Bilder lades upp i följande tråd:
http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... =15&t=6105
Min plan är att behålla den undermåliga lacken och endast ägna mig åt en motorrenovering samt utbyte av övriga slitdelar som gummin, vajrar mm. På så sätt kommer jag få en körbar scooter att använda till vardags, lite som en bruksmaskin. Min andra Lambretta, LIs med GP200 motor från SIL får fortsätta att agera finscooter.
Meningen är att jag skall lära mig hemligheterna kring och i Lambrettamotorn. Det blir min första renovering av en Lambrettamotor.
Min Lis med Stage4 SIL GP motor:

Men nu kommer renoveringen att handla om denna Lambretta:

Förgasaren togs ner först och den såg ganska fin ut:

Samma för filtret och munstyckena:

Avgasröret samt kringliggande delar har ganska mycket smuts och rost på ytan. Jag vet inte ifall det går att rengöra dem och återanvända. Eller om jag helt enkelt bör byta ut delarna mot nya. Batteriet läkte någon gång för ett par decennier sedan och vätskan har droppat på motorn, fästena mm.:


För mer information och bilder angående renoveringen kan man gå in på min restaureringsblog:
http://tv175.wordpress.com/
Som jag kommer uppdatera löpande vartefter renoveringsarbetet fortskrider.
På så sätt sparas allt för framtiden och för andra nyfikna förstagångsrenoverare.