Rolling Stone har utsett de 10 främsta gitarristerna nånsin

Här handlar det mest om scooterrelaterad musik, film m m.
Post Reply
Woodstock

Rolling Stone har utsett de 10 främsta gitarristerna nånsin

Post by Woodstock »

Jimi blev givetvis den främsta - men hur i helskotta kunde Clapton bli tvåa? Keith Richards och Eddie van Halen - hur hamnade de överhuvudtaget på listan? Sedan kan man ju fråga sig om verkligen Chuck Berry och B. B. King har där att göra när tyngre blues-gossar som Robert Johnson, Muddy Waters och John Lee Hooker inte är med? Saknar dessutom Rory Gallagher, Alan Wilson, Peter Green och Alvin Lee på listan. Någon med annan uppfattning?

http://www.dn.se/kultur-noje/musik/hend ... lgitarrist" onclick="window.open(this.href);return false;
The Rolling Stone's Top 10 Greatest Guitarists Are:

1. Jimi Hendrix

2. Eric Clapton

3. Jimmy Page

4. Keith Richards

5. Jeff Beck

6. B.B. King

7. Chuck Berry

8. Eddie Van Halen

9. Duane Allman

10. Pete Townsend
Mvh

/ Fredrik
reVintage
Lärling
Lärling

Re: Rolling Stone har utsett de 10 främsta gitarristerna nån

Post by reVintage »

Hur hamnade Pete Townsend på listan? Det är ingen gitarrist, det är ett läte :twisted: .
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Det var det jävligaste! Klanka inte ned på Pete! :wink:

Håller iofs med om att han inte hör hemma på listan om vi pratar ren spelskicklighet...men det är det å andra sidan ganska många av dem som inte gör, precis som du skriver Woodstock.
Lambretta Silver Special -66 (Silverpilen)
Lambretta TV175 -60 (Röda faran)
Vespa Touring -60 (Originalar'n)
Vespa Touring -60 (Råttan)
reVintage
Lärling
Lärling

Post by reVintage »

En av de sämre konsertererna jag sett var med the Who i Sporthallen Eskilstuna på 60-talet. PT var patetisk. Av the Who var det väl bara Roger D. som stack ut. "Bra" gitarrist handlar nog inte om spelskicklighet, snarare om att förmedla.
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Håller med till fullo. Just därför kan jag ex inte för mitt liv förstå vad Eddie Van Halen gör på ovanstående lista. :wink:

Vad gäller PT är det möjligt att han inte låter särskilt bra live - har aldrig haft förmånen (eller oturen) att se dem i kosnertsammanhanf. Men jag tycker helt klart han är en cool snubbe och det går ju knappast att förneka att han varit en stilbildare så god som någon vad gäller hur man kan använda elgitarren. Men så är jag ju något enögd vad gäller den typen av band också, modnörd som jag är. Haha!

Därmed inte sagt att jag är så säker på att han platsar på listan heller egentligen, så mitt tidigare inlägg var inte helt seriöst menar. Finns säkert en uppsjö gitarrister som skulle höra mer hemma där om man orkar tänka efter.
Lambretta Silver Special -66 (Silverpilen)
Lambretta TV175 -60 (Röda faran)
Vespa Touring -60 (Originalar'n)
Vespa Touring -60 (Råttan)
Woodstock

Post by Woodstock »

reVintage wrote:"Bra" gitarrist handlar nog inte om spelskicklighet, snarare om att förmedla.
Ack så sant.
Ronnie wrote:Håller med till fullo. Just därför kan jag ex inte för mitt liv förstå vad Eddie Van Halen gör på ovanstående lista. :wink:
Helt riktigt.

Jag är mycket förvånad - men glad - att inte Stevie Ray Vaughan kom med. En överskattad sopa i klass med Clapton och Dylan. Hatar dom.

Mvh

/ Fredrik
klinkhammer
Lärling
Lärling

Post by klinkhammer »

Nä vänta här nu lite…
Fredrik, Ronny och alla andra som reflexmässigt dissar Eddie van Halen, ägna nu detta en kvart och kanske upptäcker ni något nytt.

Jag håller EVH som tvåa efter Hendrix som nyskapande och inflytelserik rockgitarrist, han lyckades nästan egenhändigt återupprätta elgitarren under slutet av 70talet (visst, punken bidrog också) När första plattan (Van Halen) kom 1977 var det en total chock, man hade aldrig hört en gitarr låta så. EVH var absolut cutting edge mellan 1977 till 1981-82 nån gång.
Sen hände det som får alla att dissa Van Halen; pudelrocken. Plattan ”1984” (som kom 1984) med ”Jump” blev ju en megahit.
Dom 6 första plattorna med Dave Lee Roth som sångare brukar anses vara dom klassiska plattorna. Själv tycker jag dom fyra första är bäst, sen går det utför.

EVH var inte först med tapping, men var den förste att helt integrera det i sin spelstil och inte bara som en effekt. Ingen hade heller tidigare använt svajarmen som en del av spelandet, inte bara som ett vibrato. Men framförallt är han så otroligt rytmisk med en ruggig timing och har en fantastisk ton.

Några lyssningstips.

Eruption från första plattan. Det klassiska gitarrunket. Rätt trist egentligen men det var så här han presenterade sig. En generation rockgitarrister tappade hakan.
http://www.youtube.com/watch?v=sI7XiJgt0vY" onclick="window.open(this.href);return false;

Van Halen har ju gjort en del covers. Mest kända är väl Pretty Woman och The Kinks You really got me som dom slaktar här!
http://www.youtube.com/watch?v=HB8WHA3WWz0" onclick="window.open(this.href);return false;

Från andra plattan, Van Halen II (1979) Outta love again. Till och med solot svänger. Lyssna vid 1.50 och framåt -vilken timing!
http://www.youtube.com/watch?v=TU64RQYLbtk" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag tycker aldrig att Dave Lee Roth får den cred han borde ha, han är ju en fantastisk sångare. Lyssna på Take Your Whiskey Home från tredje plattan Woman and Children First (1980). Akustisk gitarr i introt svänger ordentligt
http://www.youtube.com/watch?v=4ckFuURIWXc" onclick="window.open(this.href);return false;

Och från fjärde och bästa plattan Fair Warning (1981) blir det två låtar. Det här är så långt ifrån pudelrock man kan komma! Tänk om dom hade fortsatt utforska åt det här hållet. Till och med omslaget är brutalt.
Mean Streets. Hur man spelar det där introt har jag aldrig lyckats klura ut.
http://www.youtube.com/watch?v=U2R2KXNQR1M" onclick="window.open(this.href);return false;

Sinners swing. Lite rytmik att bita i. Pop ändå liksom.
http://www.youtube.com/watch?v=4M_lxaHCk-M" onclick="window.open(this.href);return false;

Den jag saknar på listan är Kurt Cobain även om man kanske inte tänker på honom som gitarrist i första hand. Om Keith Richards är med för att han är stilbildare trots att han inte är någon virtuos så platsar Kurt definitivt. På samma sätt som Eddie Van Halen räddade den gitarrbaserade rocken från discon så avslutade han den vämjeliga pudelrock-eran. Få gitarrister har väl påverkat i så stor utsträckning.
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
Woodstock

Post by Woodstock »

klinkhammer wrote:Nä vänta här nu lite…
Först vill jag ge dig cred för ett mycket välskrivet inlägg.

Dock håller jag fortfarande inte med dig (ja, jag lyssnade igenom alla låtar som du länkade). Eddie Van Halen är absolut ingen dålig gitarrist och visst var han innovativ, men i rättvisans namn finns det en uppsjö av gitarrister genom tiderna som den beskrivningen passar lika väl.

Jag förstår dock din vurm för honom och tror kanske att din hållning är aningen färgad p g a just denna vurm. Men så är det ju med all musik - det är subjektivt - och det finns inget "rätt eller fel", utan det är upp till lyssnaren att avgöra huruvida musiken tilltalar eller inte.

Det där med Kurt Cobain låter i mina öron litet överdrivet personligt färgat också. Jag tror nog att de flesta kan skriva under på att Nirvanas gamla trummis Dave Grohl är en mångfaldigt bättre och skickligare gitarrist (såväl som sångare) än Kurt Cobain. Det är bara att lyssna på vilken Foo Fighters-platta som helst och saken är biff.

Avslutningsvis: det viktigaste var att Jimi kom etta - eller hur? 8) Det visar att det finns någon objektiv rättvisa i sådana här sammanhang... :wink:

Mvh

/ Fredrik
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Woodstock: Eftersom du tycks vara ett stort Hendrix fan så kanske du kan hjälpa mig med en sak. Hörde en dokumentär på radion för några, ganska många, år sedan om just Hendrix, där tog de upp en gitarrist som Hendrix mer eller mindre plagierade vad gäller soundet. Jag har tyvärr glömt bort namnet på denne gitarrist, kanske något som du är bekant med? eller någon annan för den delen...
Vore kul att höra den gubben spela igen.
Woodstock

Post by Woodstock »

patrikgrann wrote:Woodstock: Eftersom du tycks vara ett stort Hendrix fan så kanske du kan hjälpa mig med en sak. Hörde en dokumentär på radion för några, ganska många, år sedan om just Hendrix, där tog de upp en gitarrist som Hendrix mer eller mindre plagierade vad gäller soundet. Jag har tyvärr glömt bort namnet på denne gitarrist, kanske något som du är bekant med? eller någon annan för den delen...
Vore kul att höra den gubben spela igen.
Hmmm, har aldrig hört att han skulle ha plagierat någon specifik gitarrist? Hendrix var ju stilbildande och lät som ingen annan då han slog igenom 1966-67. Däremot är det känt att han influerades från en handfull musiker, främst inom blues, jazz och soul.

De gitarrister som brukar nämnas är väl främst blues-nissar som Robert Johnson, Elmore James, Muddy Waters och Albert King bland andra. Dock hade han även musikaliska förebilder och inspirationskällor (inte alltid nödvändigtvis gitarrister) från andra genrer, t ex Wes Montgomery från jazzen, Elvis Presley och Little Richard (som Hendrix också spelade för innan han slog igenom).

Hendrix hade också - tyvärr - ett gott öga till världens mest överskattade person alla kategorier, Bob Dylan...fast det pratar vi inte mer om... :evil:

Några låtar Hendrix snodde av andra artister och personifierade (originalartistens namn inom parentes):

Bleeding Heart (Elmore James)

Catfish Blues (Muddy Waters)

Hound Dog (Elvis m fl)

Johnny B Goode (Chuck Berry)

Killing Floor (från Stockholm, januari 1969!) (Howlin' Wolf)

All Along the Watchtower (Bob Dylan)

Tax Free (Hansson & Karlsson, där Janne "Loffe" stod för andra namnet)

Mvh

/ Fredrik
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Han inspirerades i alla fall av Dick Dale och såg många spelningar med "King of the Surf Guitar". Antagligen främst för att Dick också var vänsterhänt. Dick bara vände på sin gitarr och spelade, medan Jimi strängade om sin.
klinkhammer
Lärling
Lärling

Post by klinkhammer »

Fredrik!
Kul att du lyssnade. Jag räknade väl kanske inte med att du skulle bli ett hardcore-Van Halen fan…;)
Du har givetvis helt rätt i att min vurm , eller smak för, kalla det vad du vill, påverkar vilka jag tycker ska stå på listan. För mig är originalitet och stil, en egen ”röst”, vad jag letar efter och uppskattar. Av just det skälet är jag också glad över att Stevie RV och tex Gary Moore inte hamnade på listan. Bägge duktiga gitarrister men i mina öron plagiatörer utan egen röst. Av samma skäl är det för mig svårt att förstå vad Clapton gör på andra plats. Och Jeff Beck??? Dom övriga tycker jag förtjänar att stå där, med reservation för rangordningen då.

Angående Nirvana och Foo Fighters så har du egentligen helt rätt. Det är inte ofta jag lyssnar på Nirvana numera men Foo Fighters är stora favoriter. Har sett dom 2 ggr i år. Dels på Stockholm Stadion i somras, dels var jag en av dem som lyckades få en gratisbiljett till Nalen i våras och såg dom där. Foo Fighters inför 500 pers. Dom spelade hela senaste plattan, rakt av i rätt ordning -och sen ytterligare 2 timmar. Magiskt.

Angående Hendrix inspiratörer. En som sällan (aldrig?) nämns är Stephen Stills (Buffalo Springfield, Crosby, Stills, Nash and Young). Dom var vad jag förstår nära vänner och spelade en hel del tillsammans. @Fredrik -vad har du att säga om deras relation?
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
OlleM
Entusiast
Entusiast

Post by OlleM »

F-n vad ni kan! Riktiga nördar. Och jag som är nöjd med att ha missat Stones i Malmö på 60-talet, sett Who i M:ö & avnjutit Paul B i Lund på den tiden det begav sig. Men man lär sig ...
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Den gitarrist de spelade på radion som Hendrix "inspirerats av" hade mer eller mindre exakt samma sound som Hendrix bara att de inspelningarna var pre-Hendrix genombrott.
Jag får kolla upp detta.
klinkhammer
Lärling
Lärling

Post by klinkhammer »

Link Wray?
Rumble, inspelad 1958
http://www.youtube.com/watch?v=bjs5QWjvNWc" onclick="window.open(this.href);return false;
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
Woodstock

Post by Woodstock »

Paka wrote:Han inspirerades i alla fall av Dick Dale och såg många spelningar med "King of the Surf Guitar". Antagligen främst för att Dick också var vänsterhänt. Dick bara vände på sin gitarr och spelade, medan Jimi strängade om sin.
Absolut, han gillade verkligen Dick Dale. Det sägs ju att Hendrix låt "Third Stone From The Sun" är en slags hyllning till honom, trots att många uppfattar det som om Hendrix dissar just surfmusiken i den låten.
klinkhammer wrote:Angående Hendrix inspiratörer. En som sällan (aldrig?) nämns är Stephen Stills (Buffalo Springfield, Crosby, Stills, Nash and Young). Dom var vad jag förstår nära vänner och spelade en hel del tillsammans. @Fredrik -vad har du att säga om deras relation?
Personligen har jag svårt för konstellationen C, S, N & Y (även som individuella musiker), men visst var Hendrix och Stills kompisar. I en av mina "tegelstenar" till böcker om Hendrix, står det mycket om relationen Hendrix/Stills, bl a att de jammade ihop ofta hemma hos varandra samt på Record Plant i New York. Har även för mig att Hendrix gästspelade på en soloplatta med Stills?
OlleM wrote:F-n vad ni kan! Riktiga nördar. Och jag som är nöjd med att ha missat Stones i Malmö på 60-talet, sett Who i M:ö & avnjutit Paul B i Lund på den tiden det begav sig. Men man lär sig ...
Du vet väl att Hendrix spelade på Klubb Bongo på Friisgatan i Malmö den 23:e maj 1967? Jävla skit att man inte ens var påtänkt då! 8)

För många år sedan hade jag nöjet att göra intervjuer med arrangörerna Bo Johnson och Dan Walterström angående just denna konsert. Intervjuade även en handfull personer av de lyckliga ca 500 som utgjorde publiken. Inträdet var fem (!) kronor...

Den gode Jimi skulle för övrigt fyllt 69 år just idag den 27 november!

Mvh

/ Fredrik
klinkhammer
Lärling
Lärling

Post by klinkhammer »

Woodstock wrote: Personligen har jag svårt för konstellationen C, S, N & Y (även som individuella musiker), men visst var Hendrix och Stills kompisar. I en av mina "tegelstenar" till böcker om Hendrix, står det mycket om relationen Hendrix/Stills, bl a att de jammade ihop ofta hemma hos varandra samt på Record Plant i New York. Har även för mig att Hendrix gästspelade på en soloplatta med Stills?
Det stämmer. Från Stills första soloplatta ”Stephen Stills”. Jimi på gitarr.
Old Times Good Times
http://www.youtube.com/watch?v=M_14fX240N8" onclick="window.open(this.href);return false;

Men kanske mer intressant är att det som ska varit Hendrix allra sista inspelade solo var på låten ”Love the one youre with”. Stills spelade dock över det med steeldrums… Strax därefter dog Jimi.
Här hittade jag den informationen, tillsammans med en hel del annat om Hendrix.
http://www.4waysite.com/faq/faqgeneral.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Låten (med steeldrums och allt) blev så här. Svinbra ändå.
http://www.youtube.com/watch?v=HH3ruuml-R4" onclick="window.open(this.href);return false;

Stills dedikerade ju också Manassas debutalbum till Jimi, Duane Allman och Al Wilson.
Jag kan starkt rekommendera detta album till alla som gillar americana. Förutom Stills även Chris Hillman (The Byrds, The Flying Burrito Brothers), Dallas Taylor mfl.
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
Woodstock

Post by Woodstock »

klinkhammer wrote:Stills dedikerade ju också Manassas debutalbum till Jimi, Duane Allman och Al Wilson.
Japp! Är ett stort fan av Canned Heat och i synnerhet Alan "Blind Owl" Wilson, som tillsammans med Jimi och Robert Johnson, är den musiker jag håller högst av alla någonsin. Denne, för gemene man, tämligen okände musiker hade förtjänat ett bra mycket större utrymme i musikvärlden. Mannen var ett multiinstrumentaliskt geni som saknar motstycke - han kunde bl a hantera gitarr, munspel och piano till dess fulländning. Och hans speciella falsettröst...jösses, den mannen hade känsla!

Mvh

/ Fredrik
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

På svenska wikipedia nämns Buddy Guy som en stor inspiratör för Hendrix.

Jag minns när min far spelade "Sweet Tea" albumet med Buddy Guy (släpptes 2001), jag blev förvånad över det soundet http://youtu.be/D6tdlmx_GO4" onclick="window.open(this.href);return false;. White Stripes som var populära i början av 2000 bleknade ganska rejält när Buddy Guy 65 år tog fram gitarren. På tal om White Stripes, band med trummis och gitarrist, i början av 70-talet fanns det ett liknande koncept, gitarristen Randy Holden och albumet "Population II". http://youtu.be/LTGOrKSAbQg" onclick="window.open(this.href);return false;
Federico
Woodstock

Post by Woodstock »

Federico wrote:På svenska wikipedia nämns Buddy Guy som en stor inspiratör för Hendrix.

Jag minns när min far spelade "Sweet Tea" albumet med Buddy Guy (släpptes 2001), jag blev förvånad över det soundet http://youtu.be/D6tdlmx_GO4" onclick="window.open(this.href);return false;. White Stripes som var populära i början av 2000 bleknade ganska rejält när Buddy Guy 65 år tog fram gitarren. På tal om White Stripes, band med trummis och gitarrist, i början av 70-talet fanns det ett liknande koncept, gitarristen Randy Holden och albumet "Population II". http://youtu.be/LTGOrKSAbQg" onclick="window.open(this.href);return false;
Nämen, hejsan Federico! :D

Först av allt: himla trevligt att se dig här på forumet igen! Du får allt besöka här oftare... :wink:

Mycket möjligt det där med Buddy Guy som inspirationskälla - isåfall en av många - för Hendrix. Hittade dock inte ett ord om Buddy Guy i min tjockaste (772 sidor) Hendrix-bok, Electric Gypsy, som även är ansedd som den främsta biografin.

Hittade följande citat på nätet, från albumet Stone Free: A Tribute to Jimi Hendrix (1993):

"Almost ten years before Jimi Hendrix would electrify the rock world with his high-voltage voodoo blues, Buddy Guy was shocking juke joint patrons in Baton Rouge with his own brand of high-octane blues. Ironically, when Buddy’s playing technique and flamboyant showmanship were later revealed to crossover audiences in the late Sixties, it was erroneously assumed that he was imitating Hendrix."

På engelska wikipedia står följande att läsa om Buddy Guy:

"Songs such as 'Red House', 'Voodoo Chile' and 'Voodoo Child (Slight Return)' partly came from the sonic world that Buddy Guy helped to create."

Nja, vettetusan... 8)

Mvh

/ Fredrik
Post Reply