Frågor från en nybliven vespa-ägare

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
vitadex
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 14
Joined: Mon 09 Nov 2009, 16:41
Location: Norrbotten

Frågor från en nybliven vespa-ägare

Post by vitadex »

Hej!
Jag har just inhandlat ett par Vespor. En -61 och en -63 125 cc Popolino. Jag har hållit på med en hel del renovering av veteranmopeder och motorcyklar innan, men aldrig pysslat med något som har benskydd. Det är som en helt ny värld har öppnat upp sig! :lol:

Här har vi då skönheterna:
Image

Efter att ha granskat dem mer ingående, så har jag lite funderingar och novisa frågor;

-63an har sidokåpor i aluminium medan -61an har sina i plåt. Varför? Det känns ju som om alukåpor borde höra till något äldre, eller är det modellskillnader?

Ska förgasaren ha trottelnål?

Hur mycket olja ska det vara i växellådan?

Är limpan extratillbehör?

Hör de till largeframe eller smallframe-segmentet?

Planen är att ha den limpförsedda -61an igång till sommaren.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Re: Frågor från en nybliven vespa-ägare

Post by Hedge »

125 cc Popolino är en specialmodell som endast såldes i Sverige. Anledningen till aluminiumkåporna (tillsammans med en massa andra viktreducerande modifieringar) var att få in den som lätt motorcykel i Sverige, dvs den fick inte väga mer än 75 kg.

Fler exempel: styret är delbart och överdelen i plåt. Motorbulten är nedsvarvad på mitten. Tanken (om den inte är bytt) är på endast tre liter. Finns fler exempel.

Det vanliga var att handlaren bytte bensintanken efter typning och ersatte den med en större. Har för mig att de i vissa fall även bytte kåporna till plåt.

SI-förgasaren har inte trottelnål. Blandningen sköts av ett emulsionsrör och andra munstycken på mellangas.

Vanligtvis brukar det vara 2.5 dl olja i växellådan, eller så fyller man på tills det rinner över.

De hör bägge till largeframe, fast modellnamnet Popolino hängde med och sattes även som modellnamn på Primavera 125 när den kom. Primaveran är dock smallframe.
vitadex wrote:Hej!
Jag har just inhandlat ett par Vespor. En -61 och en -63 125 cc Popolino. Jag har hållit på med en hel del renovering av veteranmopeder och motorcyklar innan, men aldrig pysslat med något som har benskydd. Det är som en helt ny värld har öppnat upp sig! :lol:

Efter att ha granskat dem mer ingående, så har jag lite funderingar och novisa frågor;

-63an har sidokåpor i aluminium medan -61an har sina i plåt. Varför? Det känns ju som om alukåpor borde höra till något äldre, eller är det modellskillnader?

Ska förgasaren ha trottelnål?

Hur mycket olja ska det vara i växellådan?

Är limpan extratillbehör?

Hör de till largeframe eller smallframe-segmentet?

Planen är att ha den limpförsedda -61an igång till sommaren.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Frågor från en nybliven vespa-ägare

Post by reVintage »

Yo Hedge,
Jag antar att ramen och en hel del andra delar är desamma som någon annan vanligare modell. Stämmer detta?

Har läst om lätthål i växellådsdrev. Om vi bortser från sånt, är motorn i grunden densamma som någon standard modell? Tänker då på modellerna ovan.
vitadex
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 14
Joined: Mon 09 Nov 2009, 16:41
Location: Norrbotten

Re: Frågor från en nybliven vespa-ägare

Post by vitadex »

Ok. Tack för svaren.

Såhär i efterhand så kan man ju fundera över beslutet att låta brorsan hyra in sig i garaget. Det reducerar kraftigt "mekplats-med-värme" möjligheterna. Så, vad göra? Ja, man kan ju ta in den i vardagsrummet istället. Det är ju inte alls ett tydligt tecken på singelliv eller hur? :mrgreen:

Image

Vespan visar tydliga tecken på att vara en strandad renovering. Den är uppmålad, ren och snygg, ingen rost, osv. Men inte helt färdigställd. Detaljgörat blev för tråkigt tydligen. Säljaren var mycket förtegen om detta och sade sig inte minnas... :lol:
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Frågor från en nybliven vespa-ägare

Post by reVintage »

Den ser onekligen fräsch ut under kåpan. Kanske förra ägaren valde bort singellivet :wink: .

Flytta över sadeln/pakethållaren till denna så blir den riktigt cool!
vitadex
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 14
Joined: Mon 09 Nov 2009, 16:41
Location: Norrbotten

Re: Frågor från en nybliven vespa-ägare

Post by vitadex »

Den där pakethållaren har en liten bönpall som ska ligga på som inte kom med på fotot. Det är en skumgummidyna med överdrag, men jag antar att den ska ha en plyfa i botten.
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Frågor från en nybliven vespa-ägare

Post by reVintage »

Jag är också relativt ny på området. Har Popolinon 8 el. 10" hjul?
vitadex
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 14
Joined: Mon 09 Nov 2009, 16:41
Location: Norrbotten

Re: Frågor från en nybliven vespa-ägare

Post by vitadex »

De här har 8 tummare.
wanten
Administrator
Administrator
Posts: 537
Joined: Sat 08 Sep 2007, 11:54
Location: Stockholm

Re: Frågor från en nybliven vespa-ägare

Post by wanten »

Vissa har också pannkakstanken på hela 1,5 liter. Om så är fallet så gör du klokt i att byta den eller ha med dig en reservdunk ;)
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: Frågor från en nybliven vespa-ägare

Post by Paka »

Om hojarna kom från samma ägare kan ju delarna ha hoppat mellan dem så att säga.
Jag ser flera Popolinodelar, locket till luftburken, t.ex, men Popolino hade en annan limpa.
Plåtkåpor, sadel och pakethållare brukar innebära att det är en Elit, (i princip samma hoj, men inte lättad som Popolino.)
Vad är det för ramnummer på dem?
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Re: Frågor från en nybliven vespa-ägare

Post by Ola Lång »

Den A-reggade popen/okända scootern har inte SI-förgasare. Det är troligen en VNS1.
Dessa har kolvstyrt insug och vanlig Dellorto fallfugge. Minns dock inte om dessa har nål eller ej men jag kan kolla i lagret.

Ett enkelt sätt att se om det är en pop eller ej är att leta efter bakre hålet för sadellåspinnen.
Det ska nämligen inte vara något hål där, ty sadellåspinne fanns ej på dessa.
Image
pinnen som ej ska finnas där..
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Frågor från en nybliven vespa-ägare

Post by reVintage »

Hej Ola!
Tittade på på en VNS-3 igår men fick för mig att det gängade hålet fanns där. Men det satt en mysko plåt bit lite längre fram som jag antog vara limp-låsningen.
vitadex
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 14
Joined: Mon 09 Nov 2009, 16:41
Location: Norrbotten

Re: Frågor från en nybliven vespa-ägare

Post by vitadex »

Hela ramnumret vill jag av förståelig anledning inte uppge. Men -61an (A225) börjar på VNS2T*0xxx och den andra (AC441) VNS3T*0xxxx.

Jag provade ramnumren i scooter helps sökfunktion, -61an hittades inte och -63an skulle vara en -61 enligt dem. Jag har de gamla id handlingarna där det står bland annat årsmodell och modell popolino. A225 har inte något gängat hål för sadellåsningen i bakkant. Dynans låsning är en stålplatta med ett uppstickande låsbleck som bultas fast i tankens två bakre bultar. Den har även den större tanken monterad.

Förgasaren heter Dellorto UA16S1
Vespoholic
Entusiast
Entusiast
Posts: 117
Joined: Wed 23 Nov 2011, 16:03

Re: Frågor från en nybliven vespa-ägare

Post by Vespoholic »

Vilken är den förståeliga anledningen till att inte uppge ramnummer? Jag förstår inte. Nyfiken bara.

//Johan
vitadex
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 14
Joined: Mon 09 Nov 2009, 16:41
Location: Norrbotten

Re: Frågor från en nybliven vespa-ägare

Post by vitadex »

Därför att ramnumret hör till vespans id-handlingar. Likaså som du identifierar dig med ditt personnummer, så gör fordonen det med sitt ramnummer. Brukar du lägga ut ditt personnummer på nätet?

Innan jag fått ut mina ABC-skyltar så vill inte jag ge andra möjligheten att kunna knycka identiteten helt enkelt.
Vespoholic
Entusiast
Entusiast
Posts: 117
Joined: Wed 23 Nov 2011, 16:03

Re: Frågor från en nybliven vespa-ägare

Post by Vespoholic »

Tja..

Knycka vems identitet? Vespan har fortfarande sitt unika ramnummer och det knycker ingen.

Din identitet är du förhoppningsvis ensam om också.

Jag har sett åtskilliga frågor i detta forum om vilken årsmodell *ramnummer x* har och inte tyckt det varit det minsta konstigt.

Därför frågade jag.

Lycka till med dina projekt!

//Johan
Post Reply