För ett tag sedan satte jag i 18/67-utväxling i min Vespa 50. Tyvärr blev jag inte riktigt nöjd med detta ingrepp, då utväxlingen verkar vara i tuffaste laget för komponenterna som sitter på. Förvisso gör den nu ca 60-65 km/h under gynsamma förhållanden, men den blev markant slöare (givetvis) och varvar endast ut på trean om det råder lyckliga omständigheter såsom medvind under planmark eller nedförsbacke (till saken hör att den tidigare - innan primärdrevsbytet - tokvarvade ur å det grövsta hur lätt som helst, under vilka omständigheter som helst). Det som sitter på nu är som följer:
- Polini 50 cc
- Öppen vev ("italiensk standard")
- Portat block (förhöjningarna bortslipade samt anpassade kanaler mellan block/cylinder)
- 18/67-primär
- Sito Plus
- 10-tumsfälgar
- Original 16/10-förgasare, bestyckad korrekt
Vad jag skulle önska är litet mer "vrid" (om man nu kan tala om denna term i dessa sammanhang) i motorn. Mer kraft, alltså. Jag har några frågor på vägen mot ett optimerande av motorkaraktären:
1. Kan man göra något vettigt med cylindern som sitter på, d v s Polini 50 cc? För mig verkar toppen optimerad redan, m a o ser det ut som om det inte går att svarva ner toppen något mer.
2. Vad vinner man på att höja cylinderfoten, som jag har hört att man kan göra? Skall man svarva ned cylindern lika mycket som man förhöjer cylinderfoten isåfall, eller ta mer eller mindre i någon ände?
3. Kan man fräsa kanalerna i cylindern på något vettigt sätt för ökad effekt, eller är detta överkurs som kräver kirurgisk precision?
4. Kan man komma tillrätta med problemet genom att istället satsa på mer kubik, t ex Polini 75 cc? Orkar originalförgasaren 16/10 med en dylik cylinder? Och är den öppnade veven ("italiensk standard") tillräcklig för en cylinder av den storleken?
Är mycket tacksam för svar och tips kring detta ämne. Det enda jag inte vill höra är att jag ska byta ut 10-tumsfälgarna mot original 9-tums för att få ner utväxlingen något... För mig finns det inget alternativ till de otroligt estetiska 10-tumsfälgarna!

Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues