Lambretta - dåligt bromsljus

Här diskuterar vi Lambrettor!
Post Reply
victor
Mästare
Mästare

Lambretta - dåligt bromsljus

Post by victor »

Godmorgon,

Min TV 175 har dåligt bakljus.

Jag har felsökt systemet bakåt och kommit fram till att det är dåligt med kräm redan från "rectifier boxen", där det på elschemat är den grå vajern som går till bromsljuskontakten och tillbaka:

http://scooterhelp.com/electrics/wiring ... 0.TV20.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Även om jag kopplar ur den grå kabeln och kopplar in bromsljuset direkt på den grå utgången från rectifier boxen så bara glöder bromsljuset lite svagt, knappt märkbart.

Har provat med olika lampor för att utesluta att detta är fel, och även testat att koppla bakljuskabeln till bromljusets kontakt, och då lyser det fint.

Vad jag inte riktigt förstår på elschemat är var spänningen till den grå kabeln kommer ifrån. Det ska även nämnas att det sitter tre stycken spolar i rectifier boxen, osäkert vad dessa har för funktion (om det inte är att göra växel- till likström)...

All input välkommen!

Vh Vic
victor
Mästare
Mästare

Re: Lambretta - dåligt bromsljus

Post by victor »

Det hade ju säkert kunnat underlätta om jag förstått elschemat, åtminstone hur det hänger ihop inne i tändningslåset, men i junction board inne i languster ser allt korrekt ut.

Men... Parkeringsljuset lider av samma problem som bromsljuset. Hänger dessa två ihop på nåt sätt?
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Hur mår batteriet? Och tutan?
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Paka wrote:Hur mår batteriet? Och tutan?
Batteriet 100% dött. Ska det påverka bromsljuset..?

Tutan låter, inte mycket men det är svårt att säga om det är sämre än en normal 6V-tuta eller bättre...

Jag irriterar mig också lite på att jag inte förstår kopplingsschemat - om någon vänlig själ skulle kunna ge sig på att förklara logiken inne i tändningslåset samt i junction boxen skulle det verkligen uppskattas :)
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Har för mig att bromsljuset går på batteriet.
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Hej igen Paka,

Har du sett elschemat ovan? Själv förstår jag inte var strömmens källa är för den grå kretsen som inbegriper bromsljuset, men du kanske har större kunskaper..?

Bh vic
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Har också för mig att bromsljus, parkeringsljus och tuta går på batteriet. Men det var länge sedan min var original ...

Testa med att ersätta batteriet med en batteriladdare (om du har någon som ger 6V) så ser du direkt om det funkar.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Jag kan förklara, men när det gäller el och maskiner och motorer, ja kanske det mesta, är det oftast så att allt helst ska fungera för att det ska fungera, så att säga. Det finns en anledning att batteriet sitter där. Om du inte har lust att ladda batteriet eller köpa nytt måste du bygga om elsystemet enligt dem utan batteri, typ LI...
/P
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Paka wrote:Jag kan förklara, men när det gäller el och maskiner och motorer, ja kanske det mesta, är det oftast så att allt helst ska fungera för att det ska fungera, så att säga. Det finns en anledning att batteriet sitter där. Om du inte har lust att ladda batteriet eller köpa nytt måste du bygga om elsystemet enligt dem utan batteri, typ LI...
/P
Hej Paka,

Jag trodde att batteriet satt där på grund av någon 50-talsregel som sa att parkeringsljus måste fungera även med motorn avstängd, men att det sedan med motorn igång var oberoende av batteriet :D

Om det är så att det är enda sättet att få bromsljuset att fungera på köper jag ett nytt batteri ögonaböj :)

Vh Victor
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

victor wrote:Jag trodde att batteriet satt där på grund av någon 50-talsregel som sa att parkeringsljus måste fungera även med motorn avstängd, RÄTT men att det sedan med motorn igång var oberoende av batteriet :D FEL
scooterdaddy - gammal är äldst
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Ok, nytt batteri beställt och står här på skrivbordet på kontoret.

Nu en följdfråga:

Inte bara är det önskvärt att toppa upp ett nypåfyllt batteri med laddning men helst vill man även underhållsladda det då och då för att säkerställa maximala "prestanda".

Tyvärr har jag bara en solcellsdriven (inget eluttag i garaget) 12V-laddare.

Är det möjligt (och det är väl bäst att Henrik svarar på detta :) att seriekoppla mitt döda 6V-batteri med det nya och ladda över båda för att på så sätt "skapa" en "6V-laddare". Eller tänker jag helt fel nu..?

Vh Vic
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Det beror på, det döda batteriet kanske inte tar emot någon laddningsström alls och då får du heller inget in i det nya batteriet om du seriekoplar. Hur mkt effekt/ström ger solpanelen? Får du ut nått överhuvedtaget så här års?

Om 12V solpanelen inte är så stor kan du troligtvis koppla det direkt ett tag till 6V batteriet, men batteriet får inte bli mer än 7,5V under laddning.

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Effekten tror jag är 1.5w och laddspänningen ska vara ca 17v vill jag minnas.

Vågar inte uttala mig om hur mycket den verkligen ger men det borde jag kunna mäta över Vespans 12v-batteri som står och puttrar...

Så om det gamla är tokdött begränsar det alltså laddningen av det nya, som alltså inte får laddspänningen MINUS vad det gamla lyckas ta emot?
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

victor wrote:Effekten tror jag är 1.5w och laddspänningen ska vara ca 17v vill jag minnas.
knappt 100mA altså, då kan du nog koppla den direkt till nya batteriet. Om spänningen blir 7,2v kan du sluta ladda.
victor wrote:Så om det gamla är tokdött begränsar det alltså laddningen av det nya, som alltså inte får laddspänningen MINUS vad det gamla lyckas ta emot?
Jo den får då laddspanning Minus det gamla. Men om det gamla döda batteri inte vill ta emot laddning och har hög invändig motstånd så stiger spänningen snabbt när du försöker ladda batterierna. Om det döda batteriet t ex är 5,5V utan laddning eller belastning och du seriekopplar det med ditt nya batteri som t ex är 6,3V då är de tillsammans 11,8V, så fort du ansluter solcellen skulle späningen över döda batteriet kunna stiga snabbt till 11V utan att det går någon ström....
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

aryan wrote:
victor wrote:Effekten tror jag är 1.5w och laddspänningen ska vara ca 17v vill jag minnas.
knappt 100mA altså, då kan du nog koppla den direkt till nya batteriet. Om spänningen blir 7,2v kan du sluta ladda.
Ok, så det är alltså ingen fara om det överstiger 6V (17V) laddspänning så länge inte batteriet överstiger ca 7 V mottagen spänning..?
victor wrote:Så om det gamla är tokdött begränsar det alltså laddningen av det nya, som alltså inte får laddspänningen MINUS vad det gamla lyckas ta emot?
Jo den får då laddspanning Minus det gamla. Men om det gamla döda batteri inte vill ta emot laddning och har hög invändig motstånd så stiger spänningen snabbt när du försöker ladda batterierna. Om det döda batteriet t ex är 5,5V utan laddning eller belastning och du seriekopplar det med ditt nya batteri som t ex är 6,3V då är de tillsammans 11,8V, så fort du ansluter solcellen skulle späningen över döda batteriet kunna stiga snabbt till 11V utan att det går någon ström....
Det är precis det här jag aldrig förstått, inte ens när jag studerade ellära-kursen på LTH. Hokus pokus helt enkelt! :)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Om du tar 4 laddningsbara 1,5v ficklampsbatterier o seriekopplar med 6v batteriet o laddar, så borde det väl funka... eller? :mrgreen:
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Ja om batteriet inte blir mer än 7,5V så är det ingen fara.

När du seriekopplar både batterier och försöker ladda dem och din laddare har en högre spänning än batterierna så är det som två motstånd i serie som din laddare "ser". Summan av både batteriets motstånd bestämmer laddningsströmmen enligt ohms lag ( I = V / R ).

Det friska batteriet har en låg invändig motstånd och kan ta emot laddningsström, men det döda batteriet har troligtvis nästan ingen invändig motstånd och kan därför inte inte ta emot någon ström om du försöker ladda det. Eftersom dess invändiga mostånd är hög blir spänningen 0 om du försöker ansluta en lampa och stiger spänningen till (nästan) vad som helst när du ansluter en laddare.

Trasiga batterier kan även få kortslutning mellan plåterna, då stämmer inte min beskrivning ovan utan då kan laddningsströmmen vara högre än normalt men då blir spänningen på ett fulladdat batteri ca 2,2V lägre per trasig cell.

Gamla batterier brukar få hög invändig motstånd pga sulfatering av plåten, en process som går snabbt om batteriet får stå urladdat ett tag, och eftersom alla batterier laddar ur sig själva på några månader är det så viktigt att underhålls ladda de typ var 3:e månad om de inte används.
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

fritte wrote:Om du tar 4 laddningsbara 1,5v ficklampsbatterier o seriekopplar med 6v batteriet o laddar, så borde det väl funka... eller? :mrgreen:
Mitt svar gälde Victors frågor. Nej nej detta kan nog sätta eld på Victors garage.

Laddningsbara 1,5v ficklampsbatterier brukar vara 1.2V nominalt, kanske lite mer just fulladdade, dvs lite drygt 5V tillsammans. Strömmen skulle gå åt fel hål och ficklampsbatterierna skulle inte överleva den höga laddningsströmmen från blybatteriet, bli heta och smälla.

6V blybatteriet behöver minst 6,6V innan det laddas åt rätt håll, 5x laddningsbara batterier i serie skulle kunna kanske funka.

Som ett lättare alternativ till blybatteriet skulle man kanske kunna ha typ 3 uppsättningar av 5 st seriekopplade NiMh batterier, men då behöver man bättre laddningsövervakning i sootern, ett blybatterie klarar överladdning bra medan NiMh batterier går sönder då.
Men en eller två såna http://www.ev-power.eu/?p=productsMore& ... ahp-6v-4ah" onclick="window.open(this.href);return false; skulle vara ett bra alternativ till bly(tunga)batteriet.
6V 4A st 70 x 107 x 47mm, 0,4 kg och inbyggd laddningsövervakning, under 5V och över 7,3V stängs batteriet av.
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

aryan wrote:
fritte wrote:Om du tar 4 laddningsbara 1,5v ficklampsbatterier o seriekopplar med 6v batteriet o laddar, så borde det väl funka... eller? :mrgreen:
Mitt svar gälde Victors frågor. Nej nej detta kan nog sätta eld på Victors garage.

Laddningsbara 1,5v ficklampsbatterier brukar vara 1.2V nominalt, kanske lite mer just fulladdade, dvs lite drygt 5V tillsammans. Strömmen skulle gå åt fel hål och ficklampsbatterierna skulle inte överleva den höga laddningsströmmen från blybatteriet, bli heta och smälla.

6V blybatteriet behöver minst 6,6V innan det laddas åt rätt håll, 5x laddningsbara batterier i serie skulle kunna kanske funka.

Som ett lättare alternativ till blybatteriet skulle man kanske kunna ha typ 3 uppsättningar av 5 st seriekopplade NiMh batterier, men då behöver man bättre laddningsövervakning i sootern, ett blybatterie klarar överladdning bra medan NiMh batterier går sönder då.
Men en eller två såna http://www.ev-power.eu/?p=productsMore& ... ahp-6v-4ah" onclick="window.open(this.href);return false; skulle vara ett bra alternativ till bly(tunga)batteriet.
6V 4A st 70 x 107 x 47mm, 0,4 kg och inbyggd laddningsövervakning, under 5V och över 7,3V stängs batteriet av.
Jag bugar inför ditt el-kunnande.

Men det verkar dock som det vore enklare att köpa en 6V-laddare och släpa hem batteriet every now and then för laddning än att laborera med den setuppen :)

Vh Vic
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Vad tros om en sådan här?

http://www.ebay.co.uk/itm/DC-DC-Convert ... 592wt_1171" onclick="window.open(this.href);return false;

Min enda osäkerhet är ifall jag behöver en som är 12V till 6V eller en som är 12V till 7.5V?

Behöver laddspänningen vara högre än batteriets nominella spänning?

Och är det ett problem att outputten från laddaren kan vara upp till 17V..?

Vh Vic
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Till solladdaren? Jo det skulle vara en förbättring om du vill ladda snabbare, ta då 7.5V versionen annanrs hjälper det ingenting.

Som sagt kan du låta solcellen vara inkopplad direkt till 6V batteriet, solcellen kan i full sol ge 1,5W 17V dvs 1,5/17= 88mA. Risken för överladdning finns nog inte med så små strömmar. Om du t ex har ett 8,8Ah batteri motsvarar en timmes laddning 1% av batteriets kapacitet, dess självurladdning är typ 8-20% per månad så om du har 8-20 timmar sol per månad går det jämt ut.

Med dc-omvandlaren tar du bättre nytta av solcellens effekt som är max vid 17V och får därför större laddningsström, de säger att den tål 8-23V ingångsspänning och har 96% verkningsgrad. 17V in är alltså helt ok, i bästa fall kan du då få 96% x 1,5W / 7,5V = 192 mA laddningström då räcker det alltså med nästan hälften av soltimmarna.
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Beställer den kinesiska omvandlaren och laddar imorgon när jag ska toppa upp det nypåfyllda batteriet med 12V-laddaren och hoppas på mulet här i London :)

Tack för inputten!
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Snabbt levererat från HK :)
Attachments
mobileimage.jpg
mobileimage.jpg (225.98 KiB) Viewed 13776 times
aryan
Lärling