Presentation; Herr småbil och hans V50

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Herr_Smabil
Nybörjare
Nybörjare

Presentation; Herr småbil och hans V50

Post by Herr_Smabil »

Hej.
Tillåt mig presentera mig själv. Jag är strax efter 30 gammal, och har alltid haft något retrofordon sedan gymnasiet. Innan dess var jag helt enkelt inte motorintresserad, men sen tog det fart. Jag är sambo i lägenhet i lund och jobbar i malmö som IT-tekniker (mestadels infrastrukturkommunikation – fiber, trådlösa nät, koppar osv).
Första motordrivna fordonet jag hade var en vespa 50 -78, och detta var väl runt -94 -95 under den glada gymnasietiden, men den blev sedermera stulen. Sedan kom körkortet, och jag fick en Volvo Duett av min far. Detta satte väl fart på själva mekarintresset då det inte alltid var en dans på rosor att köra veteranbil. Sedan dess har det passerat en 30-35 bilar till dags dato, bland annat opel rekord -71, VW buss -71, amazon -62 och -70, rambler american -64, några folkabubblor och så vidare och så vidare. Jag ska inte tråka ut läsarna med det förgångna.
Dagsläget är att jag och några andra hyr en maskinhall på landet i löddeköpingetrakten där vi mekar med våra bilar. I min bilpark finns just nu en amazonkombi -68, en VW buss -66, en VW pickup dubbelhytt -69 och en VW pickup enkelhytt -75, samt två bruksbilar av ett annat tyskt märke. Jag har inga som helst sysselsättningsproblem alltså.
När annonsen dök upp på blocket om en vespa 50 utan mycket mer info om den i annonsen, så mailade jag direkt. Den såg hygglig ut, och jag tyckte det var ett bra pris, samt på mycket rimligt avstånd. Jag sade som det var till säljaren, att jag inte vill vara del i någon budgivning eller så, men jag kommer gärna och köper och hämtar ikväll, för en snabb och smidig affär. Detta nappade han på så jag körde och hämtade en pickup som är i trafik, och åkte och hämtade den ungefär en mil hemifrån. Upplastningen och färden till garaget gick som den skulle, och avlastnignen lika så.
Här är bild från annonsen:
vespa_fyndskick.JPG
vespa_fyndskick.JPG (41.99 KiB) Viewed 6513 times
När den var avlastad så pumpade jag däck och kollade allmänt på vad jag egentligen köpt, och det såg väl vettigt ut tyckte jag. Kopplade på tändkabeln som var frånkopplad och provade att kicka, men inget hände. Kallt och jävligt var det, så jag åkte hem istället.
Dagen efter fick jag tillfälle att ringa polis och försäkringsbolag för att kolla med dom att ramnumret inte var ”hett” eller icke försäkringsbart. Lite sent påtänkt kanske, men det gick vägen denna gången – inga problem.
Senare, efter jobbdagen kunde jag inte hålla mig, så jag körde vägen om garaget på väg hem från jobbet. Provade startgas – då gick den, men endast på startgas. Funderade lite, tömde tanken på gammelbensin och i med frisk soppa. Funderade lite till och bytte ut bränsleslangarna. När jag ändå hade ”brallorna nere”, så kunde jag lika bra ta av förgasaren och blåsa rent. Sagt och gjort. Låter lite soppa rinna till i förgasaren och drar igång med startgas, och helt plötsligt fortsätter den att gå, efter att startgasen förbränts. Släpper gasen och låter den självdö, för att prova att kicka igång den utan gas – jajemen! Stor lycka. Låter den gå lite, varvar upp och vet inte riktigt hur det ska låta, men den går i alla fall. I vissa fall även på tomgång!
Det roliga är att allt ser rengjort ut, ingen sot eller smuts på förgasaren, luftfiltret kliniskt rent, inget söl nånstans. Kanske att den har blivit rengjord, och sedan inte gått igång och därför undanställd?

Lite vajrar och andra smådelar beställdes igår, så när dom dyker upp så blir det montering av kopplingsvajer, gasvajer och sedan provkörning :)
Mvh
--
Herr Småbil - En Modärn Motorman
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Presentation; Herr småbil och hans V50

Post by fritte »

Grattis, det låter kul!! Det är alltid kul att få liv i ett nyförvärv. Men du kollar väl oljan i växelådan innan du låter motorn gå?? Kan vara tid att byta oljan också, ren SAE30 ska det vara. Lycka till! :)
Herr_Smabil
Nybörjare
Nybörjare

Post by Herr_Smabil »

Bra tips, tack för det! Det ska jag göra.

Ska se till att ta lite bättre foton när jag håller på också - svårt med mobilkameran.
Mvh
--
il dude
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by il dude »

Grattis till vespan, välkommen hit!

Det blir ett perfekt fordon att kryssa i Lund med, mellan alla fik. Och - innan Du har besökt alla dessa...då har du att göra! :D
Endast Dina egna erfarenheter är kunskaper -allt annat är information.
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Härligt!
Dags att kontakta din lokala vespaklubb kanske? Bara tygmärket är värt ett medlemskap. :)
Crispin
Medlem i Svenska Scooterklubben.
Herr_Smabil
Nybörjare
Nybörjare

Post by Herr_Smabil »

Jag har dustat lite med kopplingswire i helgen. Jag tänkte att jag skulle försöka provköra lite innan jag får de nya vajrarna på posten - man är ju lite otålig. Jag kunde inte justera kopplingen, och jag visste inte skicket på vajern, så jag beställde en ny som inte hunnit komma än. Jag drog ut den gamla, och kollade över den - såg väl ganska ok ut, om än inte världsklass. Jag försökte peta in den igen, men den fastnar någonstans i vajerhöljet.
Drog igenom en 0,6mm svetstråd utan problem, och applicerade lite WD-40 för att kanske lösa upp nån smuts. No dice, jag kommer bara halvvägs med den gamla vajern. Nu är den så böjd och krummad så att det lär inte gå att få i den - hoppas på bättre lycka med en ny wire. Annars får jag väl byta höljet också. Jag måste ändå beställa fler grejor från em scooters, bland annat "vertkygslådan" under sadeln.

Jag upptäckte också att jag nog saknar en del som ser ut att skola sitta i framkant på tanken, och som sadeln ska ligga på. Som det är nu så ligger sadeln typ direkt på tanken, och har ingenstans att låsa. Minns inte helt hur det såg ut på min förra, men den ska väl snäppa fast i något, vill jag minnas.
Är det någon som har en bild på denna detalj? Det kanske blir att smida en sådan själv...
Mvh
--
Herr_Smabil
Nybörjare
Nybörjare

Post by Herr_Smabil »

Idag blev det en premiärtur, och herregud vad det var roligt :)
Jag fick ny kopplingsvajer, och det gick mycket lättare att föra igenom den, samt att jag bytte gasvajer. Fick injusterat kopplingen, och lagat helljuset :) Tidigare hade jag fyllt olja i växellådan. Det märkliga var att den var helt tom när jag skulle tappa ut den gamla :shock:
Nu var det ju bara ut och köra och se vad som mer kunde vara sönder. Bromsarna tar, både fram och bak, och den växlar fint. Kopplingen drar ingenting när man har växel i och står still.. Den läcker lite bensin vid förgasaren nånstans, men det lär vara enkelt åtgärdat.
Hittade även plåtdelen jag yrade om sist, den satt ju på ramen som man monterar ovanför tanken, så nu är det ordnat också.

Det var en kall runda i 2 plusgrader och vid skånes blåsiga västkust, men oj vad kul det var. Våren kan komma när som helst nu...

Man blir alltid på gott humör när det känns som man gjort en bra affär dessutom.
Mvh
--
JBL
Entusiast
Entusiast

Post by JBL »

Det låter alldeles..... alldeles....... UNDERBART!

Och du vet väl att det finns två saker man alltid ångrar:
scootrarna man sålde och scootrarna man aldrig köpte....
Woodstock

Post by Woodstock »

Hej Herr Småbil och välkommen till forumet!

Grattis till ditt fynd, som redan när jag såg den på Blocket, gav mig en deja vu-upplevelse utan dess like. Jag var nämligen och hämtade den här Vespa 50:an från 1978 i just lilla Kävlinge år 2007 åt en medlem här på forumet:

Image

Image

Image

Image

När jag hämtade Vespan hos en medelålders man i Kävlinge hade den gått endast 808 mil sedan den köptes ny på Sparrholms i Malmö. Kanske har din Vespa samtidigt stått brevid denna i försäljningshallen på Sparrholms 1978, eller har du koll på vad det är för årsmodell? (Om inte kan jag hjälpa dig att precisera årsmodell via ramnumret).

Kul att du dessutom har ett intresse av gamla "folkisar", något jag själv höll på med på 80- och 90-talet. Trevliga bilar!

Mvh

/ Fredrik
Herr_Smabil
Nybörjare
Nybörjare

Post by Herr_Smabil »

Hej Woodstock, och tack.

Min ska vara en -81 enligt scooterhelp, så tyvärr har de nog inte stått bredvid varandra. Men vespan jag hade på gymnasiet var en -78, så där kanske vi har en försäljningshalls-granne.. :)

Min plan för vespan är ganska enkel. Laga det som behövs, och snygga till med lite alu-lister istället för gummi, för att sedan åka med den i vår/sommar och bestämma mig hur jag vill gå vidare.

Det jag vet behöver lagas är följande:
Bensinläckage nånstans under sadeln
Startar inte på kick utan startgas
Chokehandtaget är lite böjt så choken hoppar av handtaget ibland.
Eventuellt att kopplingen ändå inte funkar som den ska
Bromspedal fjädrar inte tillbaka
Tändstiftsbyte ska göras, och brytarspetsar filas

Det ska väl gå att lösa :)
Mvh
--
Herr_Smabil
Nybörjare
Nybörjare

Post by Herr_Smabil »

Handtagen är bytta till snygga grå handtag.
Jag joxade även lite med tanken, och insåg att packningen i soppakranen och insåg att packningen var helt tokig. Det såg ut som om någon hade försökt göra en egen packning - det var gummiploppar i hålen där bensinen skulle komma också. Turligt nog fick jag en extra tank med, som hade en ok packning. Dock bytte jag den, men kunde inte spänna skruvarna på ett korrekt sätt. Ringen som håller fast kranen var böjd på bägge tankarna, så anliggningen blev fel, så antingen så läcker det, eller så blir det för tajt så att jag inte kan vrida runt kranen.. Hmm. Kanske ny kran som behövs helt enkelt, men då måste jag fixa verktyget också..

Men annars var jag ute en runda idag igen, med nytt tändstift. Nu kunde jag kicka igång den utan startgashälp, så det går lite framåt iallafall. :)

Chokehandtaget har rätats ut, och kåpan över svänghjulet fick sig en tillbankning också, så att det inte går emot.
Mvh
--
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Det du kallar "ringen som håller fast kranen var böjd" är en typ a fjäder o ska monteras så att den ligger an mot ventilskivans båda sidor mitt emellan skruvhålen. Med skruvarna spänner du fjädern så att ventilskivan tätar mot packningen, men inte för hårt, då kan inte ventilskivan vridas, men det vet du redan... Skruvarna ska inte dras i botten.
Herr_Smabil
Nybörjare
Nybörjare

Post by Herr_Smabil »

Ah, det förklarar kanske saken, tack för det! Jag monterade troligtvis fjädern på fel håll isåfall. Jag monterade den så att den böjde sig ner mot skruvhålen liksom, och då låg den an på fel ställe, istället för att fjädra in hela paketet mot tätningen och ha en anliggning mitt emellan skruvhålen. Det är dom här små tipsen som gör klubbar/forum som denna så värdefulla.

Jag har även funderat ut att om man inte fyller tanken helt, så är det lättare att jobba med kranen, eftersom man kan ställa tanken på högkant. Då riskerar man inte spill :)

Min sambo fick se på skapelsen för första gången igår, och det gav upphov till en hel del välmenande flin. Min 185 cm långa kropp på denna lilla skapelse ser nog rätt lustigt ut, särskilt som man tutar med tutan, till synes utan anledning :)
Mvh
--
Post Reply