Sotning av ljuddämpare till P200E. Tips?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Vespagubben
Nybörjare
Nybörjare

Sotning av ljuddämpare till P200E. Tips?

Post by Vespagubben »

Hej!
Tänkte nyttja vinteruppehållet till att sota ljuddämparen, original - 2200mil.
Någon som har ett bra knep? Avfettning - lösningemedel - varmluftspisol - eller???
Annat att tänka på vid av/återmontering?

Kör så det ryker! (Glöm inte oljan!)
Vespoholic
Entusiast
Entusiast

Re: Sotning av ljuddämpare till P200E. Tips?

Post by Vespoholic »

I John Thorpes bok beskrivs att man skall dränka ljuddämparen i ett hett bad av kaustisk soda och vatten. "Three pounds of soda to one gallon of water." Antar att proportionerna inte är så kritiska. Efter badet skall dämparen sköljas ur med varmt "tvålvatten".

Soda fräter. Akta händer och allt annat.

Jag har inte prövat, endast läst om detta. Kanske finns andra tips. När jag körde moped brukade vi hälla grus i dämparen och skaka...

//Johan
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Fast, när ljuddämpare jag mött börjat bli igensotade har de också brukat börja bli rejält rostiga. Så radikalmetoden är ju att byta den till en ny och fräsch, kanske dessutom till en effektmässigt bättre som t ex SIP Road ...
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

jag har användt kaustisk soda och vatten, propplösare, men bara inuti. Plugga ljuddämparens utlopp men en träplugg, gillra upp dämparn o fyll i. Låt stå några dar, därefter spola ur. :mrgreen:
Vespagubben
Nybörjare
Nybörjare

Post by Vespagubben »

Tack för tipsen!
Jag fyllde på kaustisk soda och hett vatten. Fick stå ett par dagar. Spolade sedan rent med trädgårdsslangen och det kom ut en massa sot. Efter 5 minuters spolande var det rent och vattnet kristallklart så det fungerade alldeles utmätkt!

Kör så det ryker! (Glöm inte oljan!)
Post Reply