Spam på forumet

Post Reply
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Spam på forumet

Post by Hedge »

Jag har nu helt självsvådligt beslutat att alla nya forummedlemmar måste godkännas av admin innan dom kan posta.

Detta på grund av all tjatig spam som börjar dyka upp.

Mvh

Guran
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Jag la in den här moden på mitt forum och sedan dess har jag inte fått en enda spambotuser. Den gör helt enkelt webrutan osynlig under registreringen och om den fylls i ändå så är det en spambot. Riktiga users får komplettera sin profil med länk när de väl loggat in.

http://www.phpbb.com/mods/db/index.php? ... ib_id=1573

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Tackar för tipset. Blir det värre än det är just nu så får vi ta en titt på den, men för tillfället så går det att hantera manuellt.

Mvh

Göran
anders2011 wrote:Jag la in den här moden på mitt forum och sedan dess har jag inte fått en enda spambotuser. Den gör helt enkelt webrutan osynlig under registreringen och om den fylls i ändå så är det en spambot. Riktiga users får komplettera sin profil med länk när de väl loggat in.

http://www.phpbb.com/mods/db/index.php? ... ib_id=1573

//Anders
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Jättebra Hedge, spamet är en pest :x
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Image
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Kollade för skojs skull medlemslistan på de senaste medlemmarna då jag noterade att en nylistad medlem helt tydligt var ett spamfall. De har verkligen börjat dyka upp nu på sistone fick jag se. Alla medel tycks vara tillåtna enligt spamtillverkarna. Plockar du, Hedge, bort de oönskade fallen, eller blir de kvar med sina uppenbart "mysiga" hemsidslänkar?
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Om man tittar på de senaste medlemmarna så ser man att väldigt många är spamfall. Det finns massor av program som söker efter php-forum (som detta) och registrerar sig. Huvudsyftet är att få in sin länk (vilket ger en högre ranking på t.ex. google), medans bara ett fåtal har någon rutin för att posta inlägg.

Jag kan bara upprepa min tidigare rekomendation så slipper man alla spammare som vill visa sina hemsidor. På 2 månader har jag inte fått en ny registrerad spammare. Tar bort väldigt mycket jobb för admin.

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Dom som ni sett har inte varit aktiva, för att dom ska bli det så måste admin godkänna dom. Men nu är dom borta.

Mvh

Guran
vespaco wrote:Kollade för skojs skull medlemslistan på de senaste medlemmarna då jag noterade att en nylistad medlem helt tydligt var ett spamfall. De har verkligen börjat dyka upp nu på sistone fick jag se. Alla medel tycks vara tillåtna enligt spamtillverkarna. Plockar du, Hedge, bort de oönskade fallen, eller blir de kvar med sina uppenbart "mysiga" hemsidslänkar?
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Det gick snabbt! :D
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Och nu är du hörsammad. Easy BotStopper är nu installerad. Bäva månde spammarna.

/Guran
anders2011 wrote:Om man tittar på de senaste medlemmarna så ser man att väldigt många är spamfall. Det finns massor av program som söker efter php-forum (som detta) och registrerar sig. Huvudsyftet är att få in sin länk (vilket ger en högre ranking på t.ex. google), medans bara ett fåtal har någon rutin för att posta inlägg.

Jag kan bara upprepa min tidigare rekomendation så slipper man alla spammare som vill visa sina hemsidor. På 2 månader har jag inte fått en ny registrerad spammare. Tar bort väldigt mycket jobb för admin.

//Anders
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Hoppas att det fungerar lika bra här som det gjort för mig!

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Tyvärr så gjorde det inte det, spammarna har lärt sig att inte fylla i webbadressen, så dom kom in ändå och skapade en hel del extraarbete.

Nu är moden 'Humanizer' installerad, vilket gör att man måste svara på frågan 'Are you human?' när man reggar sig. Eftersom det fältet inte är standard i phpBB fylle spambotarna inte i det, vilket gör att reggningen inte godkänns.

Verkar funka kanon, inte en spammare på tre dagar!

Mvh

Guran

quote="anders2011"]Hoppas att det fungerar lika bra här som det gjort för mig!

//Anders[/quote]
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Nu har det börjat dyka upp spam igen.

Förmodligen är det inga botar, utan människor bakom. Annars hade vi varit helt nedlusade med inlägg. Tog just bort fem inlägg av användaren 'icemi', som jag nu raderat.

Vad gör vi? Bör alla nya användare bli godkända av admin, eller finns det bättre sätt?

Mvh

Guran
Micool1972
Entusiast
Entusiast

Post by Micool1972 »

Hedge wrote:
Vad gör vi? Bör alla nya användare bli godkända av admin, eller finns det bättre sätt?

Mvh

Guran
Jag tycker att alla nya användare ska godkännas av admin.
//Michaele
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Micool1972 wrote:
Hedge wrote:

Mvh

Guran
//Michaele
Samtidigt som admin på ett ideellt forum helst lägger tid på annat än sitter o godkänner folk.

Eller är det inte så mycket arbete som det handlar om?
Bara det är gjord av plåt så....
Micool1972
Entusiast
Entusiast

Post by Micool1972 »

kejj wrote:
Micool1972 wrote:
Hedge wrote:

Mvh

Guran
//Michaele
Samtidigt som admin på ett ideellt forum helst lägger tid på annat än sitter o godkänner folk.

Eller är det inte så mycket arbete som det handlar om?
Nu valde jag mellan guran (admin)s två val "bättre sätt" och "admin".
Självklart har guran roligare, viktigare, mer givande, glädjetrimmande, saker att göra än godkänna nya användare.
Hur många nya användare det rör sig om i veckan vet jag ju inte.

Kanske ska admin Guran tillhöra Styrelsen som också jobbar ideellt...

//Michaele
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Hej på er.
Jag är på semester och har väldigt sparsam tillgång till internet den här veckan.

Det borde inte vara något överväldigande jobb med att godkänna nyregistreringar.

Det känns som att vi tre(?) som har administratörsrättigheter borde kunna axla nya användare på ett enkelt sätt.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Har just tagit bort 90 användare som klart och tydligt är spambotar. Nu har jag slagit på att admins måste godkänna nyregistreringar, för såhär kan vi inte hålla på.

Mvh

Guran
wanten wrote:Hej på er.
Jag är på semester och har väldigt sparsam tillgång till internet den här veckan.

Det borde inte vara något överväldigande jobb med att godkänna nyregistreringar.

Det känns som att vi tre(?) som har administratörsrättigheter borde kunna axla nya användare på ett enkelt sätt.
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Topp!
Jag tog bort några härom dagen också.

Johan
SoulBoy
Lärling
Lärling

Re: Spam på forumet

Post by SoulBoy »

Hej,

Det har registrerats otroligt mycket spam-botar senaste veckan/veckorna. Jag har installerat ett nytt captcha-system. Hoppas att det inte skall hindra riktiga användare från att registrera sig.

/Ronny
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: Spam på forumet

Post by Hedge »

Ja, det har varit en väldig massa mail. Tänkte precis maila dig om det.

Mvh

G
SoulBoy wrote:Hej,

Det har registrerats otroligt mycket spam-botar senaste veckan/veckorna. Jag har installerat ett nytt captcha-system. Hoppas att det inte skall hindra riktiga användare från att registrera sig.

/Ronny
Post Reply