Gaffelkulör och motorbussningar.

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Gaffelkulör och motorbussningar.

Post by reVintage »

Hittade på nätet ett förslag att använda Rust-oleum Master 600 Silver för att den låg nära Vespas Aluminium. Någon som har erfarenhet?

Ang. bussningarna skulle det var intressant med en vettig metod.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: Gaffelkulör och motorbussningar.

Post by fritte »

reVintage wrote:
Ang. bussningarna skulle det var intressant med en vettig metod.
Menar du gummibussningana i motorfästerna? Min Vespa P200 är jämgammal med din o där kom bussningarna ur utan nån större dramatik... De var några år sen, men jag tror att en stålstång användes o då fördes genom vänster rörhylsa och trycktes mot höger rörhylsa som sedan knackades ur. :mrgreen:
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Gaffelkulör och motorbussningar.

Post by reVintage »

kom bussningarna ur
Hur gick det att få i dem? Inget problem i och ur vid stötdämparfästet heller?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: Gaffelkulör och motorbussningar.

Post by fritte »

reVintage wrote:
kom bussningarna ur
Hur gick det att få i dem? Inget problem i och ur vid stötdämparfästet heller?
Förvånansvärt lätt faktist alla 3.
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Gaffelkulör och motorbussningar.

Post by reVintage »

När man har motorn ur så är det väl lika bra att byta alla tre även om det bara är den bakre som ser ut att ha hamnat lite fel.

Någon som testat polyuretan-varianten?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: Gaffelkulör och motorbussningar.

Post by fritte »

reVintage wrote:När man har motorn ur så är det väl lika bra att byta alla tre även om det bara är den bakre som ser ut att ha hamnat lite fel.

Någon som testat polyuretan-varianten?
Vad skulle man vinna polyuretan??
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Gaffelkulör och motorbussningar.

Post by reVintage »

Don´t ask me! Men de är iaf "hajpade".
Tror att dom inte åldras som gummi gör.
Kit säljs av:http://www.claussstudios.com/id1.html
Lars
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: Gaffelkulör och motorbussningar.

Post by fritte »

reVintage wrote:Don´t ask me! Men de är iaf "hajpade".
Tror att dom inte åldras som gummi gör.
Kit säljs av:http://www.claussstudios.com/id1.html
Lars
blir vibrationsdämpningen lika bra som med gummi?
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Gaffelkulör och motorbussningar.

Post by reVintage »

Har fått fraktpris från Clauss. En komplett uppsättning hamnar totalt en bit över 550kr när den är hemma. En HD uppsättning från SC hamnar en bit över 300kr inkl.frakt.
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Gaffelkulör och motorbussningar.

Post by reVintage »

Främre motorbussningser justa ut. Frågan är bara hur den bakre har blivit förskjuten i sidled?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: Gaffelkulör och motorbussningar.

Post by fritte »

reVintage wrote:Främre motorbussningser justa ut. Frågan är bara hur den bakre har blivit förskjuten i sidled?
många orsaker, några kan spela nån roll... Chassit har väl fått en smäll därbak enligt dina foton. Spänn ett snöre från styrhuvudet o kolla om baken är sned.
Ser det rakt ut så bör det inte vara några problem. :mrgreen:
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Gaffelkulör och motorbussningar.

Post by reVintage »

Det är gammalt och fanns när jag köpte den. Hojen "lajnar" perfekt både före och efter kraschen(har bara rört sig och bulats efter bakre "stödväggen"). I skenet av detta blir man lite fundersam. Kan det trots allt vara de främre bussningarna som ställer till det? Långsökt i mitt tycke. Får se vad som händer med ny bussning och stötdämpare.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: Gaffelkulör och motorbussningar.

Post by fritte »

reVintage wrote:Det är gammalt och fanns när jag köpte den. Hojen "lajnar" perfekt både före och efter kraschen(har bara rört sig och bulats efter bakre "stödväggen"). I skenet av detta blir man lite fundersam. Kan det trots allt vara de främre bussningarna som ställer till det? Långsökt i mitt tycke. Får se vad som händer med ny bussning och stötdämpare.
Den kan föskjutas några mm åt båda hållen utan betydelse.
Så även min... :mrgreen:
Image
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Gaffelkulör och motorbussningar.

Post by reVintage »

Ska röret i centrum sitta fast i gummit som är centrerat? Mitt rör gick fh lätt att knacka sidledes medans gummit sitter ordentligt fast.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: Gaffelkulör och motorbussningar.

Post by fritte »

reVintage wrote:Ska röret i centrum sitta fast i gummit som är centrerat? Mitt rör gick fh lätt att knacka sidledes medans gummit sitter ordentligt fast.
Tror att mitt också var löst, men det saknar betydelse om det kan röra sig lite hit & dit..
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Gaffelkulör och motorbussningar.

Post by reVintage »

Fritte!
Det lutar åt jag låter alla bussningar sitta. Allt ser rakt ut och verkar enl. din beskrivning vara normalt.

mvh
Lars
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: Gaffelkulör och motorbussningar.

Post by fritte »

reVintage wrote:Fritte!
Det lutar åt jag låter alla bussningar sitta. Allt ser rakt ut och verkar enl. din beskrivning vara normalt.

mvh
Lars
Hur många mil har den gått? Min P200E '81 har gått 12'950 mil, o jag har bytt alla en gång för c:a 10 år sedan.
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Gaffelkulör och motorbussningar.

Post by reVintage »

3000mil på 30år. Mao ingen "commuter" :) .

mvh
Lars
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: Gaffelkulör och motorbussningar.

Post by fritte »

reVintage wrote:3000mil på 30år. Mao ingen "commuter" :) .

mvh
Lars
Då klarar dom en "bra" bit till! :)
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Re: Gaffelkulör och motorbussningar.

Post by victor »

reVintage wrote:Har fått fraktpris från Clauss. En komplett uppsättning hamnar totalt en bit över 550kr när den är hemma. En HD uppsättning från SC hamnar en bit över 300kr inkl.frakt.
Har någon testat dessa?

Jag bytte övre stötdämparbussningarna på min GTs till Urethane-diton, och det förbättrade väghållningen mer än det gjorde när jag monterade bitubos baktill.

Skillnaden var verkligen märkbar, och det var endast de övre stötdämparbussningarna, inte motorditona som borde göra än större skillnad...

Gamla bussningar:

Image

Jämförelse med nya:

Image

Monterade:

Image
Post Reply