Beror det på för fet blandning (blandskruven)?
Beror detta på ett alldeles för stort lågfartsmunstycke?
Beror det på att jag är oaktsam på min oljeblandning (har för mkt olja i bensinen)?
Tacksam för er "knowledge".

När motorn tjöver är det förgasarinställningen som felar, annars skulle den om vi alla vet inte tjöva...Fredrick wrote:Tändstiftet är fint.
Oljan kan vara lite för mkt, precis som du säger så är man "alltid på den säkra sidan" när man blandar.
Tändningen är ställd efter konstens alla regler.
Tror mer på att den går för fett när man kört "hårt" ett tag och sedan saktar ner. Då tjöver den sig när man skall öka i hastighet igen.
Skumt
Ja visst e det korkat att fråga om hjälp på ett nationellt forum o använda uttryck som endast Kålle & Ada samt kanske nåt dussin till, vet vad det betyder??PXJ wrote:Tjöver????
o dom vet vad tjöver betyder?OlleM wrote:Detta är t.o.m ett INTERnationellt forum, både finska och norska skribenter dyker upp ibland.
du som bor på landsbygden måste väl ha hört uttrycket:Fredrick wrote:För er som inte förstår ordet TJÖVER som för övrigt är gångbart överallt!
Så finns alltid ett litet företag som heter Google, dom har säkert en del att säga om ordet i fråga.
Tack Jens, min tanke ligger också på lågfarten, dock är jag medveten om att den blir lite "obrukbar" i mitt trimmade utförande. Men inte så mycket som den nu är.
Dock går den prima på mellan- och högvarv.
Får väl testa mig fram eller så byter jag nål på fuggen, det är en tanke.