Igår tog jag en liten tur (55 mil... Varför blir det alltid så där långt...) på mest småvägar i Dalsland. Jag tog en sväng förbi Södra Fjäll några kilometer från Dals Långed. Fjäll-delen av mitt efternamn kommer därifrån och jag brukar ibland stanna och glo på den oansenliga anledningen till det. Därifrån är vägarna mot annat än Långed grusvägar, men vägen norrut mot Laxarby är lite längre och smalare än den mot Tösse/Långed-vägen. Mot Tösse fick det bli. Jag insåg snabbt att något var fel. Grusvägen var nysladdad men utan fordonsspår, något som brukar betyda att det är oframkomligt någonstans längs vägen. Mycket riktigt kom jag snart till en kraftig översvämning. Jag såg att det var djupt, men inte helt avskräckande, så jag gav mig ut i vattnet. Det var dock lite djupare än jag trodde och när vattnet steg upp till spetsen på framskärmen förberedde jag mig på att kliva av om motorn stannade. Jag var tvungen att ha foten kvar på bromsen då framhjulet gärna ville lätta av vattentrycket, så jag kunde inte stå på bägge knäna på sadeln. Jag fick in lite vatten i ena kängan när byxbenet flöt upp. Nåväl, Innovan ubåtade sig över utan att ens hosta, men när jag fri från vattnet skulle peta i tvåan så var pedalen totalt stum. Efter nån minut började det gå att röra på spaken och inom fem minuter så fungerade växlingarna som vanligt. När allt verkade lugnt kollade jag så motorn inte hade tagit in vatten i oljan och lät den stå och gå på tomgång för att torka ur med hjälp av värmen.
Den enda förklaring jag kan tänka mig för växlingsproblemet är att automatkopplingen har en temperaturkorrigering och att jag "köldchockade" den. Kopplingen fungerar ju rätt konsekvent oavsett utetemp och motortemp, så nån sorts kompensering bör det finnas där. Har någon en annan förklaring som verkar rimligare?
Kortvarigt kopplingproblem på Innovan
-
- Dekaltrimmare
Re: Kortvarigt kopplingproblem på Innovan
Tror som du att det beror på temperaturen, stålaxlarna i motorn var varma och kåpan i aluminium krympte och så nöp det fast kortvarigt.
Men vad hade du gjort om du fått in vatten i motorn? Har man varv på den så kan man trycka sönder toppackningen om det kommer in vatten i toppen, vatten kan man som bekant inte komprimera. Vatten i tändsystemet dunstar ju inte bort om motorn bli kall.
Du kunde blivit kvar där länge....
Men vad hade du gjort om du fått in vatten i motorn? Har man varv på den så kan man trycka sönder toppackningen om det kommer in vatten i toppen, vatten kan man som bekant inte komprimera. Vatten i tändsystemet dunstar ju inte bort om motorn bli kall.
Du kunde blivit kvar där länge....
-
- Dekaltrimmare
Jag har bra försäkring, så nog hade jag kommit hem 
Jag har kört stopp på motorer i vatten ett antal gånger, och har aldrig råkat ut för motorskada. Jag antar det kan hända om varvet är högt, men annars tycks vattnet stänga av motorn innan några större mängder når förbränningsrummet.
Innovans luftintag sitter f ö riktigt bra skyddat och rätt högt.

Jag har kört stopp på motorer i vatten ett antal gånger, och har aldrig råkat ut för motorskada. Jag antar det kan hända om varvet är högt, men annars tycks vattnet stänga av motorn innan några större mängder når förbränningsrummet.
Innovans luftintag sitter f ö riktigt bra skyddat och rätt högt.
Hände mej med en dåligt fastsatt utombordare, fast det var ju en tvåtakt.
Beror nog på hur mycket vatten det kommer in och på varvet, men man kan inte ha tur jämt. Bra försäkring skulle man vilja ha när man planerar längre färder, har ju bara trafik 820kr / år.
Beror nog på hur mycket vatten det kommer in och på varvet, men man kan inte ha tur jämt. Bra försäkring skulle man vilja ha när man planerar längre färder, har ju bara trafik 820kr / år.
-
- Dekaltrimmare
Det är mycket riktigt inte så slugt att försöka starta en motor som har varit helt dränkt och tagit in stora mängder vatten. Då är det ofta helt stumt, och om man har för bråttom är det lätt hänt att trycka ner vatten förbi kolvringarna. Jag sysslade förr med enduro (Yamaha TT600) på motionsnivå, och efter de gånger hojen var under vatten längre stunder fick stiftet tas ur och vattnet fås bort. Jag fick någon gång in lite vatten i oljan, men inte värre än att det gick att köra till serviceplatsen efteråt.
Jag blåste en gång ena toppackningen på en trimmad SAAB V4:a så att en cylinder tog in så mycket kylvatten att toppen "sprängdes" bort. Det blev en ordentliga bucklor i huven och hjulhuset. Fast resten av motorn klarade sig underligt nog fint, så ny topp, två nya stötstänger och insatsgängor i blocket fixade problemet.
Jag blåste en gång ena toppackningen på en trimmad SAAB V4:a så att en cylinder tog in så mycket kylvatten att toppen "sprängdes" bort. Det blev en ordentliga bucklor i huven och hjulhuset. Fast resten av motorn klarade sig underligt nog fint, så ny topp, två nya stötstänger och insatsgängor i blocket fixade problemet.
Jag förstår att det är overkill att ge råd till dej!
Var och besiktade för första gången tyvärr hade jag inte kollat bakljuslampan så det blir återbesök, har ju åkt i sol och man kollar ju inte ljuset då. hade en ny lampa hemma samma som till bilen så det kändes dumt. Det regnade naturligtvis när jag skulle dit men det är bara några kilometer och det märks ju knappt med scooteroverallen.
När testkillen kollat lyset och känt på styrlagret sa han att han inte skulle provköra!?
Jag sa att jag får betala fullt pris och han skiter i att det provköra för att det regnar, men han tyckte att det var halt och smutsigt så han struntade i det.
Han var nog inte mer än 20 och nyanställd men jag tycker det var tjänstefel.
Om det fanns lite bättre däck så kan man ju köra längre på säsongen tycker nog att det är väl lite mönster. Bakdäcket vände jag siffrorna på när jag beställde så det är ju bredare och plattare, kändes konstigt vingligt i början så jag botade det med högre tryck bak och lägre fram men nu när det är inslitet så kan jag ha vanligt tryck.
Ibland får jag en ide att jag ska slänga på tältet sovsäck och liggunderlag och köra söderut och inte stanna förrän solen skiner och värmen är bra som flyttfåglarna. Att skaffa husbil eller köra med husvagn fordrar en ekonomi som jag inte har, blir billigare att flyga.
Man kanske skulle våga, på 50-talet var det en man som körde långt ner i afrika på en crescent moped....
Var och besiktade för första gången tyvärr hade jag inte kollat bakljuslampan så det blir återbesök, har ju åkt i sol och man kollar ju inte ljuset då. hade en ny lampa hemma samma som till bilen så det kändes dumt. Det regnade naturligtvis när jag skulle dit men det är bara några kilometer och det märks ju knappt med scooteroverallen.
När testkillen kollat lyset och känt på styrlagret sa han att han inte skulle provköra!?
Jag sa att jag får betala fullt pris och han skiter i att det provköra för att det regnar, men han tyckte att det var halt och smutsigt så han struntade i det.
Han var nog inte mer än 20 och nyanställd men jag tycker det var tjänstefel.
Om det fanns lite bättre däck så kan man ju köra längre på säsongen tycker nog att det är väl lite mönster. Bakdäcket vände jag siffrorna på när jag beställde så det är ju bredare och plattare, kändes konstigt vingligt i början så jag botade det med högre tryck bak och lägre fram men nu när det är inslitet så kan jag ha vanligt tryck.
Ibland får jag en ide att jag ska slänga på tältet sovsäck och liggunderlag och köra söderut och inte stanna förrän solen skiner och värmen är bra som flyttfåglarna. Att skaffa husbil eller köra med husvagn fordrar en ekonomi som jag inte har, blir billigare att flyga.
Man kanske skulle våga, på 50-talet var det en man som körde långt ner i afrika på en crescent moped....