Mild custom P200E
Re: Mild custom P200E
Spännande att få följa ditt projekt. Och kul att Vivo tagit fram nya retro-bitar.
/jens
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Re: Mild custom P200E
Vivi, är det något man borde känna till? Var hittar man sådant? (googlade och fick mest livsmedelsbutiker)
Re: Mild custom P200E
http://www.vivoscooters.co.uk/
Nu blir det nog mer begripligt.
Nu blir det nog mer begripligt.
Re: Mild custom P200E
Har jutidigare nämnt en alternativ blinkerslösning med barends. Fick hem de Fiat 128 sidoblinkers som finns nya för småpengar på nätet. The är plugnplay och fäster precis lagom i styrröret. Dock är de ihoplimmade så det går inte att byta lampa omg. Den som sitter i är bara på 3W så det duger inte. 10W är nog minimum. Ser inget problem i att kapa av den sista "snutten" och stoppa i ngt ljusstarkare som sedan låses med silikon.
Om jag väljer barends-lösningen så har Vivo lovat bistå med lock till de stora hålen i benskölden.
EDIT: Kapade och på insidan satt en T10 med hållare. Har dock inte sett sådana i 10W utförande.
Om jag väljer barends-lösningen så har Vivo lovat bistå med lock till de stora hålen i benskölden.
EDIT: Kapade och på insidan satt en T10 med hållare. Har dock inte sett sådana i 10W utförande.
Re: Mild custom P200E
Men vrider man inte bara på det oranga glaset typ ett kvarts varv så kommer man åt lampan?
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
Re: Mild custom P200E
Om det vore så väl! Dessvärre är de, som jag tidigare nämnt, ordentligt limmade. Vad tror du att man får för 52:-/st
?
Det tar max 10min att såga isär, byta lampor och sedan limma ihop med cyanakrylat.
Har hittat och beställt 11W. Ingen lek att hitta T10 wedge i högre effekter än 5W.
Det finns en annan Fiatblinkers som är bajonettlåst och O-ringstätad. Den syns på det gröna handtaget en bit upp(22nov) och kostar 99:-/st. Inte lika snygg i mitt tycke. Kräver också T10.

Det tar max 10min att såga isär, byta lampor och sedan limma ihop med cyanakrylat.
Har hittat och beställt 11W. Ingen lek att hitta T10 wedge i högre effekter än 5W.
Det finns en annan Fiatblinkers som är bajonettlåst och O-ringstätad. Den syns på det gröna handtaget en bit upp(22nov) och kostar 99:-/st. Inte lika snygg i mitt tycke. Kräver också T10.
Re: Mild custom P200E
Det finns ju ett antal alternativ till dessa. Dyrare, men bättre, och med större möjlighet att bli godkända av SBP.
Originalblinkers till Rally 200/GTR 125 tex http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... r_57100000
eller olika modernare alternativ av "barend indicators", t ex dessa http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... +_57110000
Glada hälsningar
/jens
Originalblinkers till Rally 200/GTR 125 tex http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... r_57100000
eller olika modernare alternativ av "barend indicators", t ex dessa http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... +_57110000
Glada hälsningar
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Re: Mild custom P200E
Hej Jens!
Det är en dock en del nackdelar med de kommersiellt tillgängliga: Stora, fula och dyra
!
Kan tänka mig att de har större synlighet eftersom de sticker ut mer än 6cm. Så ur trafiksäkerhetssynpunkt kanske de är vinnare.
Sip har ytterligare en, men som känns tveksam:
http://test.sip-scootershop.com/EN/Prod ... or%20.aspx
Den kan också köpas som sidoblinkers till bl.a. Fiat Barchetta(?) för hälften så mycket.
Återkommer med jämförande test mellan glödlampa och LED. Har beställt några LED-varianter via eBay.
Det är en dock en del nackdelar med de kommersiellt tillgängliga: Stora, fula och dyra

Kan tänka mig att de har större synlighet eftersom de sticker ut mer än 6cm. Så ur trafiksäkerhetssynpunkt kanske de är vinnare.
Sip har ytterligare en, men som känns tveksam:
http://test.sip-scootershop.com/EN/Prod ... or%20.aspx
Den kan också köpas som sidoblinkers till bl.a. Fiat Barchetta(?) för hälften så mycket.
Återkommer med jämförande test mellan glödlampa och LED. Har beställt några LED-varianter via eBay.
Re: Mild custom P200E
Dock, en klar fördel, de blir godkända av SBP. Jag har inte koll på vilka krav på synlighet de har men jag anar att dina små sidoblinkers kan ge dig problem. Better safe than sorryreVintage wrote:Hej Jens!
Det är en dock en del nackdelar med de kommersiellt tillgängliga: Stora, fula och dyra!

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Re: Mild custom P200E
Jag har redan haft kontakt med Transportstyrelsen och fått skriftligt och entydigt svar. Det kommer inte att bli några problem hos SBP(mer än kanske lite obefogat gnäll).
Notera att mitt åk är äldre än -83. Tror att jag nämnde detta i en tidigare post: Inga krav på vinklar gäller. Enbart att synligheten i normalt dagsljus, rakt bak- eller framifrån, ska vara 30m.
Vem vill förfula sitt fordon med ett par "Ochsenaugen"
. Tror att dessa ursprungligen användes av BMW. Den traditionella Hella/Vespa original är helt godkänd. I mitt tycke för lång dock. Kan tänka mig att den lätt kan få stryk.
Notera att mitt åk är äldre än -83. Tror att jag nämnde detta i en tidigare post: Inga krav på vinklar gäller. Enbart att synligheten i normalt dagsljus, rakt bak- eller framifrån, ska vara 30m.
Vem vill förfula sitt fordon med ett par "Ochsenaugen"


Re: Mild custom P200E
Min herre har koll, och kunde det här bättre än jag. Respekt
/jens

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Re: Mild custom P200E
Att Transportstyrelsen är nöjd med blinkerserna är förståss en viktig del, MEN, den verkliga glädjen är nog att medtraffikanterna får en susning om vad man håller på med...






Re: Mild custom P200E
Helt rätt Fritte, safety first!
Tar självklart detta med prioritetet vid utprovningarna. Kanske det slutar med sep. bak- ock framblinkers iaf.
Vad säger ni som har lång erfarenhet om funktionen/synbarheten hos styrändsreglage på Vespa i allmänhet?
Tar självklart detta med prioritetet vid utprovningarna. Kanske det slutar med sep. bak- ock framblinkers iaf.
Vad säger ni som har lång erfarenhet om funktionen/synbarheten hos styrändsreglage på Vespa i allmänhet?
Re: Mild custom P200E
På tal om "Ochsenaugen" så hittade jag en i lite mindre format:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Ti ... ers-82732/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Ti ... ers-82732/
Re: Mild custom P200E
P-tvåhundrans blinkers är så placerade att då man blinkar vänster så förutom att man ser det från vänster sida syns det c:a 40 grader från höger både fram o bak. Dvs totalt c:a 260 grader.
Hur många grader totalt syns styrblinkers med styret vridet & med en fet förare & tillika passagerare?

Hur många grader totalt syns styrblinkers med styret vridet & med en fet förare & tillika passagerare?





Re: Mild custom P200E
Den ekvationen räknar jag inte på eftersom jag liten, smal och inte ens har passagerarsits.
I mitt fall lär det nog iaf bli en bra bit över 200grader.
I mitt fall lär det nog iaf bli en bra bit över 200grader.
Re: Mild custom P200E
En försiktig "styrändsblinkersoptimism" infinner sig. Fick igår hem de 11W/12V glödlampor som jag till sist lyckats hitta på eBay. Av någon anledning är det mer tryck i dem, än i den TNT 21W blinkers(finns på Sip) som följde med Vivo-kitet
. Kanske det beror på att TNTs 21W lampa har orangefärgat glas och sitter väldigt långt bakom linsen?
Ljusutbytet från från 11W lär definitivt räcka till för att ge god synbarhet på 30m avstånd. Spridningen är dock mindre än jag lovade Fritte, men den borde iaf vara mer än 220grader.
Nu gäller det att hitta ett AC blinkersrelä som fungerar med 11W glödlampa. Det finns lastoberoende reläer som dessutom har utgång för indikatorlampa/buzzer men dessa är dessvärre DC.

Ljusutbytet från från 11W lär definitivt räcka till för att ge god synbarhet på 30m avstånd. Spridningen är dock mindre än jag lovade Fritte, men den borde iaf vara mer än 220grader.
Nu gäller det att hitta ett AC blinkersrelä som fungerar med 11W glödlampa. Det finns lastoberoende reläer som dessutom har utgång för indikatorlampa/buzzer men dessa är dessvärre DC.
Re: Mild custom P200E
Ang LED-lampor på PX. Jag hade fel i antagandet att det på senare PX var DC-spänning till bak- & bromsljus. Det gäller tydligen inte sverigelevererade Vespor. Jag tog av kåpan & mätte, det var AC-spänning där bak.
För att kunna ha högre effekt på lampan i huvudstrålkastaren måste jag dra ner effektuttaget på andra lampor, därav LEDs bak.
Så nu funderar jag på att komplettera med en likriktarbrygga där bak, så borde LEDsen få dubbel effekt. Eller har ngn ett annat förslag? Batterimatning?
Tänkte oxå dra kabel från batteriet direkt till strålkastaren & låta omkopplaren styra ett relä, allt för att undvika spänningsfall.
God Hjul!
För att kunna ha högre effekt på lampan i huvudstrålkastaren måste jag dra ner effektuttaget på andra lampor, därav LEDs bak.
Så nu funderar jag på att komplettera med en likriktarbrygga där bak, så borde LEDsen få dubbel effekt. Eller har ngn ett annat förslag? Batterimatning?
Tänkte oxå dra kabel från batteriet direkt till strålkastaren & låta omkopplaren styra ett relä, allt för att undvika spänningsfall.
God Hjul!
Re: Mild custom P200E
Inte brygga, enbart en diod(halvvågslikriktning) samt en ellyt på kanske 4700uF som du lägger i lyktan.
Re: Mild custom P200E
Olle!
Du kan få en 3A/100V diod samt en 4700uF/25V för en tia från mig.
mvh
Lars
Du kan få en 3A/100V diod samt en 4700uF/25V för en tia från mig.
mvh
Lars
Re: Mild custom P200E
Roade mig med att göra en sk Spicesimulering av OlleMs LED-bakljus resp. mitt barendsblink. Som synes ger en lägre uttagen effekt med LED(1,5W?) ett betydligt lägre ripple än 11W glödlampor i mina barends. I sådana här sammanhang har det inte någon extrem betydelse. Ev. skulle man kanske lägga ytterligare en 4700u när man kör glödlamporna. För att få ner likspänningen till en acceptabel nivå lägger man flera dioder i serie och utnyttjar det spänningsfall på 0,6-0,7 V som respektive diod har.
Re: Mild custom P200E
Det ovanstående är en approximation då det förutsätter 50Hz(varierar med varvtalet) samt 12V AC effektivvärde efter AC-regulator. Har någon mätt dessa två parametrar?
Re: Mild custom P200E
Intressant!
Kan Du förklara hur Du menar?
Errling
Kan Du förklara hur Du menar?




Errling
Re: Mild custom P200E
Yo Erling,
Hoppas det inte var ironi så att jag slösat tid på en långrandig förklaring
.
När vi tar ut 12 växelspänning från P200E´s 3-poliga regulator så har vi bara möjlighet att köra halvågslikriktning(som ovan) med diod och kondensator. Liten kondensator ger stort rippel, sk-tig likspänning vilket kan skada vissa likspänningskretsar. En oändligt stor ger rippelfri ren likspänning. Högre strömuttag kräver större kondensator.
En diod har ett spänningsfall på ca 0,7V vilket innebär att flera i serie kan användas för att sänka likspänningen. Anledningen till att den halvsk-tiga likriktade spänningen är högre än växelspänningen är att likriktningen utgår från toppvärdet av växelspänningen. som är strax under 17V. Man kan ta ut högre spänning men i gengäld lägre ström.
Kontentan av det hela är att man måste välja en kondensator som ger tillräckligt ren likspänning för den tänkta last man har och med hjälp av diodsträckan få ner spänningen till lagom nivå. Den behöver inte på något sätt vara rippelfri!
Jag kan inte köra växelspänning till mina barends då det inte finns några växelspänningsrelän som stämmer då jag på samma gång vill ha en separat utgång till indikatorlampan på styret.
Så här ser det lastokänsliga(kan användas till både LED och glödlampor) relä ut som jag har tagit hem. Det passar direkt till senare, batteriförsedda PX för den som vill köra LED-blinkers:
mvh
Lars
Hoppas det inte var ironi så att jag slösat tid på en långrandig förklaring


När vi tar ut 12 växelspänning från P200E´s 3-poliga regulator så har vi bara möjlighet att köra halvågslikriktning(som ovan) med diod och kondensator. Liten kondensator ger stort rippel, sk-tig likspänning vilket kan skada vissa likspänningskretsar. En oändligt stor ger rippelfri ren likspänning. Högre strömuttag kräver större kondensator.
En diod har ett spänningsfall på ca 0,7V vilket innebär att flera i serie kan användas för att sänka likspänningen. Anledningen till att den halvsk-tiga likriktade spänningen är högre än växelspänningen är att likriktningen utgår från toppvärdet av växelspänningen. som är strax under 17V. Man kan ta ut högre spänning men i gengäld lägre ström.
Kontentan av det hela är att man måste välja en kondensator som ger tillräckligt ren likspänning för den tänkta last man har och med hjälp av diodsträckan få ner spänningen till lagom nivå. Den behöver inte på något sätt vara rippelfri!
Jag kan inte köra växelspänning till mina barends då det inte finns några växelspänningsrelän som stämmer då jag på samma gång vill ha en separat utgång till indikatorlampan på styret.
Så här ser det lastokänsliga(kan användas till både LED och glödlampor) relä ut som jag har tagit hem. Det passar direkt till senare, batteriförsedda PX för den som vill köra LED-blinkers:
mvh
Lars
Re: Mild custom P200E
Du verkar vara en ytterst kunnig man, som imponerar på mig!
Försöker dock lära mig även i detta ämne, men är tyvärr en riktig novis fortfarande vilket känns lite frustrerande så fort det gäller detta område.
Skulle behöva en lättbegriplig lärobok i el-lära, dels baskunskaper men även lite mera avancerat.
Trevlig också att Du tillför ny energi på Forumet genom flera intressanta inlägg.
Erling
Försöker dock lära mig även i detta ämne, men är tyvärr en riktig novis fortfarande vilket känns lite frustrerande så fort det gäller detta område.
Skulle behöva en lättbegriplig lärobok i el-lära, dels baskunskaper men även lite mera avancerat.
Trevlig också att Du tillför ny energi på Forumet genom flera intressanta inlägg.
Erling