Era garagetabbar

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
colsson
Lärling
Lärling

Re: Era garagetabbar

Post by colsson »

Jag fick ett nytt fläkthjul från SIP i dag men det såg ut som F*n.. Tydligen kan man inte begära för mycket för 185kr.. Så jag lämnade in mitt skeva originalhjul på svarvning hos en finmek.firma nu idag.
/ Christian
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Då var det dags igen. :oops:

Jag lackade en bensköld till min moped idag. Ytan blev konstigt knottrig, precis som det skulle varit sågspån i färgen.
När jag demonterade färgsprutan insåg jag orsaken. När jag snabbrengör min airbrush brukar jag använda skivbromsrengöring, som effektivt rengör och blåser bort färgrester. Denna teknik hade jag överfört till den större färgsprutan. Det visar sig att skivbromsrengörning inte fungerar i kombination med tvåkomponentslack och lackresterna blir luddliknande i sprutan. När jag då blandar ny färg och sprutar åker "luddet" med ut. :cry:
Go classic, not plastic
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

Martin O wrote:Då var det dags igen. :oops:

Jag lackade en bensköld till min moped idag. Ytan blev konstigt knottrig, precis som det skulle varit sågspån i färgen.
När jag demonterade färgsprutan insåg jag orsaken. När jag snabbrengör min airbrush brukar jag använda skivbromsrengöring, som effektivt rengör och blåser bort färgrester. Denna teknik hade jag överfört till den större färgsprutan. Det visar sig att skivbromsrengörning inte fungerar i kombination med tvåkomponentslack och lackresterna blir luddliknande i sprutan. När jag då blandar ny färg och sprutar åker "luddet" med ut. :cry:
ingen fara,plocka isär sprutan och lägg alla delar i aceton,den som finns till båtar å dyligt,inte frugans :wink:
låt det dra under natten,sen är det bara att börja diska med acetonet och blås med tryckluft i alla hål på munstyckena.
Nästa gång du lackar så gör ren sprutan med thinner :wink:
Vad det gäller lacken så kan du med fördel våtslipa och lacka om,blir som en mellanslipning.
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
OlleM
Entusiast
Entusiast

Post by OlleM »

Martin O wrote:Då var det dags igen. :oops:

Skulle man kunna använda den tekniken om man skulle VILJA ha en "luddig" yta? Tanken är att ha ett alternativ till att klä insidan av båtskrov med ngt material, spruta luddytan. Men det handlar ju inte om Vespan. Men aktiva årstiden är samma.
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

OlleM wrote:
Skulle man kunna använda den tekniken om man skulle VILJA ha en "luddig" yta? Tanken är att ha ett alternativ till att klä insidan av båtskrov med ngt material, spruta luddytan. Men det handlar ju inte om Vespan. Men aktiva årstiden är samma.
Tekniken du är ute efter är nog "flocka". Populärt inom bilsport.
Jag har en dröm om att flocka en hel scooter... Det blir nog en framtida garagetabbe.

Crispin
Medlem i Svenska Scooterklubben.
Woodstock

Post by Woodstock »

crispin wrote:Tekniken du är ute efter är nog "flocka". Populärt inom bilsport.
Pssst, Crispin...80-talet ringde precis och ville ha tillbaks sina Bilsporttidningar.

Välkommen till 2000-talet! :wink:

Mvh

/ Fredrik
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

sorry, no can do. Äger inte så moderna fordon. :D
Tycker 80-talet känns modernt. Min SAAB-94 är rena rymdtekniken.
C
Medlem i Svenska Scooterklubben.
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

VA? Har du en av 6 tillverkade SAAB 94 ? ( sonett) grattis! Det ägarbytet kände jag inte till! Frågorna flockar sig.. :D :D
Image
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Post Reply