
Vad göra efter närkontakt med en VW?

Vänta på besked från försäkringsbolag naturligtvis! Efter seriös behandling av ärendet hos Bilsport&MC Specialförsäkringar kom klartecken för reparation.
Istället för att bara lämna in åket i befintligt skick bestämde jag mig för att gå aningen mer på djupet. Det extremfula hos P/PX är tutkåpa, blinkers och bakljus så där blir det bl. a. en Rallykåpa och framblinkers från Vivo. Dessa ligger hos dottern i London som kommer hem med dem om ett par veckor.


Sidokåporna har anlänt och är LML utan hål för blinkers. Det var inte lätt att hitta kåpor utan blinkershål och med tabbar för yttre låsning. Hittade dem till sist hos Rollerladen. Trots att de inte är avsedda för blinkers är de helt förberedda för eldragning till dessa.

Baktill blir det preliminärt små(30*36mm) platta LED-blinkers från TNT monterade i nederkant på skylthållaren(se andra bilden). Fram till 1983 är reglerna för körriktningsvisare generella så inga placeringskrav i bredd- eller höjdled finns. Ett synlighetskrav på 30m i dagsljus gäller dock.
Då LED kräver DC-matning så bygger man om ett lastoberoende relä så att det också innehåller likriktningen för blinkerskretsen. Ex.vis Biltemas för ca 80kr har samma dimensioner och pin-config som Vespa AC-original.
PX vulgo-bakljus byts ut mot ett nättare i polerat gjutgods från Scootrs PX Classic-serie. Det känns och ser helt OK ut men packningen känns lite tveksam. Testade att sätta det i original monteringshål men då hamnar det lite för högt.

Det bulkiga handskfacket blev lite tillknycklat i kraschen och dumpas för att få en renare look.
Här återstår demontering av motor, lister och framgaffel.

Inom någon vecka ska all plåt in till riktning och lackering. Tack och lov är chassit och gaffeln rak så allt "lajnar" perfekt.