VS1 - 1955 - GS 150

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Erling
Lärling
Lärling
Posts: 416
Joined: Wed 15 Jun 2005, 23:30

VS1 - 1955 - GS 150

Post by Erling »

Hej!
Hur hantera gammal krackelerad originallack som jag vill behålla men ändå stoppa "förfallet" av?
De första GS-modeller lackerades med cellulosa-lack och är ett välkänt bekymmer. Senare så ändrades kvalitén till det bättre!

Förre ägare cyklade på grusvägar milen mellan Vansbro och Dala-Järna för att handla vespan 1955 av Sport-HARRY. Dekalen sitter kvar på styret.
Sen dess har den stått inomhus och körts sparsamt som det verkar. Senast förra sommaren utan problem!

Förunderligt nog så är allt bevarat i original som hastighetsmätare, (1500 mil) hela glas, ingen rost och plåtskador mm.
Inte ens "frontlisten" har fått sig några törnar. (VS1:an saknade kromlist)

En Vespa i detta skick ska bevaras "orörd" så långt det går tycker jag - men frågan är alltså:
Hur hantera gammal krackelerad originallack som jag vill behålla men ändå stoppa "förfallet" av?

Tips efterlyses så jag inte "förstör"!

Erling
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: VS1 - 1955 - GS 150

Post by reVintage »

Cellulosa klarlack fungerar.
Erling
Lärling
Lärling
Posts: 416
Joined: Wed 15 Jun 2005, 23:30

Re: VS1 - 1955 - GS 150

Post by Erling »

Är klarlacken matt = syns inte?

Först så måste jag säkert rengöra på lämpligt sätt - inte rubber o dyl förstår jag - men med vad?
Klarlack känns spontant lite tveksamt? Tack ändå för tipset!
Snarare vax av något slag??

Kom också på; Vespan köptes inte av Sport Harry som jag sa, utan av Sport Henry "anno dat somal" om någon dalmas undrar och kan bygderna.
Firman finns säkert inte kvar utgår jag från - men man vet aldrig!

Erling
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: VS1 - 1955 - GS 150

Post by Paka »

Bilder, Erling! Och ta det lugnt!
/P
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: VS1 - 1955 - GS 150

Post by reVintage »

Jag håller på med gitarrer från 50-talet och dessa är utan undantag cellulosalackade. Där uppskattas krackeleringar :wink: . Men vid reparationer lägger man cellulosa direkt ovanpå skadade ställen.

Men kanske det finns någon "sealant" så att man slipper vara så drastisk.....
blizzy
Lärling
Lärling
Posts: 588
Joined: Sun 14 Jan 2007, 16:55
Location: Uppsala

Re: VS1 - 1955 - GS 150

Post by blizzy »

Hej,först en fråga:
Är du säker på att lacken är original?
I så fall är det INTE cellulosa utan som dom kallade det då:brännlack som är en syntetisk färg.
Cellulosa använde alla lackerarna när det blev omlackering.
Krackuleringarna som du har på din kan ha uppkommit efter en omlackering på den tiden,och då kan det vara cellulosa på den.
Krackuleringar är sprickor i lacken och är då mycket svårt att få bort.
Som gammal f.d. billackerare så slipade vi alltid plåtrent på en gammal kracklack,den gick inte att rädda,tyvärr.....
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Erling
Lärling
Lärling
Posts: 416
Joined: Wed 15 Jun 2005, 23:30

Re: VS1 - 1955 - GS 150

Post by Erling »

Kul med musiker på Forumet!
Paka = pianist
reVintage = gitarrist
Jag = pianist och (krakelerad) kontrabasist :D

Lite otvättade bilder - jag vet Paka - skall ta det lungt - men jag vill ju ut nu och köra! (fan det snöar :roll: )

Bra att Du rycker in blizzy som proffs!

Baklyktan liknar inte den i V.T. band 1!?
Hålen ovanför baklyktan - vad kan ha suttit där?

Erling
Attachments
VS1 - sadel - köpet (2) [800x600].JPG
VS1 - sadel - köpet (2) [800x600].JPG (83.34 KiB) Viewed 7729 times
VS1 - hastighetsmätare - köpet (7) [800x600].JPG
VS1 - hastighetsmätare - köpet (7) [800x600].JPG (127.84 KiB) Viewed 7729 times
VS1 - fotstöd - köpet [800x600].JPG
VS1 - fotstöd - köpet [800x600].JPG (83.69 KiB) Viewed 7729 times
VS1 - fotplatta - köpet [800x600].JPG
VS1 - fotplatta - köpet [800x600].JPG (146.2 KiB) Viewed 7729 times
VS1 - baklykta - köpet [800x600].JPG
VS1 - baklykta - köpet [800x600].JPG (103.02 KiB) Viewed 7729 times
blizzy
Lärling
Lärling
Posts: 588
Joined: Sun 14 Jan 2007, 16:55
Location: Uppsala

Re: VS1 - 1955 - GS 150

Post by blizzy »

nej,den lacken går inte å rädda,som du ser på styrhuvet så har färgen flagnat av där,men behåll den som den är,skitcool ju!
GRATTIS!
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Erling
Lärling
Lärling
Posts: 416
Joined: Wed 15 Jun 2005, 23:30

Re: VS1 - 1955 - GS 150

Post by Erling »

Lite fler bilder!
Hoppas att jag inte "överanstränger" Forumet med för många bilder?
Fästena hänger kvar på styret som tillhör vindskyddet.

Erling
Attachments
VS1 - tanklock - köpet [800x600].JPG
VS1 - tanklock - köpet [800x600].JPG (149.3 KiB) Viewed 7727 times
VS1 - styrlås - köpet [800x600].JPG
VS1 - styrlås - köpet [800x600].JPG (119.52 KiB) Viewed 7727 times
VS1 - identitet - köpet (2) [800x600].JPG
VS1 - identitet - köpet (2) [800x600].JPG (152.94 KiB) Viewed 7727 times
VS1 - styre - köpet (4) [800x600].JPG
VS1 - styre - köpet (4) [800x600].JPG (109.76 KiB) Viewed 7727 times
VS1 - motor - köpet (5) [800x600].JPG
VS1 - motor - köpet (5) [800x600].JPG (146.32 KiB) Viewed 7727 times
blizzy
Lärling
Lärling
Posts: 588
Joined: Sun 14 Jan 2007, 16:55
Location: Uppsala

Re: VS1 - 1955 - GS 150

Post by blizzy »

nu kliar det i fingrarna igen 8)
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: VS1 - 1955 - GS 150

Post by Paka »

Var du nere på Piaggiofabriken 1955 och såg vilken färg de använde, Blizzy? Enligt ALLA andra källor använde Piaggio cellulosalack.
Syntetisk infördes på 60-talet, vilket den väl även gjorde bland många bilfabrikanter?
Det här står förresten i ett blad från Como från 1956 angående Grand Sport, och det gäller väl när man ska bättra eller lacka om antar jag.
Nicol Förtunning 3009
Nicol Klarlack 3700/0
Nicol Filler 3215
Nicol Primer 3188
Nicol Autolackfärg 3700/901

Mitt ödmjuka råd till dig Erling,om du nu måste göra något (jag tror bara att du förvärrar den) är att i så fall prova dig fram (och börja där det inte syns) med snäll polish och sedan eventuellt vax. vad heter det där gamla? Karnaubavax?
Jag brukar använda det här, som är en snäll polish och som sades passa cellulosalack.
Skärmavbild 2011-11-28 kl. 13.37.53.jpg
Skärmavbild 2011-11-28 kl. 13.37.53.jpg (68.55 KiB) Viewed 7723 times
Erling
Lärling
Lärling
Posts: 416
Joined: Wed 15 Jun 2005, 23:30

Re: VS1 - 1955 - GS 150

Post by Erling »

Jag kanske inte "måste" göra något - är inne på Ditt idiom Paka!

Men jag skulle förstås ändå vilja sköta om gamlingen på ålderns höst!

Bra tips i alla fall!

Erling
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: VS1 - 1955 - GS 150

Post by Paka »

Jag säger det igen, Erling. Låt bli. Den har ju blivit så där under 55 år. Den kommer inte att falla ihop och bara vittra bort under de år du äger den. Det är rätt baklykta, italienarna kanske fick den enklare. Jag har sett båda varianterna i sprängskisser.
Gissar att det har suttit en pakethållare ovanför.
Erling
Lärling
Lärling
Posts: 416
Joined: Wed 15 Jun 2005, 23:30

Re: VS1 - 1955 - GS 150

Post by Erling »

NU har jag bestämt mig! (egentligen redan när vi sågs i gamla Enskede förra helgen Paka )

Erling

PS:
Började fundera över VS1-inlägg här på Forumet och hur många som kan tänkas äga, sköta om/förvalta
denna modell?

Har förstås följt och läst Din (Paka) härliga rapport om restaureringen av Gotlands-vespan.
DS:

Erling
Erling
Lärling
Lärling
Posts: 416
Joined: Wed 15 Jun 2005, 23:30

Re: VS1 - 1955 - GS 150

Post by Erling »

Glömde säga vad jag bestämt!!! :oops: :oops: :oops: :oops:
Att behålla skicket!

Erling
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: VS1 - 1955 - GS 150

Post by Paka »

Bra! Max tio stycken. Minst tre har lämnat landet de senaste åren.
Efter allt bläddrande i olika register och "allmän koll" skulle jag säga att VS1 och pinnväxlade (1949-1950) är de absolut sällsyntaste Vesporna i detta land.
(Det jag tycker att du kan göra för att sysselsätta dig är att byta ut de helt försvunna eller "upplösta" gummidetaljerna mot gamla originaldelar, eventuellt renovera motorn och byta alla vajrar/höljen. Då har du att göra ett tag...
/P
blizzy
Lärling
Lärling
Posts: 588
Joined: Sun 14 Jan 2007, 16:55
Location: Uppsala

Re: VS1 - 1955 - GS 150

Post by blizzy »

Paka wrote:Var du nere på Piaggiofabriken 1955 och såg vilken färg de använde, Blizzy? Enligt ALLA andra källor använde Piaggio cellulosalack.
Syntetisk infördes på 60-talet, vilket den väl även gjorde bland många bilfabrikanter?
nej,jag va inte född 1955,men om du säger att dom använde det på piaggofabriken så är det väl så.
och syntetiskt infördes på slutet 60-talet på bilreparationsidan ja.inte i fabrik.
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: VS1 - 1955 - GS 150

Post by reVintage »

Tycker också att den är supercool i det här skicket. Som någon sa så skulle nog en vax vara på sin plats för att få upp lite lyster. Lite upputsning av detaljerna bara.

Ang. musiken så är det inte så märkvärdigt, gå gärna in på vår dåligt uppdaterade sida http://www.eflatjump.se. Lite kurisosa, min gitarr är också krackelerad och också från -55 :) .
Erling
Lärling
Lärling
Posts: 416
Joined: Wed 15 Jun 2005, 23:30

Re: VS1 - 1955 - GS 150

Post by Erling »

Hemsidor är alltid roligt att kolla in - Tack!

Erling
Mike Tropic
Lärling
Lärling
Posts: 276
Joined: Sat 24 May 2008, 07:14
Location: ÖREBRO
Contact:

Re: VS1 - 1955 - GS 150

Post by Mike Tropic »

Grattis till fyndet! Otroligt kul att den fick vara kvar i Sverige. Det är ett ex att förvalta omsorgsfullt

reVintage: Lattjo! Jag har spelat med både Henke o Lars. Båda har varit o repat hemma i min replokal/verkstad, Henke verkade lite sugen på en Vespa ;) Hälsa gubbarna!

/Mikael
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
Erling
Lärling
Lärling
Posts: 416
Joined: Wed 15 Jun 2005, 23:30

Re: VS1 - 1955 - GS 150

Post by Erling »

Ytterligare en vespa-musiker - kul!

Erling
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: VS1 - 1955 - GS 150

Post by reVintage »

Mikael!
I sannig kul sammanträffande. Ska hälsa gossarna. Fick för mig att Henric var en sån där hojåkare som åkte riskokare. Vi får peppa från två håll.
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: VS1 - 1955 - GS 150

Post by jencla »

Väldigt trevligt att läsa detta, och en evig tur att denna underbara GS hamnade i goda händer här hemma och inte försvann utomlands. Var rädd om den Erling (men det är jag säker på att du är :D )!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Captain Slow
Lärling
Lärling
Posts: 282
Joined: Sun 02 Aug 2009, 21:02
Location: Stenungsund

Re: VS1 - 1955 - GS 150

Post by Captain Slow »

Jag instämmer helt i kören. Detta måste vara årtiondets Vespa klipp.
Riktigt kul att den kommit fram och hamnat hos en Svensk entusiast.
Ingen risk att det blir för mycket bilder så låt dom bara fortsätta att komma.

/ Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Erling
Lärling
Lärling
Posts: 416
Joined: Wed 15 Jun 2005, 23:30

Re: VS1 - 1955 - GS 150

Post by Erling »

Tack för synpunkterna...

Jag måste verkligen också tacka själv, att "makterna" låter mig förvalta denna skönhet - dock lite skrovlig på ytan men med ett varmt tvåtaktande inre. :)

Erling
Post Reply