roll:
Har också hört att olika förlängningar när man använder krafthylsor i kombination med momentnycklar, så förändras värdena.

Erling
il dude
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by il dude »

Martin O wrote:Låter för bra för att vara sant och då skall man dra öronen åt sig.

Det finns en anledning till att man lägger tusenlappar på en kalibrerad momentnyckel. Det är extra noga vid små moment, dvs. med små skruvar, just sådana som finns på en vespa.
Jag har själv fördärvat gängor i bakhjulets trumma, då jag använde en förlängare till krafthylsor i kombination med momentnyckel. Förlängaren flexade, så momentnyckeln löste inte ut vid inställt moment och gängorna var ett minne blott. :cry:

Hårddisken på halsen säger att bakhjulet skall dras med högre moment. Det står i Hayes-manualen, om du nu har en sådan.
Där ser man vad försenad utlösning kan ställa till med......
Endast Dina egna erfarenheter är kunskaper -allt annat är information.
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Nu ska jag ta mig tid att förklara hur detta fungerar för lekmän.

När du drar med förlängare och momentnyckel så har inte den utlösande kraften något med förlängaren att göra, eftersom du lägger på en statisk kraft så kommer all kraft du drar med gå genom förlängaren även om den flexar, dvs du kommer uppleva att du drar längre med momentnyckeln men för att den ska klicka måste fortfarande samma moment överföras via förlängaren.

En momentstav är enbart tänkt för att användas med med en mutterdragare som bygger på en dynamisk kraft vilket är impulsen den ger. För att en mutterdragare ska kunna överföra all sin kraft så måste förbandet mellan skruven och den vara väldigt styv för annars dämpar den ut impulsen. Vitsen med staven är just att göra detta, du kan lägga på en mycket större impuls men staven är för vek för att kunna överföra den kraft mutterdragaren ger under den korta tid som den verkar för varje knackning.

En momentnyckel och en momentstav är alltså inte jämförbara alls för en momentnyckel ska dras med en statiskt pålagd kraft medan i en mutterdragare med stav jobbar man med en impuls (stor kraft på kort tid). En enkel jämförelse att dra med mutterdragare är att du slår på en spik med en hammare eller att du byter ut den mot en i gummi eller lägger något mellan spiken och hammaren. Du kommer då inte längre kunna slå i den då..

Detta gör att att har du en mutterdragare på 350Nm t.ex. och vill dra med 100 så är en momentstav ett bra alternativ istället för att försöka finlira med mutterdragaren i sig även om det ibland går. Självklart är en momentstav ett trubbigare instrument än en vanlig momentnyckel men ska du dra det med så stort moment som du anger så är det inga problem att använda en momentstav så det är bara att köra. :wink:
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Erling
Lärling
Lärling

Post by Erling »

Det där var ju verkligen fint att få lära sig marre - tack - men jag måste nog läsa det flera gånger för att fatta - för jag är lite trög särskilt på kvällen!

Erling
Post Reply