Grand Sport - fråga!

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Erling
Lärling
Lärling
Posts: 416
Joined: Wed 15 Jun 2005, 23:30

Grand Sport - fråga!

Post by Erling »

Har problem med kopplingen och växlingen.
Tidigare i samband med motorrenovering har jag bytt till nya lameller och kollat upp att plungen var OK.

Symtom:
Jag får inte in växlarna annat än 2:an som jag kan köra med.
Kopplingsvajern har jag spänt så hårt/mycket att jag nätt och jämnt orkar dra in den. Tror att jag måste göra så för att få in växlarna!?
Ryckutjämningen var OK! (hoppas jag)

Vad göra:

Ska jag ta loss kopplingspaketet för att "kolla" vad som kan vara fel? Oklart vad!
Kan jag ha vänt växelväljaren fel?

Tacksam för råd & dåd!

Hälsningar

Erling
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: Grand Sport - fråga!

Post by fritte »

Hmmm, gör du nåt sånt här??
Med växeln i nollan, kickar du igång den, drar sedan in kopplingen försöker lägga i en växel, men får bara i 2:an...
Kopplade den ur ordentligt är det inte kopplingen, då är det vxl-lådan...
Erling
Lärling
Lärling
Posts: 416
Joined: Wed 15 Jun 2005, 23:30

Re: Grand Sport - fråga!

Post by Erling »

Det var som tusan...har varit helt insnöad att det borde vara kopplingen!
Tur att Du hörde av Dig innan jag hann riva...
Ska kolla upp!

Har ett minne (i och för sig dåligt minne) av att jag funderade över "något" :roll: :roll: :roll: :roll: med växeln när jag skulle montera ihop...
Kan jag ha vänt något fel??
Måste jag riva motorn?

Om jag kikar på växelväljaren så är ettan utåt höger, och fyran in mot däcket/motorn.

Erling
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: Grand Sport - fråga!

Post by fritte »

Om du sätter foten på kicken o drar in kopplingen, ramlar foten ner då?

Får du inte i ettan?

2:an får du i, men inte 3:an & 4:an?
Erling
Lärling
Lärling
Posts: 416
Joined: Wed 15 Jun 2005, 23:30

Re: Grand Sport - fråga!

Post by Erling »

Blir lite brydd... osäker!

Just nu sitter jag hemma ----ska besöka verkstan igen för kontroll!

Bra att jag får olika tips på hur jag kan kontrollera och söka felet!

Tack så länge! Återkommer!

Erling
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: Grand Sport - fråga!

Post by Paka »

Om du hissar upp den ska du kunna växla med handen vid motorn om du samtidigt snurrar lite på hjulet, ta ur tändstiftet också.
Lossa vajrarna vid växelsegmentet så att det inte är där det spökar.
Om du har missat själva växelföraren brukar växlarna hoppa i hur som helst, men du kan alltså inte röra handtaget alls?
Captain Slow
Lärling
Lärling
Posts: 282
Joined: Sun 02 Aug 2009, 21:02
Location: Stenungsund

Re: Grand Sport - fråga!

Post by Captain Slow »

Min var likadan när jag satte i den nyrenoverade motorn i våras.
Tvåan gick att lägga in om man tog i och rullade framåt samtidigt. Ettan gick att få i någon gång ibland men var nästan omöjlig. Jag bytte fjädern som sitter bak vid växelföraren till den från min gamla motor. Den var klart mjukare. Jag testade att köra en sväng och när jag väl fick snurr på grejorna så gick trean och trycka in. Sedan blev växellådan ganska snabbt mycket bätre. Växla mellan 2-3-4 var inget större problem efter att ha kört några mil. Ettan fick man försöka tänka på att lägga in medan man rullade under ytterligare en period. Den kräver fortfarande en del kraft att lägga in när man står still efter en säsongs körning.
Självklart kan det bero på något helt annat på din men det verkar ändå som om dom kan vara riktigt kärva efter renovering.

/Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: Grand Sport - fråga!

Post by Paka »

Det är inget jag känner igen, men det kan bli så om man slarvar med shimset, spelet ska vara 0,15-0,40mm. Om det blir för tajt mellan dreven blir det väldigt trögt att växla.
/P
Erling
Lärling
Lärling
Posts: 416
Joined: Wed 15 Jun 2005, 23:30

Re: Grand Sport - fråga!

Post by Erling »

Det där med shimset finns det nog stor risk att jag inte fattade betydelsen av när jag satt ihop motorn - men varje dag lär man sig något nytt!

Jag kanske får riva upp motorn igen?
Tack för olika tips!

En tröst i höstdimman kanske kan vara ett citat av Karin Boye - som dock inte visste ett dugg om vespa-motorer och som skrev om helt andra sammanhang!
"Nog finns det mål och mening i vår färd - men det är vägen, som är mödan värd"

Ursäkta alla mekare med oljiga händer att lite poesi ramlade in på Forumet! :oops: :oops: :oops: :oops:

Erling
Captain Slow
Lärling
Lärling
Posts: 282
Joined: Sun 02 Aug 2009, 21:02
Location: Stenungsund

Re: Grand Sport - fråga!

Post by Captain Slow »

Tja om någon borde känt igen fenomenet att dom är tröga så är det väl Paka. Kan tro att du byggt några. Jag köpte min motor färdig renoverad så om spelet var fel på den vet jag inte. Nu funkar den fint så jag tar inte isär den för att kontrollera.
Jag tar däremot tacksamt med mig kunskapen. Det börjar bli dags att riva motorn på min vs4. Där skall jag vara noga med shimsningen.

Erling, GS150 är ren poesi så lite extra gör inget.
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Post Reply