Div trimningsfrågor Vespa 50

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Terraplane Blues

Div trimningsfrågor Vespa 50

Post by Terraplane Blues »

Hej!

För ett tag sedan satte jag i 18/67-utväxling i min Vespa 50. Tyvärr blev jag inte riktigt nöjd med detta ingrepp, då utväxlingen verkar vara i tuffaste laget för komponenterna som sitter på. Förvisso gör den nu ca 60-65 km/h under gynsamma förhållanden, men den blev markant slöare (givetvis) och varvar endast ut på trean om det råder lyckliga omständigheter såsom medvind under planmark eller nedförsbacke (till saken hör att den tidigare - innan primärdrevsbytet - tokvarvade ur å det grövsta hur lätt som helst, under vilka omständigheter som helst). Det som sitter på nu är som följer:

- Polini 50 cc
- Öppen vev ("italiensk standard")
- Portat block (förhöjningarna bortslipade samt anpassade kanaler mellan block/cylinder)
- 18/67-primär
- Sito Plus
- 10-tumsfälgar
- Original 16/10-förgasare, bestyckad korrekt

Vad jag skulle önska är litet mer "vrid" (om man nu kan tala om denna term i dessa sammanhang) i motorn. Mer kraft, alltså. Jag har några frågor på vägen mot ett optimerande av motorkaraktären:

1. Kan man göra något vettigt med cylindern som sitter på, d v s Polini 50 cc? För mig verkar toppen optimerad redan, m a o ser det ut som om det inte går att svarva ner toppen något mer.

2. Vad vinner man på att höja cylinderfoten, som jag har hört att man kan göra? Skall man svarva ned cylindern lika mycket som man förhöjer cylinderfoten isåfall, eller ta mer eller mindre i någon ände?

3. Kan man fräsa kanalerna i cylindern på något vettigt sätt för ökad effekt, eller är detta överkurs som kräver kirurgisk precision?

4. Kan man komma tillrätta med problemet genom att istället satsa på mer kubik, t ex Polini 75 cc? Orkar originalförgasaren 16/10 med en dylik cylinder? Och är den öppnade veven ("italiensk standard") tillräcklig för en cylinder av den storleken?

Är mycket tacksam för svar och tips kring detta ämne. Det enda jag inte vill höra är att jag ska byta ut 10-tumsfälgarna mot original 9-tums för att få ner utväxlingen något... För mig finns det inget alternativ till de otroligt estetiska 10-tumsfälgarna! :)

Scooterhälsningar

/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

1. Vi pratar om 50cc. Så vill du ha mer vrid ur den, finns det sällan någon annan väg än att öka varvet eller öka kompet ordentligt. Kolla vad du har för squish, det bör ligga mellan 1 - 1.5 mm, är det större finns det utrymme för att antingen ta ner toppen eller ovansidan på cyllen.

2. Shimsar man upp cylindern så ökar man porttiderna ganska rejält. Det är ett beprövat knep för att få mer effekt och mer varv ur motorn. Shimsar du 1.5mm, måste du svarva av antingen toppen eller ovansidan av cyllen för att bibehålla kompet.

3. Rör inte kanalerna. Du kan sabba cyllen om du inte vet vad du gör. Deras utseende, storlek och lutning är alla delar i en ganska komplex utformning. Däremot kan du bredda avgasporten så att dess bredd utgör 65% av borrningen, det brukar ge en schysst effektökning över hela registret. Peta inte på golv och tak bara...bara bredda.

4. Mer kubik (oftast) = mer kraft. Polinis 75cc är mycket bottenstarkt. Du behöver inte byta förgasare, en 16mm är tillräckligt för den, och du får dessutom bättre gassvar med en mindre fugge. Provkörde en V50 med DR 105cc för ett tag sedan, och den var -duktigt- stark. Kändes som en 'stor' motor, inte alls hysterisk utan bara björnstark.

Mvh

Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />Hej!
1. Kan man göra något vettigt med cylindern som sitter på, d v s Polini 50 cc? För mig verkar toppen optimerad redan, m a o ser det ut som om det inte går att svarva ner toppen något mer.

2. Vad vinner man på att höja cylinderfoten, som jag har hört att man kan göra? Skall man svarva ned cylindern lika mycket som man förhöjer cylinderfoten isåfall, eller ta mer eller mindre i någon ände?

3. Kan man fräsa kanalerna i cylindern på något vettigt sätt för ökad effekt, eller är detta överkurs som kräver kirurgisk precision?

4. Kan man komma tillrätta med problemet genom att istället satsa på mer kubik, t ex Polini 75 cc? Orkar originalförgasaren 16/10 med en dylik cylinder? Och är den öppnade veven ("italiensk standard") tillräcklig för en cylinder av den storleken?

Är mycket tacksam för svar och tips kring detta ämne. Det enda jag inte vill höra är att jag ska byta ut 10-tumsfälgarna mot original 9-tums för att få ner utväxlingen något... För mig finns det inget alternativ till de otroligt estetiska 10-tumsfälgarna! :)

Scooterhälsningar

/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />1. Vi pratar om 50cc. Så vill du ha mer vrid ur den, finns det sällan någon annan väg än att öka varvet eller öka kompet ordentligt. Kolla vad du har för squish, det bör ligga mellan 1 - 1.5 mm, är det större finns det utrymme för att antingen ta ner toppen eller ovansidan på cyllen.

2. Shimsar man upp cylindern så ökar man porttiderna ganska rejält. Det är ett beprövat knep för att få mer effekt och mer varv ur motorn. Shimsar du 1.5mm, måste du svarva av antingen toppen eller ovansidan av cyllen för att bibehålla kompet.

3. Rör inte kanalerna. Du kan sabba cyllen om du inte vet vad du gör. Deras utseende, storlek och lutning är alla delar i en ganska komplex utformning. Däremot kan du bredda avgasporten så att dess bredd utgör 65% av borrningen, det brukar ge en schysst effektökning över hela registret. Peta inte på golv och tak bara...bara bredda.

4. Mer kubik (oftast) = mer kraft. Polinis 75cc är mycket bottenstarkt. Du behöver inte byta förgasare, en 16mm är tillräckligt för den, och du får dessutom bättre gassvar med en mindre fugge. Provkörde en V50 med DR 105cc för ett tag sedan, och den var -duktigt- stark. Kändes som en 'stor' motor, inte alls hysterisk utan bara björnstark.

Mvh

Guran<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Tackar, tackar Dr Trim - lika glasklart och utförligt svar som vanligt! Bara några följdfrågor för en som inte är särskilt bevandrad inom trimningstermologi:

A. Exakt vad är "squish"? Är det cylinderfotspackning/shims eller förhöjningen på cylinderns ovankant - eller vad? Om det är det senare finns det en hel drös med millimeter att svarva ned. Dessvärre går det inte att svarva ned Polinis toppar såvitt jag kan bedöma.

B. Du skriver att man svarvar ned toppen eller ovansidan av cyllen när man har shimsat upp cylinderfoten, men skall svarva ned lika mycket som man shimsar upp?

Tackar återigen, Guran, för dina mycket nyttiga svar!

Scooterhälsningar

/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
Patrik_
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 64
Joined: Wed 12 Apr 2006, 15:16
Location: Sweden

Post by Patrik_ »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
Exakt vad är "squish"?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Squish är det utrymme som s a s "blir kvar" när kolven gått hela vägen upp till övre dödpunkt och bränsle/luftblandningen komprimerats. Man kan kolla detta avstånd m h a lödtenn (2 mm på rulle) som man tejpar fast på kolvtoppen och sedan (med mmonterad och dragen topp) försiktigt kickar runt. Demontera toppen och kontrollmät tennet.

/Patrik
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

A. Squishbandet är det utrymme i topplocket som inte är förbränningsrum. Förbränningsrummet är den lilla hålan där stiftet sitter och allt runtomkring detta kallas squishbandet (eller, fritt översatt, komprimeringsbandet). Utformningen på toppen skall vara sånt att när kolven är som allra högst upp, så skall det finnas ett utrymme mellan kolvtopp och squishband på ungefär 1- 1.5mm. Det är inte ett konstant värde, så det funkar med större värden också, men om man upplever kompet som för lågt, och har mer än 1.5mm squish, så kan man ganska enkelt få upp kompet genom att minska squishavståndet. Detta görs då antingen genom att man svarvar ner/formar om toppen eller svarvar ner toppen på cylindern. Man kan även laborera med vevlängd och andra kolvar, men det är överkurs.

Enklaste sättet att kontrollera sin squish är följande:
1) Fixa lite tjock lödtennstråd. (2 mm funkar bäst)
2) Ta ungeför 10 cm tråd, och gör en ögla längst ut i ena änden. Tvinna ihop öglan ordentligt. Gör inte för stor ögla, för den ska ner genom tändstiftshålet
3) Dra ner kolven med svänghjulet så att den är ur vägen.
4) Tryck ner din ögla i stifthålet, vinkla tennet så att öglan s.a.s vill uppåt mot squishbandet. Se till att du är hela vägen ut till cylinderkanten.
5) Rotera upp kolven med svänghjulet så att den går upp och förbi övre dödpunkt. Det kan vara lite segt att få den förbi tennet, men det är bara att pressa på.
6) Ta ur tennet och mät med ett skjutmått över hela öglan.

Förslagsvis mäter du på flera olika ställen med nya öglor, speciellt om du har ett förbränningsrum som inte är cirkulärt.

B. Det är korrekt. Höjer du cylindern med 1.5mm, har du lagt till 1.5 mm till den squish du redan har. Då måste du kompensera det enom att närma squishbandet till kolven med samma mått. Men, om du vill höja porttiderna men anser att kompet är för högt, så kan du alltså här väldigt enkelt -minska- kompet om du vill det. Säg att du bara svarvar ner cylindern med 1mm istf 1.5mm, då har du lagt till 0.5mm till squishet.

Mvh

Guran


<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
Tackar, tackar Dr Trim - lika glasklart och utförligt svar som vanligt! Bara några följdfrågor för en som inte är särskilt bevandrad inom trimningstermologi:

A. Exakt vad är "squish"? Är det cylinderfotspackning/shims eller förhöjningen på cylinderns ovankant - eller vad? Om det är det senare finns det en hel drös med millimeter att svarva ned. Dessvärre går det inte att svarva ned Polinis toppar såvitt jag kan bedöma.

B. Du skriver att man svarvar ned toppen eller ovansidan av cyllen när man har shimsat upp cylinderfoten, men skall svarva ned lika mycket som man shimsar upp?

Tackar återigen, Guran, för dina mycket nyttiga svar!

Scooterhälsningar

/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Post Reply