Får inte igång v50, behöver idéer...

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Bustamente
Lärling
Lärling

Får inte igång v50, behöver idéer...

Post by Bustamente »

Har bytt vev på en v50, och efter får jag inte igång den. Den var krånglig innan också, nu är den ännu värre. Den tänder till ibland. I sällsynta fall får jag igång den och kan köra hundra meter innan den dör igen... Tändningen står rätt, rätt öppning på brytarna och den har gnista. Soppatillförseln funkar som den ska. Jag har testat med annan förgasare och annan luftburk. Kondensator och brytare såg nybytta ut, men inte av mig... Börjar få slut på ideér... Någon som har några?
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Re: Får inte igång v50, behöver idéer...

Post by henrikborjeson »

Antar att du bytt packboxar till nya och att dessa sitter som de ska. Annars passar dina bekymmer väl in på läckage där

/HB
spaxe
Entusiast
Entusiast

Post by spaxe »

På vilket sätt dör den när du väl får igång den....
Jag tänker på elen,om du kopplar bort el dosan vid motorn.
Om du har någon annan kondensator prova med att byta den.
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Tack för svaren. Ja packboxarna är bytta. Men det behöver ju inte betyda att de inte läcker. Hoppas verkligen det inte är det. Är inget vidare sugen att hänga av motorn och dela den igen...
Jag har testat att koppla bort dödarkabeln, ifall den låg och kortslöt sig eller nått. Har tänkt jag ska låna annan tändplatta att testa med först innan jag ger mig på mototdelning igen... Det kan inte vara läckage vid topplocket? En del av tätningsytan saknas där, men trodde den yta som fanns kvar borde räcka...
Moped
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Moped »

Du har säkert redan kollat allt men, Jag hade samma problem med en av mina maskiner förut. Jag hade gnista osv men den stannade och hade sig. Till slut chansade jag bara och bytte stift och helt plötsligt så gick den finfint igen.

En annan möjlig grej är att det skulle kunna vara glapp i tändkabeln?
Woodstock

Post by Woodstock »

Hej!

Du kan få låna fungerande tändplatta/svänghjul/topp av mig om du behöver, har liggandes som jag kan skicka om det kniper.

Mvh

/ Fredrik
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Ja jag har testat med annat tändstift också. Tack för erbjudandet fredrik, men jag ska låna en tändplatta och grejer av en annan här idag. Får se om det gör någon skildnad. Om inte så är det väl bara att dela motorn igen och kolla packboxarna...
Ikonen
Entusiast
Entusiast

Post by Ikonen »

Har du testat utan luftburk?

Har nämligen renoverat en motor just och öppnat veven själv, men får inte igång motorn ordentligt utan att ta bort luftfiltret. Vet inte riktigt vad det beror på.
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
V50 L -69 Renovering på gång
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Nej inte utan luftburk. Har testat med annan luftburk, men inte utan... Ska testa det också...
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Bytte ut tändplatta och kabel och svänghjul, nu startar den plötsligt lätt. Men den går ojämt och svarar inte på gas över huvud taget ibland. Jag kan stå och gasa för fullt men det är som att vajern vore av eller nått. Sen helt plötsligt varvar den upp och då kan jag sticka iväg några meter, men trycker jag in kopplingen och ska växla upp så dör den direkt... Försökte lägga upp ett videoklipp hur den låter, men inga filtyper verkar vara tillåtna att ladda upp här på forumet... Packboxarna som läcker då antagligen?
Ikonen
Entusiast
Entusiast

Post by Ikonen »

Det låter lite som felvänd kolv.
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
V50 L -69 Renovering på gång
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Jag skulle mycket väl ha kunnat vara så klantig så jag vänt kolven fel. Men jag öppnade topplocket och kollade. pilen mot avgasporten, right?

Jag kom att tänka på en annan sak. När jag bytte tändplatta och det så startade den ju mycket lättare. men jag kollade ju aldrig tändningen då. Kan det inte vara så att det var tändplattan som var kass, och symptomen den har nu beror på en tokfel tändinställning?
Attachments
kolv.jpg
kolv.jpg (65.17 KiB) Viewed 9954 times
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Kolla tändningen en gång till. Medans du håller på kan du kontrollera tändstifthatten. Det brukar finnas ett inbyggt motstånd på 5kOhm som kan bli dåligt med sämre egenskaper som följd.

Lycka till
C
Medlem i Svenska Scooterklubben.
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Bustamente wrote:Jag skulle mycket väl ha kunnat vara så klantig så jag vänt kolven fel. Men jag öppnade topplocket och kollade. pilen mot avgasporten, right?

Jag kom att tänka på en annan sak. När jag bytte tändplatta och det så startade den ju mycket lättare. men jag kollade ju aldrig tändningen då. Kan det inte vara så att det var tändplattan som var kass, och symptomen den har nu beror på en tokfel tändinställning?
Det där är inga 50 kubik, va?

Johan
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Viktkompensation! :wink:
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Nej det är en trimmcylinder. Ingen aning hur många kubik dock... Men ser la ut som 75eller nått... Har inte orkat kolla mer på den, ska ta tag i det efter helgen...
spaxe
Entusiast
Entusiast

Post by spaxe »

Hej vilken typ av förgasare har du...
Vet du vilka munstycken du har...
Jag antar att tänd plattan är ren från ev olja eller
annan skit.
Hur ser tändstiftet ut efter att du kört en lite stund...
Hur ser kolven ut när du lyfter på toppen,på bilden du visade
ser den ren ut utan sot men du kanske hade torkat av den.
Om packboxarne är kassa så har du säkert loja på/i tändplattan
eller på kopplings sidan vid hjulfästet.
Luckta på motor oljan om den luktar bensin på har du nog en packbox som
gått sönder.
Är det mycket kladdigt som tjära på kolven kan det åxå vara en packbox som gått.
Tjing
Fenix
Nybörjare
Nybörjare

Post by Fenix »

Bytte ut tändplatta och kabel och svänghjul, nu startar den plötsligt lätt. Men den går ojämt och svarar inte på gas över huvud taget ibland. Jag kan stå och gasa för fullt men det är som att vajern vore av eller nått. Sen helt plötsligt varvar den upp och då kan jag sticka iväg några meter, men trycker jag in kopplingen och ska växla upp så dör den direkt... Försökte lägga upp ett videoklipp hur den låter, men inga filtyper verkar vara tillåtna att ladda upp här på forumet... Packboxarna som läcker då antagligen?
Nu var detta ett test med lånad tändplatta, men ganska exakt såhär blev min V50 ett tag efter motorrenovering. Startade fint, puttrade lugnt på tomgång men ville inte varva annat än sporadiskt. Efter mycket grubbleri och skruvande bytta jag till sist brytarspetsarna, trots att de jag hade såg bra ut. Detta var i våras och den har nu gått kanonfint hela sommaren.

Inte direkt svar på ditt problem, men kanske kan det ge någon ide'.

/Calle
Vespa 50R
Vespa PX125
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Nu går den fint. Ställde in tändningen med den andra tändplattan som jag lånade... Körde ett par varv och den varvar och visar inga tendenser att vilja dö... Det är nått på tändplattan som e kasst. Spolen ser illa ut, och kondensatorn ser ny ut, men nån har lött fast kablar på den själv... Ska se om jag kan byta grejerna på plattan så borde det vara bra sen... Tack för hjälpen och alla svar...
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Nähä, jag bytte ut spolen kondensatorn och så fick jag med en yttre tändspole. Nu har den ingen gnista alls... El är det värsta jag vet...
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Jodå nu fick jag liv i tändningen, men ett nytt problem har uppstått. Det går inte att ställa in 17 grader på tändningen. Vridningen på tändplattan sträcker sig från 10 grader före dödpunkt till 5 grader EFTER dödpunkten... Både tändplatta och svänghjul är v50 orginal, förstår ingenting... Hålen kan jag inte fila upp mer åt det hållet heller...
Il Bastardino
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Il Bastardino »

Bustamente wrote:Jodå nu fick jag liv i tändningen, men ett nytt problem har uppstått. Det går inte att ställa in 17 grader på tändningen. Vridningen på tändplattan sträcker sig från 10 grader före dödpunkt till 5 grader EFTER dödpunkten... Både tändplatta och svänghjul är v50 orginal, förstår ingenting... Hålen kan jag inte fila upp mer åt det hållet heller...

Hade samma problem. Det var klacken på brytarsetsarna som var ned sliten. Lita inte på att de är nya. Hade haft mina i max en månad och om du ser min tråd kanske du anar att det inte var så mycket körning som blev av. Hade oljat smörfilten ordenligt, så de var nog antingen fel på dom från början eller så var dom av riktigt dålig kvalite.
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Ok, tack för tipset. Får testa att byta brytarna, fast de ser helt nya ut...
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Testade med ny brytare. Nu går den fint. Men fick vrida plattan maximalt för att nå 17 grader...
Il Bastardino
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Il Bastardino »

Kul att det funkar. Verkar vara ytterst ojämn kvalite på brytarna. Det verkar ju som att klacken är för liten/kort på dina trots att de är helt nya, för inte ska man väl behöva justera tändplattan till ytterstaläget. Men det var precis så med mina, jag hade inte flyttat tändplattan och när jag satte på de nya var tändnigen helt off och jag hade ett jäkla problem med att få den rätt.
Post Reply