EICMA 2011

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
mejiro
Entusiast
Entusiast
Posts: 208
Joined: Tue 15 Jul 2008, 09:03
Location: Stockholm

EICMA 2011

Post by mejiro »

Snart öppnar årets EICMA upp portarna i Milano och som vanligt är jag barnsligt nyfiken på alla nyheter.

En "nyhet" som det talats mycket senaste halvåret är Beverly Sport Touring med nya 350 cc-motorn med 33 friska hästar och en massa ny spännande teknik. Jag antar att den är framtagen för att spöa Honda SH300 på alla punkter (utom priset?). Den motorn i en Vespa GTS hade varit mumma...

En annan nyhet är supermaxiscootern Aprilia SRV 850. Med 76 hästar lär det vara en riktig best. Undrar om det är exakt samma motor och transmission som på Aprilia Mana. Se länk för mer info och bilder; http://scootercommunity.com.au/blogs/sc ... -2011.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Sen har det snackats om att de nya vespa PX 125 och PX 150 skulle komma i 4-taktsversioner. Och om Vespa följer traditionen så kommer det säkert några nya designvarianter på LX/S/GTS/GTV-serierna.
_________________________
Vespa GTS 300 Super 2013
BMW R1200R 2012
marre
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Sat 09 Sep 2006, 18:40
Location: Sweden

Re: EICMA 2011

Post by marre »

Det är ju exakt en Gp800 med lite uppdaterade kåpor, angiven effekt på GP är 75 och Aprilias 76 :roll:
Trist att de nu bökat runt med den motorn i likadana modeller och motorcyklar i snart 4 år. Dags att komma med nåt nytt och inte bara nya kåpor.
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
marre
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Sat 09 Sep 2006, 18:40
Location: Sweden

Re: EICMA 2011

Post by marre »

Här var det tyst som i graven :roll:

Kan ju inte bara vara jag som tycker att det här faktiskt var en lyckad retrovariant av gammal scooter, de flesta andra försök med retromodeller blir ju mest pannkaka men det här ser riktigt lovande ut! Förvisso en konceptmodell men man kan ju hoppas på produktion.

Image

Image

http://www.youtube.com/watch/v/DHey-yPp ... rofilepage" onclick="window.open(this.href);return false;
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: EICMA 2011

Post by Paka »

Limpan/sadeln ser ju ut som kaninöron. Jag är tveksam.
Men skölden känns Lambretta-aktig, och det är ju inte fel. Luna, kanske?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: EICMA 2011

Post by fritte »

Någon form av förvaringsfack & möjlighet att montera packethållare hade varit bra... :mrgreen:
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Re: EICMA 2011

Post by Ola Lång »

Sadeln är nog inspirerad av Alien-filmerna..
Image
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: EICMA 2011

Post by Paka »

En korsning mellan Alien och Bugs Bunny?
Attachments
Skärmavbild 2011-11-14 kl. 08.54.35.png
Skärmavbild 2011-11-14 kl. 08.54.35.png (113.36 KiB) Viewed 15698 times
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: EICMA 2011

Post by fritte »

sadeln påminner lite om en sadel jag smidde till på 60-talet.. 8)

Image
H12
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 45
Joined: Tue 28 Dec 2010, 10:53

Re: EICMA 2011

Post by H12 »

Riktigt coola, så ska en modern Vespa se ut
Bloggar å rullar på "På rull med Bajen Vespan" 300 å Bajen Bucklan PX
Fenix
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 27
Joined: Tue 08 Sep 2009, 11:13
Location: Stockholm

Re: EICMA 2011

Post by Fenix »

Vespa 46 heter den tydligen, riktigt snygg! Fast det hade nog fått bli en ny sadel/limpa tror jag....

http://www.mcnytt.se/hem/vespa-kikar-ba ... amtid-2292" onclick="window.open(this.href);return false;
Vespa 50R
Vespa PX125
Captain Slow
Lärling
Lärling
Posts: 282
Joined: Sun 02 Aug 2009, 21:02
Location: Stenungsund

Re: EICMA 2011

Post by Captain Slow »

Den är ju hur fräck som helst.
Nästa år är det dags att pensionera min PX som bruks hoj när denna släpps.
Självklart behåller man dom utomjordiska kaninöronen.
Sadeln ger ju massa karaktär till hela designen. Den gör att den känns både futuristisk och retro.

/Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
mejiro
Entusiast
Entusiast
Posts: 208
Joined: Tue 15 Jul 2008, 09:03
Location: Stockholm

Re: EICMA 2011

Post by mejiro »

Vet inte hur man ska tolka nyheten som kom efter pressmeddelandet från Piaggio inför EICMA 2011, men jag läser det som att GTS 250ie nu slutligt går i graven och ersätts helt av GTS 300ie. Den ser ut som 250ie (med pakethållare, Sava-däck och lampan under signalhornet) men med den analoga mätartavlan.

Eicma News 2011
2012 Vespa GTS 300 i.e.

It was only a matter of time before the GTS 250 became the GTS 300. Vespa ups the anti at this years Eicma show. This model has been doing the rounds in the United States for quite some time. The GTS 250 i.e. on the other hand has still been performing day to day duties for other world markets. At Eicma 2011, the GTS 250 i.e. becomes the GTS 300 i.e.

I övrigt har jag sett en orange GTS 300 Super Sport bland nyheterna för 2012. Inget som väckte något större habegär...
_________________________
Vespa GTS 300 Super 2013
BMW R1200R 2012
mejiro
Entusiast
Entusiast
Posts: 208
Joined: Tue 15 Jul 2008, 09:03
Location: Stockholm

Re: EICMA 2011

Post by mejiro »

BMW:s nya maxiscooter C600 Sport och C650 GT presenterades på lördagen.

60 hästar/66 Nm lovar goda prestanda i maxiscooter-klassen. Bromsar och fjädring sägs vara av yppersta klass.
Utrymme för två fullstora integralhjälmar under sätet.

Designmässigt inget vågat. De ser ut som moderna maxiscootrar brukar.
Attachments
bmw-c-600-sport.jpg
bmw-c-600-sport.jpg (56.39 KiB) Viewed 15576 times
Last edited by mejiro on Tue 15 Nov 2011, 16:29, edited 1 time in total.
_________________________
Vespa GTS 300 Super 2013
BMW R1200R 2012
mejiro
Entusiast
Entusiast
Posts: 208
Joined: Tue 15 Jul 2008, 09:03
Location: Stockholm

Re: EICMA 2011

Post by mejiro »

En bronsbrun GTV 300ie med kromade fälgar fanns bland 2012 års Vespa nyheter.
Attachments
vespa_gtv_300.jpg
vespa_gtv_300.jpg (200 KiB) Viewed 15575 times
_________________________
Vespa GTS 300 Super 2013
BMW R1200R 2012
Captain Slow
Lärling
Lärling
Posts: 282
Joined: Sun 02 Aug 2009, 21:02
Location: Stenungsund

Re: EICMA 2011

Post by Captain Slow »

LML hade också lite nytt på gång.
Två koncept, Star Disegual och Star sidecar.

Image

Sidovagnen ser lite kul ut. Man kanske kan köpa en lös vagn och hänga på sin PX vad det lider.

Image

Sedan hade man en Star Light serie.

Image


/Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Fenix
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 27
Joined: Tue 08 Sep 2009, 11:13
Location: Stockholm

Re: EICMA 2011

Post by Fenix »

Star Light ser ut som en PX cutdown med Lucas Pathfinders framtill, inget fel med det :) !
Vespa 50R
Vespa PX125
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: EICMA 2011

Post by fritte »

Star Light verkar vara en nyproducerad "Smallframe"
Mer LML bilder...
http://www.twowheelsblog.com/post/8109/ ... ar-sidecar" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: EICMA 2011

Post by jencla »

fritte wrote:Star Light verkar vara en nyproducerad "Smallframe"
Med reservhjulet till höger, mysko. Och bilden verkar inte vara spegelvänd, framgaffeln ser ju rätt ut.

Undrar vad det kan sitta för motor i den? Kanske en modern automare? De har ju drivningen på vänster sida ...
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Captain Slow
Lärling
Lärling
Posts: 282
Joined: Sun 02 Aug 2009, 21:02
Location: Stenungsund

Re: EICMA 2011

Post by Captain Slow »

Här finns lite mer info och bilder om LML,s nyheter
http://www.twowheelsblog.com/post/8109/ ... ar-sidecar

/ Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: EICMA 2011

Post by fritte »

jencla wrote:
fritte wrote:Star Light verkar vara en nyproducerad "Smallframe"
Med reservhjulet till höger, mysko. Och bilden verkar inte vara spegelvänd, framgaffeln ser ju rätt ut.

Undrar vad det kan sitta för motor i den? Kanske en modern automare? De har ju drivningen på vänster sida ...
/jens
Dikt eller sanning? :roll:

LML presents at the 2011 EICMA its new Star Light range. The Vespa-inspired scooters from the small Italian manufacturer come equipped with 50cc and 125 cc four stroke units, manual 4 speed gearbox, variator and V-belt, with electric and kick start. The frame is made of welded steel pipes that goes to integrate the sheet metal body configuration.

LML also brought two concept bikes at the Milan event: Star Disegual e la Star Sidecar. The Star Disagual looks like it has been taken away from some Mad Max movie while the Star Sidecar - you guessed it - comes with a nice color-matched sidecar that also uses a big head lamp on the front. LML took plenty of models at the EICMA to show off many different kinds of livery, color scheme, finishing and so on, check them all out in our huge photo gallery.
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: EICMA 2011

Post by jencla »

Captain Slow wrote:Här finns lite mer info och bilder om LML,s nyheter
http://www.twowheelsblog.com/post/8109/ ... ar-sidecar

/ Tomas
OK, nu såg jag. En vanlig automatmoppemotor alltså.

Men, faktafel, LML är inte "a small Italian manufacturer" utan "a rather big Indian manufacturer". Om de inte startat filial i Italien vilket vore komiskt för då är cirkeln sluten ...
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
wanten
Administrator
Administrator
Posts: 537
Joined: Sat 08 Sep 2007, 11:54
Location: Stockholm

Re: EICMA 2011

Post by wanten »

"...manual 4 speed gearbox, variator..."
Hur fungerar det, och varför vill man ha variator tillsammans med manuell växel? Det måste väl ändå vara felskrivet?
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: EICMA 2011

Post by jencla »

wanten wrote:"...manual 4 speed gearbox, variator..."
Hur fungerar det, och varför vill man ha variator tillsammans med manuell växel? Det måste väl ändå vara felskrivet?
Det finns lösningar där man har "fasta" steg i Variomaten och någon form av "manuell" växling mellan dessa. Jag tror att Suzuki Burgman 650 har en sådan lösning. Fast man kan undra om LML kör en sådan lösning här? Ingen aning ...
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: EICMA 2011

Post by fritte »

jencla wrote:
wanten wrote:"...manual 4 speed gearbox, variator..."
Hur fungerar det, och varför vill man ha variator tillsammans med manuell växel? Det måste väl ändå vara felskrivet?
Det finns lösningar där man har "fasta" steg i Variomaten och någon form av "manuell" växling mellan dessa. Jag tror att Suzuki Burgman 650 har en sådan lösning. Fast man kan undra om LML kör en sådan lösning här? Ingen aning ...
/jens
Det var det jag syftade på med "Sanning eller dikt".
Burgmans system låter aningen dyrt för en moppe eller 125:a. :|
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Re: EICMA 2011

Post by Hedge »

Man har remskivor vars position inte styrs av vikter eller moment, utan av en anordning med fasta lägen. Denna anordning påverkas av en fot- eller handväxel. Du får alltså inte en steglös variator där utväxlingen bestäms av varv och moment, utan mer som en halvautomat.

Som sagt: Burgman har en liknande, men den lösningen är mer komplex. Där kan man t ex välja om man vill köra steglöst eller fasta lägen under färd. Lite som Geartronic (Volvo).
wanten wrote:"...manual 4 speed gearbox, variator..."
Hur fungerar det, och varför vill man ha variator tillsammans med manuell växel? Det måste väl ändå vara felskrivet?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Post Reply