Jag har lite problem med tjuvluft på min Primmavera. Jag har lokaliserat problemet till insugsrörets fäste på cylindern (motorn är skitig utav bara h*te men just i skarven är det rent och fint...)
Nu sitter det ju ingen packning där. Varför det? Är det dumt att klippa till en själv i koppar? Alternativet att ta av insugsröret och planslipa det låter förutom tråkigt även osäkert. Tänk om det är ytan på cyllen som är otät...
Problemet har för övrigt accelererat grovt på sistonde då jag gjort lite långkörning (Körde Gbg-Varberg i sommarvädret, motorn gick hyfsat tokvarm, tändstiftet ljusbrunt...). Är det insugsröret som deformeras av värmen eller gammalt guck som förut tätat som nu eldats bort???
/JM
packning till insugsröret på PV
-
- Administrator
-
- Mästare
Vet inte vilken 133:a du har (Malossi direktinsug?) men jag skulle planslipa insugningrröret OCH lägga dit en packning. Röret slipas genom att du lägger ett 400 våtslipppapper på en tjock glasskiva, marmorskiva eller något annat hårt och plant, spraya pappret med olja eller 556 och slipa i mjuka rörelser så röret står plant. Du ser på kontaktytan när den är bra nog. Klipp sedan till en packning av något hårt fibermaterial och på med grejorna.
mvh/
Henrik B
mvh/
Henrik B
-
- Administrator
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by primavera133</i>
<br />Det är en polinicylinder. Vet inte vad jag fick för hjärnsläpp häromdagen när jag skrev att insugsröret satt på cylindern, jag menar förstås att det sitter på motorblocket
/Jonas M
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Orginal ska det definitivt sitta en packning mellan insugsrör och vevhus. Jag har två stycken framför mig här på bordet faktiskt:) I och för sig kan det ju bli lite annorlunda med reedventiler, vevhuskompressionen når ju s a s "ända ut" till reedventilerna när kompressionsplattan är bortfräst och man kanske inte vill ha en simpel "papperspackning" då (som de jag ser framför mig), men planslipat insugsrör och ett hyfsat hårt packningsmaterial (koppar?) borde väl funka även med reed!
<br />Det är en polinicylinder. Vet inte vad jag fick för hjärnsläpp häromdagen när jag skrev att insugsröret satt på cylindern, jag menar förstås att det sitter på motorblocket

/Jonas M
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Orginal ska det definitivt sitta en packning mellan insugsrör och vevhus. Jag har två stycken framför mig här på bordet faktiskt:) I och för sig kan det ju bli lite annorlunda med reedventiler, vevhuskompressionen når ju s a s "ända ut" till reedventilerna när kompressionsplattan är bortfräst och man kanske inte vill ha en simpel "papperspackning" då (som de jag ser framför mig), men planslipat insugsrör och ett hyfsat hårt packningsmaterial (koppar?) borde väl funka även med reed!