Hallå! (Ursäkta min okunskap men jag hoppas denna tråd hamnar på rätt ställe.)
Jag har fått korn på en Touring från 1960. Den är alltså av årsmodell ´60 men ägarregistererad först 1974 och satt i trafik 1975. 2 ägare. Fick körförbud sommaren 1976. INTE import enligt Transportstyrelsen.
Nu till min fråga, alla scooter experts! Vad kan en dylik vara värd? Har haft svårt att hitta matnyttig info då jag googlat förutom på scooterlounge.com.
Den ser helt komplett ut men är seriöst ytrostig. Ett riktigt ladugårdsfynd. Vad tror Ni? Jag vill ju naturligtvis skambjuda, men inte förolämpa nuvarande ägare alltför mycket. Skall besiktiga den en gång till innan jag lägger något bud och kolla ramen med fotbräda, stötdämparfäste, motorfäste och annat. Tips på do's & don'ts mottages med stor tacksamhet! Jag är lite newbie, har dock haft en PX 200 ett tag. Den var alldeles för ny.
Värde på Touring 150 från 1960
Re: Värde på Touring 150 från 1960
...värdet på Vespor är ju alltid subjektiv. Det är ju entusiast priser hur som helst. Sedan beror allt på vad DU är ut efter original lack och orörd eller en Vespa du kan renovera ifrån scratch.
Vissa använder sig v Blocket som "pris-barometer" och därav har priserna på Vespor generellt gått upp några tusen sedan ett par år tillbaka - till en viss del även som följ av många utländska köpare som har exporterat scootrarna. V espor med en normal pris brukar bara ligga uppe i några dagar, sedan är de sålda... sk FYND ligger bara uppe i 1-5 timmar sedan är de borta igen.
Det som alltid finns är de renoverade varianterna där folk försöker att få åtmindstånde pengarna för renoveringen tillbaka; nedlagt tid får man inget för. Dessa ligger allt emellan 15.000;- -> 35.000;- och det är dessa Scootrar som potentiella säljare (som vill få en prisbild) ser på blocket för de brukar ligga LÄNGE ! ...ergo blir de prisreferens...
En ladufynds orenoverat Touring ifrån 1960 kan gå mellan 3000:- - 12.000;- beroende på skicket, motorn, papper...
Börja med 5000;- - 6000;- som utgång..
har den original lack utan fula bättringar: +1000;-
har den papper: + 1000;-
fungerar motorn + 1000;-
mycket utrost -1000
+ "vill ha faktorn" = xxxx;-kronor
...etc
Good Luck!!!
Vissa använder sig v Blocket som "pris-barometer" och därav har priserna på Vespor generellt gått upp några tusen sedan ett par år tillbaka - till en viss del även som följ av många utländska köpare som har exporterat scootrarna. V espor med en normal pris brukar bara ligga uppe i några dagar, sedan är de sålda... sk FYND ligger bara uppe i 1-5 timmar sedan är de borta igen.
Det som alltid finns är de renoverade varianterna där folk försöker att få åtmindstånde pengarna för renoveringen tillbaka; nedlagt tid får man inget för. Dessa ligger allt emellan 15.000;- -> 35.000;- och det är dessa Scootrar som potentiella säljare (som vill få en prisbild) ser på blocket för de brukar ligga LÄNGE ! ...ergo blir de prisreferens...

En ladufynds orenoverat Touring ifrån 1960 kan gå mellan 3000:- - 12.000;- beroende på skicket, motorn, papper...
Börja med 5000;- - 6000;- som utgång..
har den original lack utan fula bättringar: +1000;-
har den papper: + 1000;-
fungerar motorn + 1000;-
mycket utrost -1000
+ "vill ha faktorn" = xxxx;-kronor
...etc
Good Luck!!!
"Blech und Freude Rollerjungen"