Tillåt mig presentera mig själv. Jag är strax efter 30 gammal, och har alltid haft något retrofordon sedan gymnasiet. Innan dess var jag helt enkelt inte motorintresserad, men sen tog det fart. Jag är sambo i lägenhet i lund och jobbar i malmö som IT-tekniker (mestadels infrastrukturkommunikation – fiber, trådlösa nät, koppar osv).
Första motordrivna fordonet jag hade var en vespa 50 -78, och detta var väl runt -94 -95 under den glada gymnasietiden, men den blev sedermera stulen. Sedan kom körkortet, och jag fick en Volvo Duett av min far. Detta satte väl fart på själva mekarintresset då det inte alltid var en dans på rosor att köra veteranbil. Sedan dess har det passerat en 30-35 bilar till dags dato, bland annat opel rekord -71, VW buss -71, amazon -62 och -70, rambler american -64, några folkabubblor och så vidare och så vidare. Jag ska inte tråka ut läsarna med det förgångna.
Dagsläget är att jag och några andra hyr en maskinhall på landet i löddeköpingetrakten där vi mekar med våra bilar. I min bilpark finns just nu en amazonkombi -68, en VW buss -66, en VW pickup dubbelhytt -69 och en VW pickup enkelhytt -75, samt två bruksbilar av ett annat tyskt märke. Jag har inga som helst sysselsättningsproblem alltså.
När annonsen dök upp på blocket om en vespa 50 utan mycket mer info om den i annonsen, så mailade jag direkt. Den såg hygglig ut, och jag tyckte det var ett bra pris, samt på mycket rimligt avstånd. Jag sade som det var till säljaren, att jag inte vill vara del i någon budgivning eller så, men jag kommer gärna och köper och hämtar ikväll, för en snabb och smidig affär. Detta nappade han på så jag körde och hämtade en pickup som är i trafik, och åkte och hämtade den ungefär en mil hemifrån. Upplastningen och färden till garaget gick som den skulle, och avlastnignen lika så.
Här är bild från annonsen:
När den var avlastad så pumpade jag däck och kollade allmänt på vad jag egentligen köpt, och det såg väl vettigt ut tyckte jag. Kopplade på tändkabeln som var frånkopplad och provade att kicka, men inget hände. Kallt och jävligt var det, så jag åkte hem istället.
Dagen efter fick jag tillfälle att ringa polis och försäkringsbolag för att kolla med dom att ramnumret inte var ”hett” eller icke försäkringsbart. Lite sent påtänkt kanske, men det gick vägen denna gången – inga problem.
Senare, efter jobbdagen kunde jag inte hålla mig, så jag körde vägen om garaget på väg hem från jobbet. Provade startgas – då gick den, men endast på startgas. Funderade lite, tömde tanken på gammelbensin och i med frisk soppa. Funderade lite till och bytte ut bränsleslangarna. När jag ändå hade ”brallorna nere”, så kunde jag lika bra ta av förgasaren och blåsa rent. Sagt och gjort. Låter lite soppa rinna till i förgasaren och drar igång med startgas, och helt plötsligt fortsätter den att gå, efter att startgasen förbränts. Släpper gasen och låter den självdö, för att prova att kicka igång den utan gas – jajemen! Stor lycka. Låter den gå lite, varvar upp och vet inte riktigt hur det ska låta, men den går i alla fall. I vissa fall även på tomgång!
Det roliga är att allt ser rengjort ut, ingen sot eller smuts på förgasaren, luftfiltret kliniskt rent, inget söl nånstans. Kanske att den har blivit rengjord, och sedan inte gått igång och därför undanställd?
Lite vajrar och andra smådelar beställdes igår, så när dom dyker upp så blir det montering av kopplingsvajer, gasvajer och sedan provkörning