Cylinderhuvudtemperatur?
Cylinderhuvudtemperatur?
Finns det någon här på forumet som har koll på vilken temperatur som är "normal" arbetstemp, mätt med sensor under tändstiftet. Och vid vilket värde kan det börja bli kritiskt? SIP har (minst) 2 varianter för luftkylda motorer, en går till 150º C, den andra till 250º C. Stor spridning.
Re: Cylinderhuvudtemperatur?
Inget svar på din fråga men jag skulle tro att temperaturen under tändstift varierar mellan olika motorer.
Varför vill du mäta temperaturen? Tror det blir ganska trubbigt och inexakt att mäta temperaturen på utsidan under tändstiftet, om du vill veta temperaturen inne i cylindern borde en avgastemperaturmätare vara mera användbart.
/Aryan
Varför vill du mäta temperaturen? Tror det blir ganska trubbigt och inexakt att mäta temperaturen på utsidan under tändstiftet, om du vill veta temperaturen inne i cylindern borde en avgastemperaturmätare vara mera användbart.
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Jag gissar på att OlleM vill veta ungefär rimliga temperaturer just för att det ingår en givare som mäter på beskrivet sätt i bland annat följande pryl:
http://www.sip-scootershop.com/EN/produ ... +_50000600" onclick="window.open(this.href);return false;
Johan
http://www.sip-scootershop.com/EN/produ ... +_50000600" onclick="window.open(this.href);return false;
Johan
eller så har han, eller funderar på att köpa, ett topplock med ett gängat hål där man skruvar in en tempgivare...wanten wrote:Jag gissar på att OlleM vill veta ungefär rimliga temperaturer just för att det ingår en givare som mäter på beskrivet sätt i bland annat följande pryl:
Johan

Wanten gissar rätt! Har aldrig hört om topplock med hål för temp.sensor, finns det? /Olle
Trodde jag sett det hos SIP, letade men fann inget..OlleM wrote:Wanten gissar rätt! Har aldrig hört om topplock med hål för temp.sensor, finns det? /Olle
Avgastemp brukar man mäta i avgasröret
nära avgasporten. En sån tempmätare under tändstift som SIP säljer är nog mera användbart för vattenkylda toppar så att man ka se om den inte kokar (med givare upp till 150°?)
Givaren upp till 250° är väll antagligen tänkt för lufkylda motorer men trögheten och utomhustemperaturen gör det nog inte så lämpligt att mäta på utsidan om man vill veta om förbränning är på gränsen till för het.
Såg att biltema har en billig avgastemperaturmätare som mäter 200-1200 grader, inte lika snygg men man kan iaf välja "7 olika bakgrundsfärger: grön, gul, vit, lila, turkos, mörkblå och röd"

Givaren upp till 250° är väll antagligen tänkt för lufkylda motorer men trögheten och utomhustemperaturen gör det nog inte så lämpligt att mäta på utsidan om man vill veta om förbränning är på gränsen till för het.
Såg att biltema har en billig avgastemperaturmätare som mäter 200-1200 grader, inte lika snygg men man kan iaf välja "7 olika bakgrundsfärger: grön, gul, vit, lila, turkos, mörkblå och röd"

Här skriver någon med mer erfarenhet av såna cylinderhuvudtemperaturmätare http://www.aerocorsair.com/id62.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
ca 200°C max verkar han köra/flyga med.
/Aryan
ca 200°C max verkar han köra/flyga med.
/Aryan
Tack för artikeln Aryan. Ungefär så har jag funderat. /Olle
225 grader celsius är i princip nypgränsen för en luftkyld motor.
Enander hade det på sin DL200 och den nöp strax därunder, då jag lånade hojen gbg-oslo.
kan vara en bra indikator på hur mycket förtändning motorn tål, i samband med en avgastempmätare.
men då avgastempen sjunker pga ökad tändning så ökar tändstiftstempen.
den har inget med att göra hur varm cylindern är. då skall man mäta på gods. säkra sidan är 80-100 deg C för en luftkyld motor.
det är ju kul att mäta olika saker, men jag tycker inte man kommer i från att läsa tändstiftet ändå när man ställer inn sin motor.
mvh
truls
Enander hade det på sin DL200 och den nöp strax därunder, då jag lånade hojen gbg-oslo.
kan vara en bra indikator på hur mycket förtändning motorn tål, i samband med en avgastempmätare.
men då avgastempen sjunker pga ökad tändning så ökar tändstiftstempen.
den har inget med att göra hur varm cylindern är. då skall man mäta på gods. säkra sidan är 80-100 deg C för en luftkyld motor.
det är ju kul att mäta olika saker, men jag tycker inte man kommer i från att läsa tändstiftet ändå när man ställer inn sin motor.
mvh
truls
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Ring efter kl...