Vespa 50s Låter högt & argt.

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Ferrari
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Vespa 50s Låter högt & argt.

Post by Ferrari »

Hej !
Är det någon som kan hjälpa mig, har lite frågor kring pärlans ljud.
Jag har precis renoverat den, i och för sig så sitter det en delorto 16/16 förgasare på. Men skall den verkligen låta som en snöplog. Den låter högt och argt, ett ljust ljud liksom. Speciellt när den går på höga varv. Kan det vara så att det sitter en trim dämpare på ?? Det är en Vespa 50s -74. Och dämparn ser ut så här. Va fan, hur sätter man ut en bild ????
Ja, ja dämparen är typ 60cm lång, tjock som en absolut flaska, med en avlutande lite pipa där avgaserna kommer. Eller kan ljudet komma från förgasaren.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

favorit i repris; hur laddar man upp bilder, har glömt?)

Frustrerande, jag vet! Har nyss lärt mig:

1. Ladda upp en bild från din dator och lägg ut på nätet, t ex hos www.imageshack.us

2. Välj "resize image 640x480 (for message boards)"

3. Kopiera URL-länken i "Hotlink for forum (1)" och klistra in i meddelanderutan på SSK-forumet.

4. Obs! Ta bort följande text i början på den inklippta URL-länken: "[URL=http://imageshack.us]" samt texten "[URL]" i slutet. På detta sätt visas endast bilden och inget annat (förutom den text du skriver) i inlägget.

V H
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

så här ska den se ut:
Image

mvh

Crispin
Ferrari
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Ferrari »

Hej igen.

Jo jag har forskat vidare lite och ser att jag haren "ET3" dämpare. Är det väldigt stor skillnad i ljudet på en sådan och en original dämpare. Jag tycker att "ET3":an ser snyggare ut än originalet, men får man bort ljudet så kanske det är värt att byta. Förlorar man mycket i ax/toppfart ?? Jag har ju en 16/16 trimförgasare på nu och det kanske räcker i fart utan dämparn, den gör ju dryga 70km/h nu, och det skulle ju inte göra något om den bara gick i 60km/h. Det viktiga för mig är att få bort det arga ljudet.

Från det ena till det andra så undrar jag om ljudet delvis kan ha något med svänghjulet att göra för det låter liksom lite skallrande från den sidan av vespan, och det skulle kunna komma från svänghjulet ???
Behövs det oljas ??? (SVÄNGHJULET)
Har bytt hela tändplattan precis. Kan jag ha skadat något ???
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Jag har ingen erfarenhet från et3 men antagligen så låter den högre eftersom effektljuddämpare brukar göra det. Byter du till ett orginal så kommer du med stor sannolikhet få ut sämre effekt som inverkar på både acceleration och hastighet. hur mycket? ingen aning. Jag har 16/10 och en "racing"-vev på 9-tumshjul och den gör 40-45.

Angående skallret så tror jag inte att det kommer från svänghjulet eftersom det snurrar så snabbt och ett löst svänghjul skulle nog märkas. Däremot så kan vibrationerna orsaka skaller hos delar som inte sitter fast ordentligt. Med motorn igång så testa att lokalisera ljudkällan om du kan. Akta fingrarna!
Det enda på svänghjulet som ska smörjas är klacken, eller rättare sagt filten som vilar mot "navet" där man sätter en klick fett men det är inget som har med ljudet att göra.

Skallrar det hela tiden eller vara vid vissa varvtal? är det bara vid vissa varvtal så är det troligtvis något som sitter löst.

MVH

Crispin
Post Reply