Ny ägare av Vespa 50cc
Ny ägare av Vespa 50cc
Hej,
Har precis blivit ny ägare av en vespa 50 årsmodell 1980. Vespan har stått still under tak i ca 15 år. Vespan startar tyvärr inte men de ska man väl ej räkna med efter 15 år utan kärlek. Har ni några bra tips på vad som behövs göras?
Från tanken så verkar inloppet ha geggat igen och min tanke är att ta hem tryckluft och försöka spola rent munstycket.
Har även tagit bort förgasaren som jag ska försöka ta hjälp med att göra rent.
Har tittat på tändstiftet och de ger gnistra, dock har jag läst på forumet att de kan vara bra att byta?
Vore jätte tacksam för tips och råd.
Har precis blivit ny ägare av en vespa 50 årsmodell 1980. Vespan har stått still under tak i ca 15 år. Vespan startar tyvärr inte men de ska man väl ej räkna med efter 15 år utan kärlek. Har ni några bra tips på vad som behövs göras?
Från tanken så verkar inloppet ha geggat igen och min tanke är att ta hem tryckluft och försöka spola rent munstycket.
Har även tagit bort förgasaren som jag ska försöka ta hjälp med att göra rent.
Har tittat på tändstiftet och de ger gnistra, dock har jag läst på forumet att de kan vara bra att byta?
Vore jätte tacksam för tips och råd.
Re: Ny ägare av Vespa 50cc
Välkommen och grattis till din Vespa 50!
Om den har stått så länge bör du gå igenom hela bränslesystemet, vilket är relativt enkelt. Töm tanken helt och rensa bensinkranen med ståltråd och trycklyft. Passa på att byta gummipackningen (cirkulär med fyra hål) i bensinkranen (eller kolla så att den ser fräsch ut och inte har släppt gummi). Byt även bensinslangen mot en ny och fräsch. Kolla också med en nål att ventilationshålet i tanklocket inte är igensatt.
Demontera förgasaren fullständigt (ny packningssats är att rekommendera) och rengör noga. I förgasaren finns tre munstycken vars små hål troligtvis behöver sig en finputsning (ståltråd av olika tjocklek funkar fint). Byt gärna även ut flottörnålen (som har en gummikon i ena ändan, vilken tenderar att deformeras över tid). Vid återmontering kolla att grundinställningen för det fjäderbelastade nålmunstycket är ca 1,5 varv ut från bottenläget.
Köp ett nytt tändstift (B6HS) också och ställ käftarnas gap till 0,60 mm. Putsa även av brytarspetsarna och kontrollera så att den maximala öppningen är ca 0,40 mm. Om du har möjlighet, kolla att förtändningen är 19 grader före övre dödpunkt som det ska vara på en original Vespa 50.
Glöm inte att byta ut oljan i växellådan. Ska vara s k rak SAE 30-olja (även kallad "gräsklipparolja"). Mängden ska vara 2,5 dl, eller ställ vespan horisontellt med båda hjulen i marken och fyll på olja tills att den sipprar ut genom påfyllningshålet igen - då är det rätt mängd.
Det är inte fel att ge vajrar och höljen en skvätt olja och samtidigt kolla så att de är i gott skick. Dessa kan vara litet trixiga att byta om man aldrig har gjort det förr, men det finns bra knep att ta till (hojta till om du planerar att göra det, så ska du få några matnyttiga tips om detta).
Rekommenderad inköpslista: (kostnad < 250 kr)
Tändstift B6HS
Packningssats förgasare
Filtpackning förgasare/insugningsrör (ska fettas in innan montering)
Flottörnål
Gummipackning bensinkran
Bensinslang
SAE 30-olja
2 x oljepluggspackning
Sedan skall det bara vara att gasa!
Lycka till!
Mvh
/ Fredrik
Om den har stått så länge bör du gå igenom hela bränslesystemet, vilket är relativt enkelt. Töm tanken helt och rensa bensinkranen med ståltråd och trycklyft. Passa på att byta gummipackningen (cirkulär med fyra hål) i bensinkranen (eller kolla så att den ser fräsch ut och inte har släppt gummi). Byt även bensinslangen mot en ny och fräsch. Kolla också med en nål att ventilationshålet i tanklocket inte är igensatt.
Demontera förgasaren fullständigt (ny packningssats är att rekommendera) och rengör noga. I förgasaren finns tre munstycken vars små hål troligtvis behöver sig en finputsning (ståltråd av olika tjocklek funkar fint). Byt gärna även ut flottörnålen (som har en gummikon i ena ändan, vilken tenderar att deformeras över tid). Vid återmontering kolla att grundinställningen för det fjäderbelastade nålmunstycket är ca 1,5 varv ut från bottenläget.
Köp ett nytt tändstift (B6HS) också och ställ käftarnas gap till 0,60 mm. Putsa även av brytarspetsarna och kontrollera så att den maximala öppningen är ca 0,40 mm. Om du har möjlighet, kolla att förtändningen är 19 grader före övre dödpunkt som det ska vara på en original Vespa 50.
Glöm inte att byta ut oljan i växellådan. Ska vara s k rak SAE 30-olja (även kallad "gräsklipparolja"). Mängden ska vara 2,5 dl, eller ställ vespan horisontellt med båda hjulen i marken och fyll på olja tills att den sipprar ut genom påfyllningshålet igen - då är det rätt mängd.
Det är inte fel att ge vajrar och höljen en skvätt olja och samtidigt kolla så att de är i gott skick. Dessa kan vara litet trixiga att byta om man aldrig har gjort det förr, men det finns bra knep att ta till (hojta till om du planerar att göra det, så ska du få några matnyttiga tips om detta).
Rekommenderad inköpslista: (kostnad < 250 kr)
Tändstift B6HS
Packningssats förgasare
Filtpackning förgasare/insugningsrör (ska fettas in innan montering)
Flottörnål
Gummipackning bensinkran
Bensinslang
SAE 30-olja
2 x oljepluggspackning
Sedan skall det bara vara att gasa!

Lycka till!
Mvh
/ Fredrik
Ett superbra inlägg!Woodstock wrote:Massa informativ text...
Lycka till!
Mvh
/ Fredrik
Johan
Tusen tack Fredrik!
Bättre tips än så hör kunde man ju inte önska.
Har du möjligtvis något förslag var man lättast får tag på inköpslistan, i Stockholmsområdet? Mest nyfiken ifall det finns några specifika butiker som har reservdelar etc?
Uppdatering kommer:)
Bättre tips än så hör kunde man ju inte önska.
Har du möjligtvis något förslag var man lättast får tag på inköpslistan, i Stockholmsområdet? Mest nyfiken ifall det finns några specifika butiker som har reservdelar etc?
Uppdatering kommer:)
- klinkhammer
- Lärling
EHR motor/ Vespaservice på Tulegatan 39 i Vasastan har det du behöver. Fram tills i fredags hade dom dessutom en verkstad. Jag föreslår att du går dit och stödjer verksamheten med att handla så att butiken blir kvar många år!
Den uppmaningen gäller förresten alla stockholmscooterister!!
Den uppmaningen gäller förresten alla stockholmscooterister!!
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
Svårt i dessa tider att hitta grejjer till gamla plåtscootrar hos sin lokala handlare.
Vespacervice på Tulegatan kunde ha grejer förut men nu vet jag inte längre vad som hände med deras förråd eller om de ens har öppet.
Om du inte har gjort det tidigare så är det dags att du lär dig beställa över internet. Det finns flera aktörer där och beställer man på månag så har man grejerna till fredagen.
Jag gillar http://www.scooter-center.com och varför inte http://www.emscooters.se/ sen finns även http://www.bd-scooters.com/ men där har jag aldrig handlat.
Jag tycker att Fredrik har gjort en utomordentlig beskrivning om vad du bör gå igenom.
MEN att byta packning på soppakranen har jag aldrig lyckats med gott resultat, den verkar vara ihopskruvad i fabrik av en schweitsisk urmakare... det slutade senast med att jag beställde en helt ny kran (specialverktyg behövs vid montering, finns bland dina lokala scootervänner).
Blås rent soppakranen först och kolla ifall det räcker.
Crispin
Vespacervice på Tulegatan kunde ha grejer förut men nu vet jag inte längre vad som hände med deras förråd eller om de ens har öppet.
Om du inte har gjort det tidigare så är det dags att du lär dig beställa över internet. Det finns flera aktörer där och beställer man på månag så har man grejerna till fredagen.
Jag gillar http://www.scooter-center.com och varför inte http://www.emscooters.se/ sen finns även http://www.bd-scooters.com/ men där har jag aldrig handlat.
Jag tycker att Fredrik har gjort en utomordentlig beskrivning om vad du bör gå igenom.
MEN att byta packning på soppakranen har jag aldrig lyckats med gott resultat, den verkar vara ihopskruvad i fabrik av en schweitsisk urmakare... det slutade senast med att jag beställde en helt ny kran (specialverktyg behövs vid montering, finns bland dina lokala scootervänner).
Crispin
Medlem i Svenska Scooterklubben.
Tack för de vänliga orden, Johan!wanten wrote:Ett superbra inlägg!

Som tidigare nämnt är det väl endast EHR/Vespaservice där du fysiskt kan gå in och handla (om de nu har öppet fortfarande?).nios wrote:Har du möjligtvis något förslag var man lättast får tag på inköpslistan, i Stockholmsområdet? Mest nyfiken ifall det finns några specifika butiker som har reservdelar etc?
Precis som Crispin skrev har det sina fördelar att handla via nätet om du handlar på rätt ställe. EM Scooters i Göteborg är en ypperlig firma som har allt du behöver. BD-scooters är inte "min kopp te" av många anledningar - i synnerhet en...

Oljan behöver du inte handla på en scooterfirma. Jag har testat åtskilliga SAE 30-oljor och kan intyga att den löjligt billiga gräsklipparoljan på Jula funkar förträffligt.
Håll oss uppdaterade och släng gärna upp en bild på pärlan!

Vafalls, det är ju helt omöjligt att misslyckats med det? T o m en väldresserad undulat med bakbundna vingar skulle fixa den uppgiften. Jag har åtminstone bytt den packningen på säkerligen ett tiotal smallframe och det har alltid gått som smort...crispin wrote:MEN att byta packning på soppakranen har jag aldrig lyckats med gott resultat, den verkar vara ihopskruvad i fabrik av en schweitsisk urmakare... det slutade senast med att jag beställde en helt ny kran (specialverktyg behövs vid montering, finns bland dina lokala scootervänner).

Mvh
/ Fredrik
Vafalls, det är ju helt omöjligt att misslyckats med det? T o m en väldresserad undulat med bakbundna vingar skulle fixa den uppgiften. Jag har åtminstone bytt den packningen på säkerligen ett tiotal smallframe och det har alltid gått som smort...![]()

C
Du sätter inte fjäderbrickan på fel håll, alternativt att den är böjd för mycket?crispin wrote:Vafalls, det är ju helt omöjligt att misslyckats med det? T o m en väldresserad undulat med bakbundna vingar skulle fixa den uppgiften. Jag har åtminstone bytt den packningen på säkerligen ett tiotal smallframe och det har alltid gått som smort...![]()
Haha, ja det kanske det är mig som det är fel på... skruvar jag fast fjädern för löst så läcker det och skruvar jag den lite till så går det inte att vrida kranen. Får det aldrig att fungera.
![]()
C
Mvh
/ Fredrik
Jo säkert. Jag har vridit och vänt, böjt fram och tillbaka utan resultat... kranjävel.Woodstock wrote:Du sätter inte fjäderbrickan på fel håll, alternativt att den är böjd för mycket?
Mvh
/ Fredrik
sorry nios för trådkapningen, åter till din V50.
Crispin
Jag har såväl en komplett fungerande (men begagnad) bensinkran som ny fjäder och packning som du kan få om du vill. Har även bensinkransnyckel att låna ut om det skulle behövas. Det är bara att pm:a.crispin wrote:Jo säkert. Jag har vridit och vänt, böjt fram och tillbaka utan resultat... kranjävel.
sorry nios för trådkapningen, åter till din V50.
Crispin
Mvh
/ Fredrik
- klinkhammer
- Lärling
Jodå, dom har visst öppet! Hela lagret finns kvar och butikens verksamhet ska rulla på, det är bara verkstadsdelen som lagts ner.crispin wrote:Svårt i dessa tider att hitta grejjer till gamla plåtscootrar hos sin lokala handlare.
Med risk för att bli tjatig så uppmanar jag alla att handla där så att butiken får finnas kvar! Visst kan man tjäna någon krona ibland på att beställa från Tyskland men jag vill absolut kunna köpa över disk - att titta och känna på prylarna och att enkelt byta när/om det blir fel är ju värt så mycket mer! Support your local Vespaservice!
Här kan du se öppettider och vad Börje skriver om verkstaden
http://www.vespa-service.se/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.vespa-service.se/index_verkstad.html" onclick="window.open(this.href);return false;
/Johan
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
GS 160 -64
Touring -59
Jätte tack för alla tips,
Vi får fara till Vasastan och stödja den lokala butiken
Återkommer i början av nästa vecka med besked ifall pärlan startar efter tipsen ifrån er. Tills dess får ni nöja er med en bild ifrån transporten hem.
Vi får fara till Vasastan och stödja den lokala butiken

Återkommer i början av nästa vecka med besked ifall pärlan startar efter tipsen ifrån er. Tills dess får ni nöja er med en bild ifrån transporten hem.
- Attachments
-
- Transport av pärlan
- bild.jpg (193.98 KiB) Viewed 11656 times
- klinkhammer
- Lärling
Den såg ju ut att vara i jättefint skick även om man kanske kunde önska bort blinkersinstallationen
Mörkblå med vita däcksidor är ju kanonsnyggt!
Grattis!

Mörkblå med vita däcksidor är ju kanonsnyggt!
Grattis!
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
GS 160 -64
Touring -59
Patrik på Scooter-kiosken (http://www.scooter-kiosken.se" onclick="window.open(this.href);return false;) har kunnat skaffa fram grejor som jag behövt. Tar inte lång tid att få fram, även om han inte har allt på lager.crispin wrote:Svårt i dessa tider att hitta grejjer till gamla plåtscootrar hos sin lokala handlare.
Crispin
/Olle
Stilig Vespa 50 - grattis till förvärvet! Som tidigare konstaterat: mycket trevlig och behaglig blå kulör (dock ingen originalkulör) och fina vita däcksidor därtill (hoppas bara inte att det är Sava-däcknios wrote:Tills dess får ni nöja er med en bild ifrån transporten hem.

Vad har du för planer med den - behålla den som den är eller?
Mvh
/ Fredrik
EHR-motor (Vespa-Service på Tulegatan) kommer att fortsätta med att sälja reservdelar även om verkstaden flyttar. Det fina med att handla i butik är ju att man även kan få goda råd inför sitt projekt om man nu är ny i Vespasvängen.
//Calle (Vespa 50R)
//Calle (Vespa 50R)
Vespa 50R
Vespa PX125
Vespa PX125
Hej igen!
Sitter nu med tanken och jag blir ej klok på varför det ej går att stänga av soppa tillförsen. Har bytt packningen där man stänger av och på soppa tillförsen. Spelar ingen roll hur mycket jag vänder och vrider på kranen. Har provat att montera kranen flera gånger men det tycks inte hjälpa.
Skulle vara jätte tacksam ifall någon kunde komma med ett bra tips hur man ska gå vidare.
Skulle rädda min dag
Sitter nu med tanken och jag blir ej klok på varför det ej går att stänga av soppa tillförsen. Har bytt packningen där man stänger av och på soppa tillförsen. Spelar ingen roll hur mycket jag vänder och vrider på kranen. Har provat att montera kranen flera gånger men det tycks inte hjälpa.
Skulle vara jätte tacksam ifall någon kunde komma med ett bra tips hur man ska gå vidare.
Skulle rädda min dag

*host*
Snacka med Fredrik AKA Woodstock. Han kanske känner en "väldresserad undulat med bakbundna vingar" som kan hjälpa dig.
C
Snacka med Fredrik AKA Woodstock. Han kanske känner en "väldresserad undulat med bakbundna vingar" som kan hjälpa dig.

C
Halloj!nios wrote:Hej igen!
Skulle rädda min dag
Jag läste ditt pm, men svarar här i tråden så att andra också kan läsa om behov uppstår.
1) Har du satt gummipackningen korrekt på plats? Den har fyra hål i sig, varav ett som är något större än de övriga tre. Detta större hål ska matchas med den upphöjda cirkulära gjutningen (alltså den enda av de fyra som inte är ett hål).
2) Sitter vredet och den fjäderbelastande låsringen rätt? Den senare (låsringen") har en liten "klack" som måste sitta på rätt sida (jag har dock inte i minnet just nu åt vilket håll, har för mig det är "tio-över-två") och vredets matchande "klack"måste hamna på rätt sida låsringens "klack", annars blir "vridvägen" reverserad och kranen öppnar istället för att stänga o s v.
3) Om du har monterat vredet och den fjäderbelastande låsringen rätt, ska "vredpinnen" (den du vrider till de olika lägena med) ha följande lägen sett framifrån: horisontellt höger = stängd, vertikalt uppåt = öppen, horisontellt vänster = reserv. Om du betraktar vridrörelserna framifrån ska alltså alla tre lägen finnas på en tänkt "övre halvcirkel" - inget därunder, isåfall sitter den fel.
Hoppas att det hjälper dig, annars får du återkomma!
EDIT: Såg att du i ditt pm frågade om att rengöra tanken också. Är den rostig på insidan, eller är det bara skräp? Om den är rostig funkar det bra med att kasta in en handfull muttrar eller dylikt och skaka runt (gärna tillsammans med vätska) tills att den blir renare.
Det är en klar fördel om du kan skruva loss bensinkranen när du har rengjort färdigt, för att verkligen få ur alla rester. Detta kräver dock ett specialverktyg (en bensinkransnyckel) som eventuellt finns att köpa/hyra/låna på EHR (vet även att några stockholmare här på forumet har sådana - fråga och du kanske kan få låna?).
Glöm för allt i världen inte att rengöra benisnkranen också! (Göres med fördel när den är loss, men det går fint att göra när den sitter fast i tanken också). Funkar bra med ståltråd och tryckluft. Om du vill vara riktigt seriös köper du enklast en helt ny kran och monterar in (kostar under 200 kr komplett), men då behövs som sagt det där specialverktyget.
Ahahahaha - stor humor - jag höll på att garva läppen av mig när jag läste ditt inlägg, Crispin!crispin wrote:*host*
Snacka med Fredrik AKA Woodstock. Han kanske känner en "väldresserad undulat med bakbundna vingar" som kan hjälpa dig.![]()

Mvh
/ Fredrik
Jag har ju fuskat några år i scooterbranschen, hos en av Sveriges ledande firmor, och vet att vi sålde osannolika mängder bensinkransverktyg. Måste finnas att låna nära dig ...Woodstock wrote:Detta kräver dock ett specialverktyg (en bensinkransnyckel) som eventuellt finns att köpa/hyra/låna på EHR (vet även att några stockholmare här på forumet har sådana - fråga och du kanske kan få låna?).
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Jag vet minst två stockholmare på forumet som har sådana, men för ordningens skull kanske det är bäst att de själv får ge sig till känna om de nu vill det.jencla wrote:Jag har ju fuskat några år i scooterbranschen, hos en av Sveriges ledande firmor, och vet att vi sålde osannolika mängder bensinkransverktyg. Måste finnas att låna nära dig ...
/jens
Om någon i malmöområdet skulle behöva har jag en att låna ut.
Mvh
/ Fredrik
Jag har ett, lånas ut mot 500:- i pant. Förvånansvärt vad panten påverkar viljan att lämna tillbaks det!!Woodstock wrote:Jag vet minst två stockholmare på forumet som har sådana, men för ordningens skull kanske det är bäst att de själv får ge sig till känna om de nu vill det.jencla wrote:Jag har ju fuskat några år i scooterbranschen, hos en av Sveriges ledande firmor, och vet att vi sålde osannolika mängder bensinkransverktyg. Måste finnas att låna nära dig ...
/jens
Om någon i malmöområdet skulle behöva har jag en att låna ut.
Mvh
/ Fredrik
Finns på södra Lidingö.

Jag ska försöka göra ett sista försök annars åker jag till tulegatan och inhandlar en helt ny kran. Kanske är lika bra att få loss kranen så att de blir lättare att göra rent själva tanken.
Skulle man kunna få låna ditt special verktyg fritte, sådana fall när skulle det passa att man kom förbi?
Skulle man kunna få låna ditt special verktyg fritte, sådana fall när skulle det passa att man kom förbi?
PM skckat!!nios wrote:Jag ska försöka göra ett sista försök annars åker jag till tulegatan och inhandlar en helt ny kran. Kanske är lika bra att få loss kranen så att de blir lättare att göra rent själva tanken.