Gaffelkulör och motorbussningar.
Gaffelkulör och motorbussningar.
Hittade på nätet ett förslag att använda Rust-oleum Master 600 Silver för att den låg nära Vespas Aluminium. Någon som har erfarenhet?
Ang. bussningarna skulle det var intressant med en vettig metod.
Re: Gaffelkulör och motorbussningar.
Menar du gummibussningana i motorfästerna? Min Vespa P200 är jämgammal med din o där kom bussningarna ur utan nån större dramatik... De var några år sen, men jag tror att en stålstång användes o då fördes genom vänster rörhylsa och trycktes mot höger rörhylsa som sedan knackades ur.reVintage wrote:

Hur gick det att få i dem? Inget problem i och ur vid stötdämparfästet heller?kom bussningarna ur
Förvånansvärt lätt faktist alla 3.reVintage wrote:Hur gick det att få i dem? Inget problem i och ur vid stötdämparfästet heller?kom bussningarna ur
När man har motorn ur så är det väl lika bra att byta alla tre även om det bara är den bakre som ser ut att ha hamnat lite fel.
Någon som testat polyuretan-varianten?
Vad skulle man vinna polyuretan??reVintage wrote:När man har motorn ur så är det väl lika bra att byta alla tre även om det bara är den bakre som ser ut att ha hamnat lite fel.
Don´t ask me! Men de är iaf "hajpade".
Tror att dom inte åldras som gummi gör.
Kit säljs av:http://www.claussstudios.com/id1.html
Lars
Lars
blir vibrationsdämpningen lika bra som med gummi?reVintage wrote:Don´t ask me! Men de är iaf "hajpade".
Lars
Har fått fraktpris från Clauss. En komplett uppsättning hamnar totalt en bit över 550kr när den är hemma. En HD uppsättning från SC hamnar en bit över 300kr inkl.frakt.
Främre motorbussningser justa ut. Frågan är bara hur den bakre har blivit förskjuten i sidled?
många orsaker, några kan spela nån roll... Chassit har väl fått en smäll därbak enligt dina foton. Spänn ett snöre från styrhuvudet o kolla om baken är sned.reVintage wrote:Främre motorbussningser justa ut. Frågan är bara hur den bakre har blivit förskjuten i sidled?
Ser det rakt ut så bör det inte vara några problem.

Det är gammalt och fanns när jag köpte den. Hojen "lajnar" perfekt både före och efter kraschen(har bara rört sig och bulats efter bakre "stödväggen"). I skenet av detta blir man lite fundersam. Kan det trots allt vara de främre bussningarna som ställer till det? Långsökt i mitt tycke. Får se vad som händer med ny bussning och stötdämpare.
Den kan föskjutas några mm åt båda hållen utan betydelse.reVintage wrote:Det är gammalt och fanns när jag köpte den. Hojen "lajnar" perfekt både före och efter kraschen(har bara rört sig och bulats efter bakre "stödväggen"). I skenet av detta blir man lite fundersam. Kan det trots allt vara de främre bussningarna som ställer till det? Långsökt i mitt tycke. Får se vad som händer med ny bussning och stötdämpare.
Så även min...

Ska röret i centrum sitta fast i gummit som är centrerat? Mitt rör gick fh lätt att knacka sidledes medans gummit sitter ordentligt fast.
Tror att mitt också var löst, men det saknar betydelse om det kan röra sig lite hit & dit..reVintage wrote:Ska röret i centrum sitta fast i gummit som är centrerat? Mitt rör gick fh lätt att knacka sidledes medans gummit sitter ordentligt fast.
Fritte!
Det lutar åt jag låter alla bussningar sitta. Allt ser rakt ut och verkar enl. din beskrivning vara normalt.
mvh
Lars
Det lutar åt jag låter alla bussningar sitta. Allt ser rakt ut och verkar enl. din beskrivning vara normalt.
mvh
Lars
Hur många mil har den gått? Min P200E '81 har gått 12'950 mil, o jag har bytt alla en gång för c:a 10 år sedan.reVintage wrote:Fritte!
mvh
Lars
3000mil på 30år. Mao ingen "commuter"
.
mvh
Lars

mvh
Lars
Då klarar dom en "bra" bit till!reVintage wrote:3000mil på 30år. Mao ingen "commuter".
mvh
Lars

Har någon testat dessa?reVintage wrote:Har fått fraktpris från Clauss. En komplett uppsättning hamnar totalt en bit över 550kr när den är hemma. En HD uppsättning från SC hamnar en bit över 300kr inkl.frakt.
Jag bytte övre stötdämparbussningarna på min GTs till Urethane-diton, och det förbättrade väghållningen mer än det gjorde när jag monterade bitubos baktill.
Skillnaden var verkligen märkbar, och det var endast de övre stötdämparbussningarna, inte motorditona som borde göra än större skillnad...
Gamla bussningar:

Jämförelse med nya:

Monterade: