Två år senare är det dags för en liten lägesrapport!
Vad har hänt sedan sist? Tja, inte så mycket mer än att skogsvraket har fått flytta med till mitt nya hem och in i mitt museum som är under uppbyggnad. Men projektet är absolut inte bortglömt. Tanken är nu att bygga in en herrejössesmotor för att köra på isen och liknande med. Det vill säga att den inte kommer att bli inreggad, utan bara en busvespa
Då jag är van med att skruva tyska fordon blir de italienska fordonen en utmaning att hålla på med, då de ligger på en högre svårighetsnivå.
Jag fick möjlighet att köpa en likadan Touring som var komplett fast med rasad motor, och såg den som ett utmärkt tillfälle att lära känna hur en Vespa är byggd.
Den nya Touringen inhandlades redan i våras, men hämtades inte förrän Thomas från Classic Motor kom och gjorde reportage i slutet av sommaren. Han hjälpte mig även att få fram en fungerande fyrväxlad motor. Tack för hjälpen!
Efter motorbyte, rostlagning i golvet, service och allmän översyn rullade Vespan åter igen efter cirka 40 års stillestånd. Givetvis kommer den att förbli otvättad, knölig och sliten med go patina. Endast inregistrering och besiktning skall göras, samt diverse småjusteringar och liknande för att hålla den brukbar.
Oerhört skön maskin att åka på!
En modifierad GS -62 finns också med i samlingen. På den har jag jobbat i omgångar de senaste tre åren, och så får det förbli även fram över. Blästring på ställen där jag inte kommer åt är nästa moment att göra. Jag har varit sugen på att sänka den för att få till det goa stuket som bilden visar, men jobbet kontra min motivation och ork för att få den låg matchar inte. Så det får tyvärr bli osänkt istället. Ingen lackering mer än stripning, stencilering och klarlackering skall ske. Men det får nog bli till våren, för i rådande stund är jag just i färd med att påbörja ett lättare folkvagnsbygge som skall genomföras under vintern. Det är trots att folkvagnar som hägrar, Vespa är mest ett roligt sidospår att syssla med ibland.
Översta bilden visar utgångsobjektet, och mekaniken kommer från en Vespa 50 automat, -92. Att jag vet om värdet på dem i Italien stör inte mig från att modifiera och kapa i den, för hade den inte kommit i min ägo hade den fortfarande legat med totalruttet golv i ett mörkt hörn och skräpat. Då är det bättre att den får rulla, vilket den gjorde hösten 2011 i en ful skepnad.
Allt för den här gången!
MVH MH