Cylinderhuvudtemperatur?

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
User avatar
OlleM
Entusiast
Entusiast
Posts: 164
Joined: Sun 15 Nov 2009, 15:54
Location: Vänersborg/Lysekil

Cylinderhuvudtemperatur?

Post by OlleM »

Finns det någon här på forumet som har koll på vilken temperatur som är "normal" arbetstemp, mätt med sensor under tändstiftet. Och vid vilket värde kan det börja bli kritiskt? SIP har (minst) 2 varianter för luftkylda motorer, en går till 150º C, den andra till 250º C. Stor spridning.
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Re: Cylinderhuvudtemperatur?

Post by aryan »

Inget svar på din fråga men jag skulle tro att temperaturen under tändstift varierar mellan olika motorer.

Varför vill du mäta temperaturen? Tror det blir ganska trubbigt och inexakt att mäta temperaturen på utsidan under tändstiftet, om du vill veta temperaturen inne i cylindern borde en avgastemperaturmätare vara mera användbart.

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
wanten
Administrator
Administrator
Posts: 537
Joined: Sat 08 Sep 2007, 11:54
Location: Stockholm

Re: Cylinderhuvudtemperatur?

Post by wanten »

Jag gissar på att OlleM vill veta ungefär rimliga temperaturer just för att det ingår en givare som mäter på beskrivet sätt i bland annat följande pryl:

http://www.sip-scootershop.com/EN/produ ... +_50000600" onclick="window.open(this.href);return false;

Johan
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: Cylinderhuvudtemperatur?

Post by fritte »

wanten wrote:Jag gissar på att OlleM vill veta ungefär rimliga temperaturer just för att det ingår en givare som mäter på beskrivet sätt i bland annat följande pryl:

http://www.sip-scootershop.com/EN/produ ... +_50000600" onclick="window.open(this.href);return false;

Johan
eller så har han, eller funderar på att köpa, ett topplock med ett gängat hål där man skruvar in en tempgivare... :mrgreen:
User avatar
OlleM
Entusiast
Entusiast
Posts: 164
Joined: Sun 15 Nov 2009, 15:54
Location: Vänersborg/Lysekil

Re: Cylinderhuvudtemperatur?

Post by OlleM »

Wanten gissar rätt! Har aldrig hört om topplock med hål för temp.sensor, finns det? /Olle
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: Cylinderhuvudtemperatur?

Post by fritte »

OlleM wrote:Wanten gissar rätt! Har aldrig hört om topplock med hål för temp.sensor, finns det? /Olle
Trodde jag sett det hos SIP, letade men fann inget..
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Re: Cylinderhuvudtemperatur?

Post by aryan »

Avgastemp brukar man mäta i avgasröret ;-) nära avgasporten. En sån tempmätare under tändstift som SIP säljer är nog mera användbart för vattenkylda toppar så att man ka se om den inte kokar (med givare upp till 150°?)
Givaren upp till 250° är väll antagligen tänkt för lufkylda motorer men trögheten och utomhustemperaturen gör det nog inte så lämpligt att mäta på utsidan om man vill veta om förbränning är på gränsen till för het.

Såg att biltema har en billig avgastemperaturmätare som mäter 200-1200 grader, inte lika snygg men man kan iaf välja "7 olika bakgrundsfärger: grön, gul, vit, lila, turkos, mörkblå och röd" ;-)
Image
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Re: Cylinderhuvudtemperatur?

Post by aryan »

Här skriver någon med mer erfarenhet av såna cylinderhuvudtemperaturmätare http://www.aerocorsair.com/id62.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

ca 200°C max verkar han köra/flyga med.

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
User avatar
OlleM
Entusiast
Entusiast
Posts: 164
Joined: Sun 15 Nov 2009, 15:54
Location: Vänersborg/Lysekil

Re: Cylinderhuvudtemperatur?

Post by OlleM »

Tack för artikeln Aryan. Ungefär så har jag funderat. /Olle
Truls
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:52
Location: Sweden

Re: Cylinderhuvudtemperatur?

Post by Truls »

225 grader celsius är i princip nypgränsen för en luftkyld motor.

Enander hade det på sin DL200 och den nöp strax därunder, då jag lånade hojen gbg-oslo.

kan vara en bra indikator på hur mycket förtändning motorn tål, i samband med en avgastempmätare.
men då avgastempen sjunker pga ökad tändning så ökar tändstiftstempen.

den har inget med att göra hur varm cylindern är. då skall man mäta på gods. säkra sidan är 80-100 deg C för en luftkyld motor.

det är ju kul att mäta olika saker, men jag tycker inte man kommer i från att läsa tändstiftet ändå när man ställer inn sin motor.

mvh

truls
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Post Reply