Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3

Post by kejj »

Det är nu dags att starta upp en renovering av min nya serie 3 TV175.
Bilder lades upp i följande tråd:
http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... =15&t=6105

Min plan är att behålla den undermåliga lacken och endast ägna mig åt en motorrenovering samt utbyte av övriga slitdelar som gummin, vajrar mm. På så sätt kommer jag få en körbar scooter att använda till vardags, lite som en bruksmaskin. Min andra Lambretta, LIs med GP200 motor från SIL får fortsätta att agera finscooter.

Meningen är att jag skall lära mig hemligheterna kring och i Lambrettamotorn. Det blir min första renovering av en Lambrettamotor.

Min Lis med Stage4 SIL GP motor:
Image

Men nu kommer renoveringen att handla om denna Lambretta:
Image

Förgasaren togs ner först och den såg ganska fin ut:
Image

Samma för filtret och munstyckena:
Image

Avgasröret samt kringliggande delar har ganska mycket smuts och rost på ytan. Jag vet inte ifall det går att rengöra dem och återanvända. Eller om jag helt enkelt bör byta ut delarna mot nya. Batteriet läkte någon gång för ett par decennier sedan och vätskan har droppat på motorn, fästena mm.:
Image
Image

För mer information och bilder angående renoveringen kan man gå in på min restaureringsblog:
http://tv175.wordpress.com/

Som jag kommer uppdatera löpande vartefter renoveringsarbetet fortskrider.
På så sätt sparas allt för framtiden och för andra nyfikna förstagångsrenoverare.
Bara det är gjord av plåt så....
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Re: Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3

Post by kejj »

Uppdatering
Tog ur motorn och hittade hö :)
Hittade även en skada på motorblockets undersida runt the gänga för pinbultarna. Liknade skada finns på bakre navet. Förmodligen så måste en tidigare ägare tappat ner scootern under däckbytet.
Mer info på:
http://tv175.wordpress.com/2010/11/25/43/

Image
Image
Image
Bara det är gjord av plåt så....
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Re: Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3

Post by kejj »

Kolvdags. Vad tror ni? Återanvända eller leta ny?
Wordpressblog:
http://tv175.wordpress.com/2010/11/28/piston/

bild:
Image
Bara det är gjord av plåt så....
marre
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Sat 09 Sep 2006, 18:40
Location: Sweden

Re: Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3

Post by marre »

Jag skulle säga ny kolv och hona cylindern lite om den ser blank ut, sen måste ju toppen av cylindern och toppen va krokiga som ostbågar så kladdigt som det är utanför. Eller så satt det löst?
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Re: Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3

Post by kejj »

Det satt bra, vet inte varför det är så kladdigt överallt, som jag förstått så har motorn inte varit igång på flera decennier. Bensinen som finns kvar i tanken är inte brukbar och luktar något jätteskumt.

Den har stått i en lada skitlänge.

Ska hona cylindern och byta kolv samt ringar. Cylindern ser bra ut, ska ta en lite bättre bild nästa gång.
Bara det är gjord av plåt så....
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3

Post by fritte »

Demontera kolven, gör ren den & kontrollera den nogrannt innan du skaffar en ny. Kolvens mantel ser ju ut at vara OK o är även kolvringsspåren oskadda funkar den ju. Nya ringar om ändspelet är för stort. :mrgreen:

Re: Höt.
Jag hittade en gång delar av en plastpåse under cylinderhuven...
:(
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Re: Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3

Post by kejj »

Jepp, man kan hitta galna saker på scootrar som stått länge.

Kolven är av:
Image
Image
Bara det är gjord av plåt så....
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Re: Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3

Post by vespaco »

Är det inte hett nog under cylinderhuven så att höet hade brunnit upp? Det har nog inte varit där under senaste körningen.

Frittes plastpåse lät inte alltför bra. Den smälter ju?
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Re: Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3

Post by kejj »

vespaco wrote:Är det inte hett nog under cylinderhuven
Den här hojen har nog inte körts sen början av 70talet. den har stått i lada efter det, när vet jag inte. men hö hade den :)
Bara det är gjord av plåt så....
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3

Post by fritte »

vespaco wrote:Är det inte hett nog under cylinderhuven så att höet hade brunnit upp? Det har nog inte varit där under senaste körningen.

Frittes plastpåse lät inte alltför bra. Den smälter ju?
Hej Christel!
Den hade faktiskt inte smält trots att den stoppade kylluftflödet. Det var delar av en ICA-kasse o hur den hade lyckats komma dit av sig själv är en gåta
.
:mrgreen: :?: :(
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Re: Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3

Post by kejj »

Mer uppdateringar, nu har det varit jul och nyår, garaget har fått stå ensamt ett tag men allt är faktiskt nedplockat.
Lite bilder på det elektriska systemet.
http://tv175.wordpress.com/2011/01/06/electrics/
Image
Bara det är gjord av plåt så....
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Re: Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3

Post by kejj »

För de som intresserar sig. Jag har kommit en bit på vägen, eller hela motorn är nedplockat men blogguppdateringarna kommer i efterhand och långsammare än själva renoveringen.

Om kolven:
http://tv175.wordpress.com/2011/01/10/piston-clean/

Om koppling samt växellåda:
http://tv175.wordpress.com/2011/01/10/g ... nd-clutch/

Skicka gärna in tips, synpunkter och kommentarer på bloggen. Ja, ni får skriva på svenska!
Bara det är gjord av plåt så....
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Re: Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3

Post by kejj »

Uppenbarligen så är denna motor inte så orörd som man trott. Cylindern måste ha blivit borrad under sin livstid. När vet jag inte. Det enda jag vet är att kolven är av andra överdimensionen (62.4) enligt Scooterrestorations och av märket Borgo som sålde NOS till Innocenti.

Image
Tv175 restoration blog
Scooter restoration Borgo 62.4
Vad tror ni?
kejj wrote:För de som intresserar sig. Jag har kommit en bit på vägen, eller hela motorn är nedplockat men blogguppdateringarna kommer i efterhand och långsammare än själva renoveringen.

Om kolven:
http://tv175.wordpress.com/2011/01/10/piston-clean/

Om koppling samt växellåda:
http://tv175.wordpress.com/2011/01/10/g ... nd-clutch/

Skicka gärna in tips, synpunkter och kommentarer på bloggen. Ja, ni får skriva på svenska!
Bara det är gjord av plåt så....
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Re: Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3

Post by kejj »

Inte mycket sker över sommarmånaderna. Har koncentrerat mig på att flänga runt på min LIs istället.
Men hösten närmar sig och med det garagetiden.

Har inköpt motordelar som behövs och ska nu leta lämpliga verktyg för att få dit allt. Främst lager och vev utan att pajja nått!

se blogginlägg med produktlista.
http://tv175.wordpress.com/2011/09/02/parts-delivered/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bara det är gjord av plåt så....
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Re: Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3

Post by kejj »

omstart!
http://tv175.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Image

Mina idéer, Original Tv175 S3 motor med:
  • GP crank with TV length conrod
  • 2nd oversize piston, 62.4
  • 22mm carburator (jetex)
  • High quality chain from local supplier
  • 12v DC electrics (hopefully correct full DC)
  • some sort of digital speedo
  • tubeless rims
  • acc: airhorn (stebel)
Bara det är gjord av plåt så....
crispin
Lärling
Lärling
Posts: 700
Joined: Thu 16 Sep 2004, 19:38
Location: Stockholm

Re: Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3

Post by crispin »

Hur tänker du med motorn? Hur mycket effektökning siktar siktar du på?
Medlem i Svenska Scooterklubben.
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Re: Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3

Post by kejj »

Ingen effektökning.

Gillar att ha det sånärapå original.

Har kört fast vid monteringen av motorfästen.
3 håls, enligt sticky ska ena hålet peka mot klockan 6 och de andra 2 mot främre delen av scootern. Tyvärr rör sig inte delen in övht.
Har värmt i över 5 minuter, drar med Lambrettaverktyget rätt. Läst på stickys och stirrat på DVDn.

Vill inte skada motorlådan. Något jag missat?
Image

Mer utförligt på bloggen:
http://tv175.wordpress.com/
Bara det är gjord av plåt så....
crispin
Lärling
Lärling
Posts: 700
Joined: Thu 16 Sep 2004, 19:38
Location: Stockholm

Re: Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3

Post by crispin »

Jag tänkte på att du bytte veven till GP.
Litar du inte på den gamla?

C
Medlem i Svenska Scooterklubben.
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Re: Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3

Post by kejj »

Jag bytte till en gp vev för konans skull, lättare att hitta electroniska tändningar på stan så att säga.

Sedan ville jag inte stoppa tillbaka en 40 år gamal vev.

ingen större orsak än så!
Bara det är gjord av plåt så....
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Re: Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3

Post by kejj »

kejj wrote:Ingen effektökning.

Gillar att ha det sånärapå original.

Har kört fast vid monteringen av motorfästen.
3 håls, enligt sticky ska ena hålet peka mot klockan 6 och de andra 2 mot främre delen av scootern. Tyvärr rör sig inte delen in övht.
Har värmt i över 5 minuter, drar med Lambrettaverktyget rätt. Läst på stickys och stirrat på DVDn.

Vill inte skada motorlådan. Något jag missat?


Mer utförligt på bloggen:
http://tv175.wordpress.com/
Orsak, jag värmde inte ordentligt första gången.
Gick hur bra som helst på andra försöket!
Bara det är gjord av plåt så....
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Re: Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3

Post by kejj »

http://tv175.wordpress.com/2012/02/02/engine-mounts-2/

Helt enkelt så värmde jag inte tillräckligt den första gången.
Sedan monterade jag växelväljaren, Gamla modellen som armen är löstagbar. Fast den ger inte mig några fördelar, den är så gammal att den endast sitter på i ett läge endast :)
Bara det är gjord av plåt så....
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Re: Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3

Post by kejj »

Kanske borde flytta denna tråd till Lambretta tråden?

aja, nyheter, uppdateringar.
http://tv175.wordpress.com/2012/02/03/g ... -layshaft/

Image
Image
Bara det är gjord av plåt så....
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Re: Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3

Post by kejj »

Bara det är gjord av plåt så....
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Re: Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3

Post by victor »

Hej Kejj,

Det där ser fantastiskt ut, och jag har följt det hela på scootereroticas forum.

Några kommentarer dock:
kejj wrote: Image
Vad är det för märklig svetsning kring muttern som håller avgasröret?

Och vidare, är det original cylinderkåpa? Det ser ut som om du har ordentligt med utrymme kring avgasporten medans jag på min 1964 har ca 2mm endast...
Image
Jag tror inte du ska ha fyra distanser till topplocket utan snarare tre muttrar och en distans som du sedan bultar fast fläktkåpan i...
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Re: Renovering av en Lambretta TV175 Serie 3

Post by kejj »

victor wrote:Hej Kejj,
Vad är det för märklig svetsning kring muttern som håller avgasröret?

Och vidare, är det original cylinderkåpa? Det ser ut som om du har ordentligt med utrymme kring avgasporten medans jag på min 1964 har ca 2mm endast...

Jag tror inte du ska ha fyra distanser till topplocket utan snarare tre muttrar och en distans som du sedan bultar fast fläktkåpan i...
Läs på http://tv175.wordpress.com/2012/03/23/exhaust-nuts/
Det är delar av gamla kedjespännarhållardistansen som viks över muttern för att det inte skall vibrera loss. Körde samma teknik på avgasmuttrarna med den gamla distansen.

Det är MB Devs distanser, den 4:e är längre än de andra tre men de är längre än original för att lättare kunna skruvvas på eller nått.
Bara det är gjord av plåt så....
Post Reply