En elit motor från -53 har lossat det som går att lossa. Behöver jag lägga den i någon spc växel? Kan dock bli problem då det inte går att rucka växelföraren.
What to do
Det sitter två spårskruvar under den taggiga plattan. Först i med ettan och bort med den ena och sedan i med trean och bort med den andra. Sedan i med tvåan, ner med kicken helt och ta upp hela växelföraren. Men svårt om den sitter fast som sagt. Hårda nypor...
Ta bort svingen också (bort med båda bultarna vid fjäder och dämpare + mutten nedanför cylindern) den är bara i vägen.
/P
Du måste sätta tillbaka kicken och trycka ner den helt för att kunna lyfta upp hela växelsegmentet.
Bulten innanför är en låsning till kickfjädern. Sedan kan du behöva värma kring lagren. Det finns två ställen som du ska knacka isär blocken på, förslagsvis med dorn. Det bakre är självklart, det lilla örat. Sedan finns det en förstärkning på insidan av den högra blockhalvan uppe vid veven om du tittar noga. Där ska du också knacka.
Och ja, det är en styrning, men blocket ser ut att ha fått en smäll där så det kan ju gå lite trögt. Värm där också.
/P
micke_th wrote:Skam den som ger sig när man får så här fin support Tack Paka!!
Nu till nästa fråga. Hur får jag loss detta paket? Har låsat låsningarna. Är det bara att banka på axlen från andra sidan? Eller krävs det mer finess?
Kickmekanismen brukar gå att dra av med en avdragare. Det kan vara så att bakaxeln måste vridas i rätt läge för att passera mellanaxeln(eller så blandar jag ihop det med tidigare motorer). Plocka ur dreven så syns det.Sen är det bara att driva ur axeln från hjulsidan. Var rädd om bakhjulslagren om de är ok. Kan vara knivigt att hitta nya om du vill slippa tråkiga modifikationer.
Kan detta vara orginalfärgen? Hittar ingen färg som stämmer överens i Vespa boken. Färgen bakom skattekvittot är lite mer grön aktig.
Ser ut som orginalfärgen. Lechler 1229 "Grigio verde". Världens snyggaste färg på en Vespa.
Antar att urspårningen i lagret skall vara mot svänkhjulet? Är det bara för att slidmatningen skall funka?
Din knarr är kolvmatad. Spåret har säkert något med smörjning att göra, brukar vara borttaget på nya lager.
Sitter här på morgonen och bläddrar i Servicekurs för scooters från 1954.
En brevkurs från Hermods Korrespondensinstitut utgiven på uppdrag av COMO M&T BJERKE AB.
Där beskrivs samma sak som Ola just skrivit så här
Det man också ser i kursen är att du håller på med är ett Modernt Fordon
Jag hade bytt alla lager och packboxar. För länge sedan var det någon vis person som sa: "Om man inte renoverar, slutar det oftast med att man får renovera."
Den ser så illa ut så jag kan tänka mig att du behöver byta veven också.
Skaka ryckutjämnaren och känn på den. Om det skramlar behöver den renoveras. Håll i julgranen med ena handen och vrid på det stora drevet med den andra. Du ska inte orka "flexa" hela paketet. O-ringen vid kickaxeln, filtringen utanför. Borra cylindern? Ny kolv och kolvringar? Lameller.
/P
Julgranen är den som du har ringat in,sitter ihop med det stora drevet. Innanför dom nitade täckplåtarna sitter ett gäng fjädrar.Känn på den som Paka beskrev. Kan du röra den och den skramlar är säkert några fjädrar av. Innanför kicken sitter en stor bricka och innanför den nämda filtring.Brukar följa med i packningssatsen.
Undersök kolvbultsbussningen och växelkorset noga,lätt att missa.Jag hade bytt fjädrar i kopplingen också.
Ahh nu fattar jag vad du menar med att flexa men man kunde inte rör den. Hördes att det var något litet lös i den. Hur tar man bort nitarna? Borrar man?
Ahh det var så lätt som att vika ner brickan.
Den här brickan, slår man ut den ihop med lagret? Eller är den gängad?
Lite mer funderingar till er som kan då jag fortfarande är en grönjöling på det här
Har läst att ett sådant här verktyg underlättar ihop monteringen. Min fråga är hur gör den detta? Det kanske visserligen ger sig när jag sätter ihop den
Sen nästa fundering. Har läst på flertal ställen att man ska schimsa mellan växlarna? Varför, sitter det inte ett schims från början där? Eller utgår man från att det är så slitet att man måste byta det? Vart i så fall hitta man hur mycket det skall vara för de olika motorerna? De motorerna jag tänker på är en VM1M och en V32M.
Gör man det med ett sådant här verktyg?
Hoppas in i denna fyra år gamla tråd: Jag är i samma sits just nu och ska försöka få loss kickmekanismen med avdragare (enligt bild ovan, 03 Jan 2012 23:37). Har lossat båda c-clipsen och dragit åt avdragaren lite grann utan att mekanismen lossnar. Är dock rädd att spänna för mycket; kanske kan aluminiumet skadas!? Behöver man värma innan för att få loss kickmekanismen, eller är det ingen fara att spänna avdragaren ytterligare?
Demonteringen av min motor har stannat upp en aning eftersom jag inte vågar ta i för mycket med avdragaren enligt bild ovan, pga oro att den runda aluminiumbiten ska spricka.Den är ju den som får ta all kraft från avdragaren. Du micke_th lyckades få loss din ser jag längre upp i tråden. Fick du loss lagret utan alltför mycket kraft? Behövde du värma något?