Elschema P200E

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
reVintage
Lärling
Lärling

Elschema P200E

Post by reVintage »

Jag är väl insatt i el/elektronik och har jobbat med det under många år, dock inte bil/mc. Trots detta kan jag inte läsa schemat till min P200E enligt nedan.

Image

Från svänghjulsplattan går blå kabel ut med ca 12V AC. Regulatorn syns nedanför med gul kabel in. Spänningen ser ut att nå regulatorn via tutreglaget när det är kortslutet, men när det är öppet(tutar) ser det ut som om spänningen måste passera tutan.

Felritat eller läser jag helt galet :oops: ?

Jag blir inte heller riktigt klok på kopplingen för "blinkersindikatorlampan"?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Elschema P200E

Post by fritte »

reVintage wrote:Jag är väl insatt i el/elektronik och har jobbat med det under många år, dock inte bil/mc. Trots detta kan jag inte läsa schemat till min P200E enligt nedan.

Image

Från svänghjulsplattan går blå kabel ut med ca 12V AC. Regulatorn syns nedanför med gul kabel in. Spänningen ser ut att nå regulatorn via tutreglaget när det är kortslutet, men när det är öppet(tutar) ser det ut som om spänningen måste passera tutan.

Felritat eller läser jag helt galet :oops: ?

Jag blir inte heller riktigt klok på kopplingen för "blinkersindikatorlampan"?
Blinkersreläet matas på C och de bakre blinkerna matas från L2, så även indikatorlampan.

Oreglerad spänning från statorn går in i tutknappen o där är även en anslutning till tutan. utgången på tutknappen är ansluten till spänningregulatorn och tutans andra anslutning. Normalt går strömmen genom den normalt stängda tutknappen o regleras av spänningsregulatorn. Då knappen tryckes in går den oreglerade spänningen TILL tutan som på utgången nu anslutes till regulatorn. Spänningen över tutan är den oreglerade spänningen från statorn minus den reglerade spänningen. Comprende? :mrgreen:
reVintage
Lärling
Lärling

Post by reVintage »

Hej Fritte!
Oreglerad spänning från statorn går in i tutknappen o där är även en anslutning till tutan. utgången på tutknappen är ansluten till spänningregulatorn och tutans andra anslutning. Normalt går strömmen genom den normalt stängda tutknappen o regleras av spänningsregulatorn. Då knappen tryckes in går den oreglerade spänningen TILL tutan som på utgången nu anslutes till regulatorn. Spänningen över tutan är den oreglerade spänningen från statorn minus den reglerade spänningen.
Det var precis så jag förklarade/uppfattade det, men med mindre än hälften så många ord :wink: . Sjuk koppling! Naturligtvis kan det fungera då regulatorn är av shunttyp och tutan mäter en bit under 1ohm.

Ang. blinkers så missuppfattade du min fundering. Ta dig en titt på lampkretsen enbart! I ena änden från reläet(röd L2), i andra tillbaka till regulatorn(grå) om jag tytt kråkfötterna rätt. Notera att in- och utgång på regulatorn är parallellkopplad.

mvh
Lars
reVintage
Lärling
Lärling

Post by reVintage »

Fritte!

"Tutförfarandet" ovan innebär att belastningen minskar när man tutar. Kan det månne vara så att man legat på gränsen till överbelastning av statorlindningarna och därför gjort denna märkliga lösning?

mvh
Lars
reVintage
Lärling
Lärling

Post by reVintage »

Lite mer konfunderad över tutan. P200e är en 12V maskin, tutan är dock stansad 6V(iofs stämplad 12 på baksidan). Har dubbelcheckat mot en 12V tuta och den har dubbla resistansen jämfört med den förra.

Det lutar åt att man hade massor med 6V tutor över i slutet av 70-talet och på något sätt ville göra bruk av dem. Genom att lägga dem i serie med lasten tutar de litet lägre, men håller hur bra som helst i kombination med 12V.

En fundering kring indikatorlampan: När reläet är stängt/leder ligger samma spänning på båda sidor om lampan. När reläet är öppet får lampan spänning via regulatorn och leder via blinkerslampan till jord. Om vi förutsätter att indikatorn är 3W och blinkerslampan är 21W så har den senare en fh liten resistans(ca 1ohm) i "kallt" läge och något högre(drygt 6ohm) i varmt läge.

mvh
Lars
Vespagubben
Nybörjare
Nybörjare

Post by Vespagubben »

Hej!
Det finns ett elschema i färg på Scooterhelp.com för P200E utan batteri.
http://www.scooterhelp.com/electrics/pa ... .p200.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Tjusigare och kanske lättare att följa?
På samma sajt finns även färgschema för PX200E.
Tycker att kopplingarna verkar vara planlöst påbyggda allteftersom...

Kör så det ryker! (Glöm inte oljan!)
reVintage
Lärling
Lärling

Post by reVintage »

Bra länk. Dessvärre är kopplingen, som utretts ovan, helknasig.
reVintage
Lärling
Lärling

Post by reVintage »

Tar tillbaka lovorden om Scooterhelp :oops: .

Felritat uppe vid lyktan, regulatorn är kortsluten till jord :shock: :shock: !
reVintage
Lärling
Lärling

Post by reVintage »

Post Reply