Polini 210 Alu
Polini 210 Alu
Hej på er.
Jag är sugen på att köpa Polinis nya 210 Alu cylinder.
Tror att den bara har varit ute på marknaden ca 1,5 mån.
Jag kör px 200 med road blås och 120 munstycke.
I första läget tänkte jag köra bolt on.
Men senare blir det nog till att fräsa lite och ny vev.
Även ny 4 växel, om det behövs, kanske har polinin bättre
ork på lägre varv än malossi.
Har någon testat eller kan komma med några åsikter.
Jag är ömfoting som behöver flera bollplank
/PX 4ever
Jag är sugen på att köpa Polinis nya 210 Alu cylinder.
Tror att den bara har varit ute på marknaden ca 1,5 mån.
Jag kör px 200 med road blås och 120 munstycke.
I första läget tänkte jag köra bolt on.
Men senare blir det nog till att fräsa lite och ny vev.
Även ny 4 växel, om det behövs, kanske har polinin bättre
ork på lägre varv än malossi.
Har någon testat eller kan komma med några åsikter.
Jag är ömfoting som behöver flera bollplank
/PX 4ever
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
Re: Polini 210 Alu
På germanscooterforum.de finns en lång tråd om denna cylinder, Sck har kört en bolt-on setup på bänk med trevligt resultat, cylindern går dock inte att köra med 60mm vev och topp packning utan bara med cylinderfotspackning.
Tycks vara en mycket bra touring cylinder som jag själv ska försöka prova så snart jag kan.
Tycks vara en mycket bra touring cylinder som jag själv ska försöka prova så snart jag kan.
Re: Polini 210 Alu
Tack för ditt inlägg.patrikgrann wrote:På germanscooterforum.de finns en lång tråd om denna cylinder, Sck har kört en bolt-on setup på bänk med trevligt resultat, cylindern går dock inte att köra med 60mm vev och topp packning utan bara med cylinderfotspackning.
Tycks vara en mycket bra touring cylinder som jag själv ska försöka prova så snart jag kan.
Har nu beställt cylinder och kommer att köra bolt-on.
Jag har ju redan en sip road så denna kombination blir nog toppen.
Låång väntan på att cylinder och topp ska dyka upp i Majorna.
Skriver recentioner när allt sitter där det ska./Lasse
The Big C/PX 4ever
Re: Polini 210 Alu
Har du hunnit montera cylindern?
Re: Polini 210 Alu
Jag väntar på toppen som fick längre leverans tid.
Kommer inom ett par veckor.
Åter kommer med prov körnings resultat/C
Kommer inom ett par veckor.
Åter kommer med prov körnings resultat/C
The Big C/PX 4ever
Re: Polini 210 Alu
Inget nytt att rapportera?
Vilken kolv kör du med, skummade igenom den tyska tråden, mycket snack om L-kolvringen på Polinin.
Vilken kolv kör du med, skummade igenom den tyska tråden, mycket snack om L-kolvringen på Polinin.
Re: Polini 210 Alu
Så där!
Nu sitter den på och jag tackar det underbara vinter vädret i Gbg.
Har kört ca 20 mil och hoppas på en kort och mild vinter.
Rapport om läget.
Kör med den kolv som kom med i kittet den har den nya typen av kolvringar.
SIP Road blås och just nu 125, munstycken testat lite olika
Härlig respons över hela registret med en tydlig kick övre mellan .
Gott vrid när jag ska accelerera i 70- 80 km/tim då den sticker i väg bra.
Inga problem med att saka vid 90-100 när backe eller motvind tar i.
Det ända som jag funderar över är en tendens till fyrtakt när jag varken ge gas eller motor broms,
utan bara glider med. Vilken fart eller varvtal spelar ingen roll.
Någon kanske vet ett svar?
Nu sitter den på och jag tackar det underbara vinter vädret i Gbg.
Har kört ca 20 mil och hoppas på en kort och mild vinter.
Rapport om läget.
Kör med den kolv som kom med i kittet den har den nya typen av kolvringar.
SIP Road blås och just nu 125, munstycken testat lite olika
Härlig respons över hela registret med en tydlig kick övre mellan .
Gott vrid när jag ska accelerera i 70- 80 km/tim då den sticker i väg bra.
Inga problem med att saka vid 90-100 när backe eller motvind tar i.
Det ända som jag funderar över är en tendens till fyrtakt när jag varken ge gas eller motor broms,
utan bara glider med. Vilken fart eller varvtal spelar ingen roll.
Någon kanske vet ett svar?
The Big C/PX 4ever
Re: Polini 210 Alu
Har själv liknande erfarenhet med 4-taktsknatter. Ingen lösning än, men ska prova med 3,1 tomgångsmunstycke.
Re: Polini 210 Alu
Hej, jag har läst sprängskisser och munstycks tabeller och blir lätt yr i huvudet.OlleM wrote:Har själv liknande erfarenhet med 4-taktsknatter. Ingen lösning än, men ska prova med 3,1 tomgångsmunstycke.
När du skriver tomgångsmunstycke menar du då det som kallas Slow running jet?
Och där finns ju massor av olika räkneexempel som gör en ömfoting som mej lätt konfunderad.
Visst är det så, att de problem som vi har med 4 -taktsknatter skulle av hjälpas med en magrare blandning vid midre gas pådrag?! Eller?
Min PX 200 har munstycke 55/100, så vad menar du när du säger 3,1?
Det finns ju på detta forum förgasar tabeller som räknar både framåt och bakåt på detta,
men jag fattar inte riktigt.
Blir väldigt glad om du kan utveckla denna fråga till något begripligt för en nybörjare.
Ha det gött
The Big C/PX 4ever
Re: Polini 210 Alu
Hej, Det är en väg att vandra när man börjar att skruva på sin Vespa. Tyvärr hittade jag inte någon tabell över de olika tomgångsmunstyckena, men det finns! Kolla t.ex SIP "nebenduse/slow running jet". Då får du en nedrullningslist att se vilka som finns.
Principen är att man tar kvoten i märkningen: 55/100 => 100:55=1,8. Ju mindre tal, desto fetare blandning. 1,8 är det fetaste munstycket. Hur många varv ut har du ställt justerskruven? Jag tror att 1-3 varv ut ligger inom det normala. Du får prova dig fram. Har du separat oljetank eller blandar du själv?
Jag ser i Haynes manual att 55/100 gäller utan lufthål (förmodligen utan hålen i luftburken?) Själv har 55/160 => 2,9 och skulle då prova med ngt magrare, 3,1. Då letar jag på SIPs sida fram 45/140 och tänker prova med ett ngt magrare munstycke. Det gäller att försöka ha koll på temperaturen i låg och mellanregistret, så den inte går för varmt och nyper!
Lycka till!
Principen är att man tar kvoten i märkningen: 55/100 => 100:55=1,8. Ju mindre tal, desto fetare blandning. 1,8 är det fetaste munstycket. Hur många varv ut har du ställt justerskruven? Jag tror att 1-3 varv ut ligger inom det normala. Du får prova dig fram. Har du separat oljetank eller blandar du själv?
Jag ser i Haynes manual att 55/100 gäller utan lufthål (förmodligen utan hålen i luftburken?) Själv har 55/160 => 2,9 och skulle då prova med ngt magrare, 3,1. Då letar jag på SIPs sida fram 45/140 och tänker prova med ett ngt magrare munstycke. Det gäller att försöka ha koll på temperaturen i låg och mellanregistret, så den inte går för varmt och nyper!
Lycka till!
Re: Polini 210 Alu
Tack för tipsen, nu blev jag lite klokare.OlleM wrote:Hej, Det är en väg att vandra när man börjar att skruva på sin Vespa. Tyvärr hittade jag inte någon tabell över de olika tomgångsmunstyckena, men det finns! Kolla t.ex SIP "nebenduse/slow running jet". Då får du en nedrullningslist att se vilka som finns.
Principen är att man tar kvoten i märkningen: 55/100 => 100:55=1,8. Ju mindre tal, desto fetare blandning. 1,8 är det fetaste munstycket. Hur många varv ut har du ställt justerskruven? Jag tror att 1-3 varv ut ligger inom det normala. Du får prova dig fram. Har du separat oljetank eller blandar du själv?
Jag ser i Haynes manual att 55/100 gäller utan lufthål (förmodligen utan hålen i luftburken?) Själv har 55/160 => 2,9 och skulle då prova med ngt magrare, 3,1. Då letar jag på SIPs sida fram 45/140 och tänker prova med ett ngt magrare munstycke. Det gäller att försöka ha koll på temperaturen i låg och mellanregistret, så den inte går för varmt och nyper!
Lycka till!
Jag hittade en tabell på detta forum.
Jag har separat oljetank och ska börja med att skruva in justerskruven som nu ligger på 2,5 varv och se om det blir någon förändring.
Frågor.
Att det 4- taktar har alltså inte bara med mängden bränsle att göra, utan även
hur fet blandningen är. om jag fattat dej rätt.
Kan man då testa magrare blandning och samtidigt större huvudmunstycke?
Om det blir risk för värmenyp, så ser jag det bäst på tändstiftets utseende?
Jag blir sugen på att veta vad du kör med och vilka inställningar du gjort.
The Big C/PX 4ever
Re: Polini 210 Alu
Är det någon som köpt detta Kit och som kan säga vilka munstycken som rekommenderades och följde med i kittet.
Cylinder Kit SCK-Polini 210cc Vespa PX200-aluminium - Basic Set Avgassystem SIP-Road.
Tacksam för svar.
Cylinder Kit SCK-Polini 210cc Vespa PX200-aluminium - Basic Set Avgassystem SIP-Road.
Tacksam för svar.
The Big C/PX 4ever
Re: Polini 210 Alu
Hitta de munstycken som SCK skickar med sitt kitt.The Big C wrote:Tack för tipsen, nu blev jag lite klokare.OlleM wrote:Hej, Det är en väg att vandra när man börjar att skruva på sin Vespa. Tyvärr hittade jag inte någon tabell över de olika tomgångsmunstyckena, men det finns! Kolla t.ex SIP "nebenduse/slow running jet". Då får du en nedrullningslist att se vilka som finns.
Principen är att man tar kvoten i märkningen: 55/100 => 100:55=1,8. Ju mindre tal, desto fetare blandning. 1,8 är det fetaste munstycket. Hur många varv ut har du ställt justerskruven? Jag tror att 1-3 varv ut ligger inom det normala. Du får prova dig fram. Har du separat oljetank eller blandar du själv?
Jag ser i Haynes manual att 55/100 gäller utan lufthål (förmodligen utan hålen i luftburken?) Själv har 55/160 => 2,9 och skulle då prova med ngt magrare, 3,1. Då letar jag på SIPs sida fram 45/140 och tänker prova med ett ngt magrare munstycke. Det gäller att försöka ha koll på temperaturen i låg och mellanregistret, så den inte går för varmt och nyper!
Lycka till!
Jag hittade en tabell på detta forum.
Jag har separat oljetank och ska börja med att skruva in justerskruven som nu ligger på 2,5 varv och se om det blir någon förändring.
Frågor.
Att det 4- taktar har alltså inte bara med mängden bränsle att göra, utan även
hur fet blandningen är. om jag fattat dej rätt.
Kan man då testa magrare blandning och samtidigt större huvudmunstycke?
Om det blir risk för värmenyp, så ser jag det bäst på tändstiftets utseende?
Jag blir sugen på att veta vad du kör med och vilka inställningar du gjort.
Men vad betyder det för mej?
Det ända jag gjort är att testa huvud munstycke 125, 128 och 130. Nu sitter 125 på.
Polini 210cc aluminiumcylinder
BE3-Dellorto blandning tub
Dellorto-luft munstycke 160
Hauptdüsenset BGM PRO-(115-138)
Förutom att jet-52-140 = 2,70
SI-luftfilter utan ett hål på HD
Tacksam för mer ledning.
The Big C/PX 4ever
Re: Polini 210 Alu
Med "fet" inställning har inget med oljeinblandningen att göra. Man menar hur bränslerik luft/bensinblandningen är. Men om du har ett lågfartsmunstycke med märkning 55/100 så bör du prova med det som du fick med i satsen, 52/140. Då får du en magrare blandning och den borde 4-takta mindre.
Re: Polini 210 Alu
Nu är jag med!OlleM wrote:Med "fet" inställning har inget med oljeinblandningen att göra. Man menar hur bränslerik luft/bensinblandningen är. Men om du har ett lågfartsmunstycke med märkning 55/100 så bör du prova med det som du fick med i satsen, 52/140. Då får du en magrare blandning och den borde 4-takta mindre.
Jag köpte min innan sck började sälja hela Kittet.
Men nu ska jag skaffa mej 52/140 och testa.
Tack för klarhet
The Big C/PX 4ever
Re: Polini 210 Alu
Hej!
Blev intresserad av Polini 210 när jag läst din tråd.
Har du testat något mer med munstycksbestyckningen?
Blev intresserad av Polini 210 när jag läst din tråd.
Har du testat något mer med munstycksbestyckningen?
Polini 210 Alu
Hej, jag är kanon nöjd.
Kör med 52/140 och 125.
Den fyrtaktar lite på gas när den är kall, men efter ett par minuter så går den super fint. Bra drag genom hela registret. Nu har jag dessutom varvat ut den och det går som bara den!
Möjligen en tendens att bubbla när jag accelererar med lite för lite gas pådrag. Men inget som stör. Kan verkligen rekommendera denna cylinder. Om några år så blir det nog att fräsa upp blocket, men det känns mer som en bonus, absolut inte nödvändig/Lasse
Kör med 52/140 och 125.
Den fyrtaktar lite på gas när den är kall, men efter ett par minuter så går den super fint. Bra drag genom hela registret. Nu har jag dessutom varvat ut den och det går som bara den!
Möjligen en tendens att bubbla när jag accelererar med lite för lite gas pådrag. Men inget som stör. Kan verkligen rekommendera denna cylinder. Om några år så blir det nog att fräsa upp blocket, men det känns mer som en bonus, absolut inte nödvändig/Lasse
The Big C/PX 4ever
Polini 210 Alu
Hej, jag är kanon nöjd.
Kör med 52/140 och 125.
Den fyrtaktar lite på gas när den är kall, men efter ett par minuter så går den super fint. Bra drag genom hela registret. Nu har jag dessutom varvat ut den och det går som bara den!
Möjligen en tendens att bubbla när jag accelererar med lite för lite gas pådrag. Men inget som stör. Kan verkligen rekommendera denna cylinder. Om några år så blir det nog att fräsa upp blocket, men det känns mer som en bonus, absolut inte nödvändig/Lasse
Kör med 52/140 och 125.
Den fyrtaktar lite på gas när den är kall, men efter ett par minuter så går den super fint. Bra drag genom hela registret. Nu har jag dessutom varvat ut den och det går som bara den!
Möjligen en tendens att bubbla när jag accelererar med lite för lite gas pådrag. Men inget som stör. Kan verkligen rekommendera denna cylinder. Om några år så blir det nog att fräsa upp blocket, men det känns mer som en bonus, absolut inte nödvändig/Lasse
The Big C/PX 4ever
Re: Polini 210 Alu
Kul att höra. Är inne på samma "bolt-on" trimning som du men väljer mellan stora kitet från SC alt. enbart Polini 207 cylinder, kolv, topp och Sip road. I kitet ingår ju en hel del mer bl.a. munstycks-sats.
Polini 210 Alu
Om du ändå vill ha sip road så hade jag satsat på kitet. Du kommer inte bli besviken, Polini 210 Alu äger:-)/ Lasse
The Big C/PX 4ever
Re: Polini 210 Alu
Lockande, ska titta lite på Pinasco 213 också. Ligger mitt emellan Polini 207 och 210 prismässigt. Behöver inte heller varvas så extremt vad jag förstått.
Re: Polini 210 Alu
Ska man plocka ut mer effekt, så tror jag att alu-cylinder är att föredra. Men med rätt inställd förgasare och tändning är Polini 207 ett gott bolt-on alternativ.
Vad jag hört och läst, så är Malossin mera högvarvande för att ge effekt, ändrad utväxling talas det om ibland.
Pinasco 213 och den nya Polini 210 är båda lågvarvande och ger gott effekttillskott för touringbruk. Pinascons topplock (följer med) bör nog bytas till annat märke. Jag har ingen aning om dessa cylindrars spoltider och justermöjligheter av dessa. Men det kanske någon på forumet kan bidraga med.
/Olle
Vad jag hört och läst, så är Malossin mera högvarvande för att ge effekt, ändrad utväxling talas det om ibland.
Pinasco 213 och den nya Polini 210 är båda lågvarvande och ger gott effekttillskott för touringbruk. Pinascons topplock (följer med) bör nog bytas till annat märke. Jag har ingen aning om dessa cylindrars spoltider och justermöjligheter av dessa. Men det kanske någon på forumet kan bidraga med.
/Olle
Re: Polini 210 Alu
Hej Olle!Pinascons topplock (följer med) bör nog bytas till annat märke.
Rykten eller tekniskt underbyggt? Har också sett några mindre begripliga kommentarer om olika versioner etc. Blir tveksam till varför de skulle skicka med ett kass lock.
Re: Polini 210 Alu
Det har stått en hel del om detta topplock på GSF och även på SCs hemsida. Original Pinascotopp lär ge för stor "quetsch" spalt (squish), 3,7 mm mot att man inte bör ha mer än 2 mm. Det rör sig om fri volym mellan cylinder, topp och kolv. Leta upp någon förklarande bild, jag kan för lite för att kunna ge förklaring för vad som händer. Hoppas någon annan på forumet kan utveckla detta!Rykten eller tekniskt underbyggt? Har också sett några mindre begripliga kommentarer om olika versioner etc. Blir tveksam till varför de skulle skicka med ett kass lock.
Jag har också läst om många som är nöjda med sitt original Pinasco-kit.
Men nu ligger vi utanför denna tråds område, förlåt
