Silverfisken startar och dör...

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Biff Grimes
Nybörjare
Nybörjare

Silverfisken startar och dör...

Post by Biff Grimes »

Jag skulle till Mods vs. Rockers i lördags. Min Vespa Sprint '69 startade som vanligt på tredje kicken. resan till St. Eriksplan gick problemfritt som vanligt.

När det sen var dags för mötet på bron startade den på första kicken. Jag la sen i ettan och då dog den. Hann inte ens släppa på kopplingen.
Sen vägrade den starta. Det gick inte att springa igång den. Jag lät den vila 20 minuter. Den gick inte igång när jag kickade men väl när jag sprang igång den. Sen kändes det som att den skulle dö om jag inte höll upp varvtalen.

Jag tog mig till Vinterviken. Sen samma historia när vi skulle till Nytorget. Fast den här gången gick det inte att spring igång den. Jag tog bort kåpan, ruckade lite på sladden till tändstiftet som var lite lös. Den startade direkt. Tyckte dock inte att den gick 100%.

Framme vid Nytorget skruvade jag fast klämman till tändstiftet bättre och den startade direkt. Jag lät den sen stå 30 minuter. När jag skulle iväg igen startade den på första och dog sen direkt. Tog bort kåpan och gav mig på tändstiftet igen. Nada. Jag fick gå hem...

Fick lite tips om flottören, förgasaren...

Några goda råd om var jag ska börja leta?
Vespa Sprint '69
Svint1
Lärling
Lärling

Re: Silverfisken startar och dör...

Post by Svint1 »

Kondensatoren kanskje?
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Kolla med ny kabel till tändstiftet? Ny hatt till tändstiftet? Låter som om det är elproblem, eftersom den emellanåt startar direkt.
Biff Grimes
Nybörjare
Nybörjare

Post by Biff Grimes »

Nytt tändstift införskaffat. Den startar nu bra och, i mitt tycke, går bättre.

Jag körde sedan runt 5-10 minuter, stannade. Kicka igång igen efter några minuter och körde fem minuter till. Gick in och handlade i fem minuter.

Sen startade den direkt. Lägger i ettan och drar iväg, lägger i tvåan och då dör den bara. Den hostar och spottar inte utan det är som att den inte får soppa.

Sen händer ingenting när jag försöker kicka igång den igen.

Kan det vara att den inte får soppa efter ett tag?
Vespa Sprint '69
OlleM
Entusiast
Entusiast

Post by OlleM »

Låter elektriskt, men vad ???
Biff Grimes
Nybörjare
Nybörjare

Post by Biff Grimes »

Det är nog inte elektriskt. Det verkar vara så att den bara lägger av efter 15-20 minuter. Förmodligen när den blir varm.
Vespa Sprint '69
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

- Skit i soppakran
- Veck på slangen
- Tankens lufthål täppt
- dålig kontakt nånsans
- Isolering trasig
etc, etc, etc
Erling
Lärling
Lärling

Post by Erling »

Byt till ny kondensator!

Men det kanske är för enkelt!!! 8)

Erling
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Våran Rally slocknade emellanåt helt tvärt under färden. Visade sig att en elsladd drogs ut i större guppar. Senare slocknade den underligt eller var usel på att starta. Visade sig att tändhatten var lös och sladden hade brott. När sladden rörde sig under färden så slocknade Vespan. När man kollade stiftet så fäste man tändhatten ordentligt igen och sladden fick kontakt = allt fungerade. Tills hatten lossnade igen och sladden förlorade kontakten. Du ruckade på de här och fick den tillfälligt att fungera, riktigt bra till och med. Det här get vinkar om att problemet är här.

GS:n slocknade tvärt i regn och en gång efter en tvätt. Tändspolen var färdig och läkte in vatten.

Touringen hade problem med bensinslangen: först var slangen för lång och senare så böjde den sig då den var av fel sort och mjuknade av oljan. Problemen gjorde att den började bluddra/hosta i högre hastigheter och någongång började den slockna. Men den tvärdog aldrig. Åkte man med en Vespa som inte hade kranen på så slocknade den givetvis tvärt. Ca några hundra meter. Om tankens lufthål är täppt så uppstår samma fenomen. Skräp i kranen/förgasaren kan också ställa till det, ofta då med bluddersymptom. Men det borde väl inte börja fungera om man skruvar på tändstiftet.

När du skruvade på stiftet, hur ser stiftet ut? Verkar det ok? Färg? Nytt eller gammalt?

Kondensatorn kan mycket väl ställa till det så här. Det brukar börja bråka när den blivit varm. Och då kan motorn tvärdö. Och bli riktigt tjurig på att starta.

Du kan eventuellt ha något annat problem med elen. Någon sladd kanske rör sig och gör att motorn kortsluter sig, typ samma fenomen som när man trycker på dödarknappen. När du skakat om vespan tillräckligt så dör/fungerar motorn.
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Post by Peter Sundfeldt »

Ensam kvar. Det var du, alltså? Eller Silverfisken, snarare.
IMG_1781.jpg
IMG_1781.jpg (59.86 KiB) Viewed 5024 times
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Peter Sundfeldt wrote:Ensam kvar. Det var du, alltså? Eller Silverfisken, snarare.
Hmm, det står att det var en Sprint, det där är väl en GS?
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Post by Peter Sundfeldt »

vespaco wrote:Hmm, det står att det var en Sprint, det där är väl en GS?
Jo, det var jag som inte läste så noga. Fick för mig att Silverfisken var en GS150. Fråga mig inte varför. Men det är en kul bild i alla fall. Och vems är hojen, då?
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Han heter fredrik å det är en vs3.
paa
Entusiast
Entusiast

Post by paa »

Har en Touring som höll på sådär och stannade efter ett tag och var allmänt dum. Bytte allt möjligt eftersom men det funkade inte förrän jag bytte förgasare. Och ändå hittade jag inget speciellt fel på den gamla, gjorde rent den ordentligt och sådär, men den nya gjorde susen.
Post Reply