Mild custom P200E

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Mild custom P200E

Post by reVintage »

Så här såg det ut i somras. Lånade en sadel av Ronnie Gavelin och efter det blir det aldrig limpa mer.

Image

Vad göra efter närkontakt med en VW?

Image

Vänta på besked från försäkringsbolag naturligtvis! Efter seriös behandling av ärendet hos Bilsport&MC Specialförsäkringar kom klartecken för reparation.

Istället för att bara lämna in åket i befintligt skick bestämde jag mig för att gå aningen mer på djupet. Det extremfula hos P/PX är tutkåpa, blinkers och bakljus så där blir det bl. a. en Rallykåpa och framblinkers från Vivo. Dessa ligger hos dottern i London som kommer hem med dem om ett par veckor.

Image

Image

Sidokåporna har anlänt och är LML utan hål för blinkers. Det var inte lätt att hitta kåpor utan blinkershål och med tabbar för yttre låsning. Hittade dem till sist hos Rollerladen. Trots att de inte är avsedda för blinkers är de helt förberedda för eldragning till dessa.

Image

Baktill blir det preliminärt små(30*36mm) platta LED-blinkers från TNT monterade i nederkant på skylthållaren(se andra bilden). Fram till 1983 är reglerna för körriktningsvisare generella så inga placeringskrav i bredd- eller höjdled finns. Ett synlighetskrav på 30m i dagsljus gäller dock.

Då LED kräver DC-matning så bygger man om ett lastoberoende relä så att det också innehåller likriktningen för blinkerskretsen. Ex.vis Biltemas för ca 80kr har samma dimensioner och pin-config som Vespa AC-original.

PX vulgo-bakljus byts ut mot ett nättare i polerat gjutgods från Scootrs PX Classic-serie. Det känns och ser helt OK ut men packningen känns lite tveksam. Testade att sätta det i original monteringshål men då hamnar det lite för högt.

Image

Det bulkiga handskfacket blev lite tillknycklat i kraschen och dumpas för att få en renare look.

Här återstår demontering av motor, lister och framgaffel.

Image

Inom någon vecka ska all plåt in till riktning och lackering. Tack och lov är chassit och gaffeln rak så allt "lajnar" perfekt.
User avatar
JBL
Entusiast
Entusiast
Posts: 162
Joined: Wed 19 May 2010, 14:33
Location: Södermalm

Re: Mild custom P200E

Post by JBL »

Oj vad nice! Lite inspirerad blir man... Var i landet bor du?
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Mild custom P200E

Post by reVintage »

Bor i Eskilstuna, mao samma landskap 8) .
User avatar
OlleM
Entusiast
Entusiast
Posts: 164
Joined: Sun 15 Nov 2009, 15:54
Location: Vänersborg/Lysekil

Re: Mild custom P200E

Post by OlleM »

Ang LED-lampor, jag har ersatt bakljus, bromsljus och "parkeringsljus" på min PX-E med LED utan att mata dem med DC. Fungerar fint. Tänkte först dra om kablaget och mata från batteriet, men det behövdes inte.
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Mild custom P200E

Post by reVintage »

Hej Olle!

Att köra AC på LED är normalt sett inte helt lyckat. Dels leder dioden bara under ena halvperioden(lite sämre ljusutbyte) och sedan blir hållbarheten försämrad då en en LED bara tål 5-6V i backriktningen(risk för katastroffel). Men det kanske finns LED-lampor för MC som är avsedda för både avsedda för både DC och AC?

Gillar du ljuset, personligen är jag inte så förtjust i LED-skenet, varken hemma eller i andra sammanhang. Men tipsa gärna om vad som funkar i praktiken.

PX200E ser ut att ha DC-matade blinkers. Men även här bör relät bytas ut för att man ska få rätt blinkfrekvens. Att använda lastmotstånd är en både klumpig och dyr lösning.
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Mild custom P200E

Post by reVintage »

Strippad!

Image

Här syns hur den ursprungligt silverfärgade 200:an lackats om utan att motorn lyfts ur. Jag kan garantera att den är oservad på 30år. Men ingen rost någonstans.

Rejält med avlagringar på motorn dock. Insidan är klart bättre så ingen renovering behövs nog i nuläget. Man kan iofs fundera på var det feta kommer ifrån.

Image
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Mild custom P200E

Post by jencla »

Spännande! Ev har du sett min egen retro-PX här på forumet http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... =15&t=1400, fast du går längre. Dessutom ser jag att det kommit en del nya prylar. Lycka till :D
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Mild custom P200E

Post by reVintage »

Hej Jens!
Jodå, jag såg din tråd för ett tag sedan. Skillnaden mellan våra är väl att du tagit ett fordon i toppskick medan jag utgått från en rishög :wink:.
User avatar
Ronnie
Lärling
Lärling
Posts: 617
Joined: Sun 17 Aug 2003, 12:15
Location: Sweden
Contact:

Re: Mild custom P200E

Post by Ronnie »

Kul att du gjort en tråd om det här Lars! Skall bli spännande att följa! :D
Lambretta Silver Special -66 (Silverpilen)
Lambretta TV175 -60 (Röda faran)
Vespa Touring -60 (Originalar'n)
Vespa Touring -60 (Råttan)
User avatar
OlleM
Entusiast
Entusiast
Posts: 164
Joined: Sun 15 Nov 2009, 15:54
Location: Vänersborg/Lysekil

Re: Mild custom P200E

Post by OlleM »

Hej Lars,
Det elektriska är inte min grej, men jag hittade en sida (http://www.vespamaintenance.com/elec/charger/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;) där det står att senare P-modeller har DC till bak- och bromsljus. Om det är så skulle det förklara varför mina ljus därbak inte blinkar ens vid mycket låga varv.
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Mild custom P200E

Post by reVintage »

Hej Olle!
Det låter rimligt. Då lär det bara vara reläet för några tior som behöver bytas om du vill köra LED där också.

mvh
Lars
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Mild custom P200E

Post by reVintage »

Fick lite "second thoughts" om blinkers. Eftersom jag hellackar kan jag lika gärna lägga igen blinkershålen i benskölden och skippa Vivokåporna och LEDs bakåt.

Det skulle vara smidigt med Hellas Barend som då fungerar både framåt och bakåt. Risken kan ju vara att man lätt skadar dem. Att montera dem så att de roterar med gas och växel är inga problem då kabeln roteras ytterst lite.

T.om. en -83 blir det inga problem vid besiktning. Har kontaktat Transportstyrelsen och det är OK.

Vad är era erfarenheter av Hellas lösning både estetiskt och funktionsmässigt?
User avatar
JBL
Entusiast
Entusiast
Posts: 162
Joined: Wed 19 May 2010, 14:33
Location: Södermalm

Re: Mild custom P200E

Post by JBL »

Det är dom som sitter på styrändan va? Vet du om man får ha dom på en -84?
Captain Slow
Lärling
Lärling
Posts: 282
Joined: Sun 02 Aug 2009, 21:02
Location: Stenungsund

Re: Mild custom P200E

Post by Captain Slow »

Jag frågade det angående min PK -84 för något år sedan och fick följande svar från bilprovningen:

"Hej!

Blinkers på styret är ok OM du har kvar de ordinarie blinkersen bak.

"Har körriktningsvisare flyttats/ändrats kontrolleras att:

körriktningsvisaren tydligt kan ses från en plats 5 m mitt framför/bakom MC:n
avståndet mellan de lysande ytorna fram är minst 2,4 dm, bak minst 1,8 dm
placering i höjdled lägst 3,5 dm, högst 12 dm (3-hjulig MC 15 dm)
bakre körriktningsvisare finns (körriktningsvisare på styret får inte ersätta bakre körriktningsvisare på ändrat fordon)"


/ Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Mild custom P200E

Post by reVintage »

Hej Tomas!

Som jag nämnde tidigare går gränsen vid -83 så för min del är det inga problem! Men från -84 blir det tyngre.....

Det här är lite smäckrare än Hella, Fiat Uno sidoblinkers. Finns för ca 100kr/st. Om jag förstått det hela rätt så är det PnP. En liten brasklapp för spridningen dock.

Image

Kombinationen barend och bak är ändå inte så dum då man iaf blir av med blafforna på benskölden.

Så ser bestämmelsen ut i sin helhet:

http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr023.pdf

Nedan åskådliggörs de nya reglerna:
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Mild custom P200E

Post by reVintage »

Har saxat ur VV 2003:23 ang. vad som gäller tom 1983 och de enda krav som ska uppfyllas är dessa:

62 § Motorcykel av 1975 eller senare års modell skall ha synliga körriktningsvisare på vardera sidan som bakifrån och framifrån kan visa orangegult ljus bakåt respektive framåt.

64 § Körriktningsvisare på motorcykel av 1985 eller tidigare års modell behöver inte vara typgodkänd. Ljuset från sådan körriktningsvisare skall vid dagsljus och klar sikt vara synligt på 30 m avstånd.

65 § Körriktningsvisare skall avge blinkande ljus med en blinkfrekvens av 90-30 blinkningar per minut.

mvh
Lars
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Mild custom P200E

Post by reVintage »

Har plockat bort bensköldslisten av alu inför lackering. Var kan jag låna ett verktyg för att få dit den nya här i Mälardalen? Om det inte finns något köper jag ett som senare kan uthyras för blygsam peng.
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Mild custom P200E

Post by reVintage »

Här en del av de bitar som går till lack om en vecka. Fick dessvärre beställa ny övre kåpa till styret(sprucken), gasreglagerör och växelreglagerör(sneda).
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Mild custom P200E

Post by reVintage »

Om man inverterar färgerna på denna så har vi den two-tone färgsättning jag valt. Kulörerna blir Porsche Indischrot och Mini Pepper White.
Ernsth
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 26
Joined: Tue 09 Nov 2010, 18:00
Location: Malmö

Re: Mild custom P200E

Post by Ernsth »

Så jädrans snygg!
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Mild custom P200E

Post by reVintage »

Bara man kunde hitta den beiga färgtonen som är på ovanstående vore lyckan fullständig. Mitt vrak går till lack på måndag.
Woodstock

Re: Mild custom P200E

Post by Woodstock »

reVintage wrote:Bara man kunde hitta den beiga färgtonen som är på ovanstående vore lyckan fullständig. Mitt vrak går till lack på måndag.
Kan det månne vara PIA 157 som Fritte använt i följande tråd (se bild)?

http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... 5&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh

/ Fredrik
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Mild custom P200E

Post by reVintage »

Den såg rätt ut. Kan alla blanda PIA157?



mvh
Lars
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Mild custom P200E

Post by reVintage »

Min dotter Karin kom från London idag och hade med sig Vivokomponentern. Självklart blev det provmontering. Självklart ska blinkers målas i sköldens kulör och näsan blir two-tone i röd/beige som tidigare nämnts.

Image
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Mild custom P200E

Post by reVintage »

Var just och lämnade bitarna på lack. Det blev två Porsche-kulörer, Indischrot LM3A och Cremeweiss L51A.

Återkommer med BILDER efter hämtningen.

Ska försöka snika åt mig några timmar under julstöket till att snygga till motorn samt att lacka framgaffeln.
Post Reply