Skitig motor
Skitig motor
När jag rev 200:an visade sig att motorn troligtvis inte gjorts ren sedan den var ny, mao trettio år. Har skrapat lite och kört med Brake Cleaner. Det blir hyfsat men inte bra, dessutom går det åt en del. Dessvärre verkar det som om skiten i stort sett "förenat" sig med metallen på många ställen. Funderar på borste och avfettning före bromsrengjöraren. Mässingsborste, eller finns det något annat som tar lite mindre? Naturligtvis får det bli något enradigt för att komma åt.
mvh
Lars
mvh
Lars
Re: Skitig motor
Usch - det där är ett slit. Själv försöker jag göra som min gamla tekniklärare alltid sa: Mekanisk rengöring först, sedan kemisk. Sprayar man på avfettningoch låter stå över natten brukar det bli lite mjukare. Sedan använder jag ofta täljda "stämjärn" av trälister. Eller som "skruvmejslar". Då kan man komma under skiten och behöver inte borsta sig ner. Sedan beror det lite på hur du skall gå vidare. Jag glasblästrar och då gör det inget om det blir en aning repigt - det försvinner sedan. En slö morakniv kan behövas ibland. Om man inte skall glasblästra och vill vara lite försiktig är en lång konstnärspensel (sån där med vit svinborst) bra på slutet med avfettning (ClasOhlson). /M
Spinger man på pumpen har man i alla fall haft fart.
Hej Madoc!
Tack för svaret. Som du säger använder jag också en slö morakniv men mest en modern smörkniv i skapligt hård komposit. Iden med borsten var att använda den efter efter nerskrapning. Glasblästring blir problem för mig då jag inte ska riva motorn den här gången.
Cylinderrosten ser trist ut. Något tips där?
Brakecleaner är grym och innehåller mycket onyttigt som bl.a. Toulen. Med en normalt smutsad motor rinner det bara av.
http://www.youtube.com/watch?v=DivDCRP-Juk
Tack för svaret. Som du säger använder jag också en slö morakniv men mest en modern smörkniv i skapligt hård komposit. Iden med borsten var att använda den efter efter nerskrapning. Glasblästring blir problem för mig då jag inte ska riva motorn den här gången.
Cylinderrosten ser trist ut. Något tips där?
Brakecleaner är grym och innehåller mycket onyttigt som bl.a. Toulen. Med en normalt smutsad motor rinner det bara av.
http://www.youtube.com/watch?v=DivDCRP-Juk
Missade bilden efter 1,5 flaska Brake Cleaner och lite mekanisk nötning. Måste nog ta bort förgasaren och bromstrumman.
Vilken färg använder man till den senare och gaffeln.
Vilken färg använder man till den senare och gaffeln.
Fosforsyra mot rosten är bra. Men käkar alu. Om du skall ha av cylindern kan du göra som jag: Tråg med fosforsyra ett par cm djupt där man lägger cyllen på sidan. Låt ligga över natten, vrid lite, en natt till osv. Då kommer det inte upp i själva cylindern. Stark fosforsyra finns som "rostätare", men jag köpte en 5 L dunk för en trehundring med "plattsättningsgs-bruks-rengöringsmedel" hos en grovstäd-grossist. Jag späder 1:7 enl rekommendationer på diverse forum (kommer följdaktligen att räcka resten av livet... ) och låter sakerna ligga över natten. Om de ligger länge blir järnet fosfaterat och svart. /M
Hej!
Det var radikalt
. Rosten ligger bara på baksidan och jag ska inte riva motorn i nuläget. Funderar på spissvärta alt. svart värmebeständig färg, för att hindra vidare nedbrytning. Börjar med att kladda med resten av motorn
.
Det var radikalt

madoc verkar ha varit med förr...håller med om tagen...
reVintage: Din motor såg ju riktigt fin ut!
Så här såg en av mina ut
Erling
reVintage: Din motor såg ju riktigt fin ut!
Så här såg en av mina ut

Erling
- Attachments
-
- VS5 - motor - köpet (2) [800x600].jpg (180.72 KiB) Viewed 6860 times
Det var väl inget - så här såg förgasaren ut till min touring -60a innan rengöring:

/M

OK, I stand corrected
. Min motor var näst intill ren när jag satte igång
.
Har kört två timmar med Scotchbrite, Brake Cleaner(sätter sig i huvet så att man blir lite vimsigare än vanligt) och plastsmörkniv. Motorn ser hyggligt ren ut. Ska göra undersidan härnäst men där är det inte mycket gegga.
Tömde ej växellådsoljan. När jag vände motorn upp och ned rann det olja ur ett hål ovanför kopplingsbulan. Antar att detta är någon form av evakuering?

Har kört två timmar med Scotchbrite, Brake Cleaner(sätter sig i huvet så att man blir lite vimsigare än vanligt) och plastsmörkniv. Motorn ser hyggligt ren ut. Ska göra undersidan härnäst men där är det inte mycket gegga.
Tömde ej växellådsoljan. När jag vände motorn upp och ned rann det olja ur ett hål ovanför kopplingsbulan. Antar att detta är någon form av evakuering?
JeppreVintage wrote: Antar att detta är någon form av evakuering?
Lufthål...
Det kanske är dax att utlysa en tävling vem som har skitigaste motorn - jag leder!
Erling
Det kanske är dax att utlysa en tävling vem som har skitigaste motorn - jag leder!

Erling
En något tveksam ära...Erling wrote:Lufthål...
Det kanske är dax att utlysa en tävling vem som har skitigaste motorn - jag leder!![]()
![]()
![]()
![]()
Erling

Håller med fritte!
Erling
Erling
För tydlighetens skull - - - det var ett skämt!
Erling
Erling
Vi lägger ner tråden! Det är antagligen större problem på gång.
Har jag sovit gott
?
Jag skulle ta bort bromstrumman och upptäckte ett dovt och lätt klick ung fyra ggr/varv. Anar lagerhaveri. Testade med att vicka på växelföraren men ingen skillnad. Lite konfunderad då det inte finns något glapp och allt går lätt.
Hade ingen 22-hylsa, bara ringnyckel. Ut till Jula och köpa idag.
Så ev. kommer en motorrenoveringstråd ist. Har tack och lov byggt motorer förr,smallblock , men det är väl ingen stor skillnad, bara storleken.
Det enda positiva är i så fall att motorn kan rengjöras bättre
.
Mvh Lars
Har jag sovit gott

Jag skulle ta bort bromstrumman och upptäckte ett dovt och lätt klick ung fyra ggr/varv. Anar lagerhaveri. Testade med att vicka på växelföraren men ingen skillnad. Lite konfunderad då det inte finns något glapp och allt går lätt.
Hade ingen 22-hylsa, bara ringnyckel. Ut till Jula och köpa idag.
Så ev. kommer en motorrenoveringstråd ist. Har tack och lov byggt motorer förr,smallblock , men det är väl ingen stor skillnad, bara storleken.
Det enda positiva är i så fall att motorn kan rengjöras bättre

Mvh Lars
Klickande ljudet vid roterande bromstrumma o friläge tror jag älla har så bortse från det, rulla på friläge sker bara då man behöver släpa hem den p.g.a. att den trilskas...reVintage wrote:Jag skulle ta bort bromstrumman och upptäckte ett dovt och lätt klickande varje varv.

Tack Fritte, för infon, nu kan man kanske koncentrera sig på jobbet idag
.
Har det med dreven och korset att göra, månne? Har aldrig varit inne i en sån här motor, bara kollat sprängskisserna.

Har det med dreven och korset att göra, månne? Har aldrig varit inne i en sån här motor, bara kollat sprängskisserna.
Vet inte men jag är rätt säker på att det varit uppe tidigare här..reVintage wrote:Tack Fritte, för infon, nu kan man kanske koncentrera sig på jobbet idag.
OK, ska söka här. Glömde också att "Google is your friend".
Inte konstigt att man inte hittar några mässingsborstar på nätet. Alla Julas var märkta stålborste, även detta lilla kit för 29kr. Ganska små, borsten är 8*33mm. Även den hårda nylonborsten blir nog bra. Dessvärre oskarp bild från mobilen:
Mässingsborsten är kanon!