Vespa 150 Skogsvrak!

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
blizzy
Lärling
Lärling

Re: Vespa 150 Skogsvrak!

Post by blizzy »

Michos Miche wrote:Eftersom jag är jag, betyder det att jag inte brukar ha några större svårigheter att fixa fram grejer. Jag har en massa olika projekt i luften, och det här får väl ligga lite på is tills grejerna väl kommer.

Ni som fortfarande tvivlar på detta projekt, kolla in det här projektet som en annan snubbe har: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=82" onclick="window.open(this.href);return false;
en motor till dig
http://www.blocket.se/varmland/Vespa_GS ... m?ca=9&w=3
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Michos Miche
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Michos Miche »

Aha! Kanske kan vara något? Finns det något bra ställe ni vet om där man kan få tag ny kolv och cylinder? Gärna något man kombinera med någon mysig förgasare för snabba turer till jobbet. :)
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Hejsan!

Den där blocketmotorn passar i "wideframe", dvs inte i din "Largeframe".
Men då du verkar kunna svinga dig obehindrat mellan vad som är avsett för vilken modell eller ej så
är detta enbart en rekomendation. GS:motorn kan dock vara lite smådyr att skaffa fram delar till ibland.
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Vs1 är det också...
Michos Miche
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Michos Miche »

Aha, se där. Jag mätte nämligen avståndet mellan öronen för svingens infästning på min GS -62 och skogsvraket, och fann att det var samma bredd. Ungefär 23 cm om jag inte minns helt fel. Men då är det bara att försöka hålla sig uppdaterad vad som händer på annonssidorna. Till slut dyker det upp något lämpligt paket att lyfta i. :) Förhoppningsvis någorlunda passform om jag får välja. Med det kan jag berätta att en motor från en Vespa 50 -92 inte alls passar utan modifikation i en GS -62 :P
benke
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by benke »

Michos Miche wrote:Aha, se där. Jag mätte nämligen avståndet mellan öronen för svingens infästning på min GS -62 och skogsvraket, och fann att det var samma bredd. Ungefär 23 cm om jag inte minns helt fel. Men då är det bara att försöka hålla sig uppdaterad vad som händer på annonssidorna. Till slut dyker det upp något lämpligt paket att lyfta i. :) Förhoppningsvis någorlunda passform om jag får välja. Med det kan jag berätta att en motor från en Vespa 50 -92 inte alls passar utan modifikation i en GS -62 :P

Jag hade tänkt att köpa en px 125 motor på Örebro bilskrot, eftersom jag inte behöver köpa den så kan jag tipsa dig om den, de kunde släppa den för 3500 kr, ett bra pris för en fin motor. Hoppas att det blir du som köper den, De har en hel del andra delar från samma vespa.

Hälsningar
Benke
Michos Miche
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Michos Miche »

Det kan vara något! Vad heter skroten? :)
FFF
Drömmare
Drömmare

Post by FFF »

Årsmodell: 1991 / Mil: 1139
Anm: PX 125 E 125cc KOMPL. DRIVPAKET
ÖREBRO, Örebro Bildemontering, 019-670 12 00 Lagernr: M528903
Kvalitet: A4
Pris: 4000

Jag har redan prutat ner den till 3500 lycka till/benke

Michos Miche wrote:Det kan vara något! Vad heter skroten? :)
Michos Miche
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Michos Miche »

Jag avvaktar lite med den här motorn. Det som är prio ett under den här vintern är min folkvagnspickis från 1968 som genomgår en större renovering, och kräver mycket pengar. Jag pluggar på högskola och har inte så bra inkomst just nu, så man får skramla i burken. Men finns den här motorn kvar i vår om jag inte hittat någon annan så kan det bli köp :) Men jag får tacka för tipset så länge!

Image

Passar ju bra som möbel i vardagsrummet så länge :) Har ju GS:en med moppemotor att bränna runt på ändå så länge, för jag har inte tagit mc-kort än.
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Post by johansjogren »

Pickisen är väl klar nu. Här är en motor ;)

http://www.tradera.com/vespa-piaggio-mo ... _151980412" onclick="window.open(this.href);return false;

Vet dock inte om den passar men det vet väl kanske någon annan.
reVintage
Lärling
Lärling

Post by reVintage »

Har för mig att skrotet legat på Blocket ett bra tag.
Michos Miche
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Michos Miche »

Två år senare är det dags för en liten lägesrapport! :)

Image

Image

Vad har hänt sedan sist? Tja, inte så mycket mer än att skogsvraket har fått flytta med till mitt nya hem och in i mitt museum som är under uppbyggnad. Men projektet är absolut inte bortglömt. Tanken är nu att bygga in en herrejössesmotor för att köra på isen och liknande med. Det vill säga att den inte kommer att bli inreggad, utan bara en busvespa :)

Då jag är van med att skruva tyska fordon blir de italienska fordonen en utmaning att hålla på med, då de ligger på en högre svårighetsnivå.
Jag fick möjlighet att köpa en likadan Touring som var komplett fast med rasad motor, och såg den som ett utmärkt tillfälle att lära känna hur en Vespa är byggd.

Image

Den nya Touringen inhandlades redan i våras, men hämtades inte förrän Thomas från Classic Motor kom och gjorde reportage i slutet av sommaren. Han hjälpte mig även att få fram en fungerande fyrväxlad motor. Tack för hjälpen! :)

Image

Image

Image

Efter motorbyte, rostlagning i golvet, service och allmän översyn rullade Vespan åter igen efter cirka 40 års stillestånd. Givetvis kommer den att förbli otvättad, knölig och sliten med go patina. Endast inregistrering och besiktning skall göras, samt diverse småjusteringar och liknande för att hålla den brukbar.
Oerhört skön maskin att åka på! :)

Image

Image

Image

En modifierad GS -62 finns också med i samlingen. På den har jag jobbat i omgångar de senaste tre åren, och så får det förbli även fram över. Blästring på ställen där jag inte kommer åt är nästa moment att göra. Jag har varit sugen på att sänka den för att få till det goa stuket som bilden visar, men jobbet kontra min motivation och ork för att få den låg matchar inte. Så det får tyvärr bli osänkt istället. Ingen lackering mer än stripning, stencilering och klarlackering skall ske. Men det får nog bli till våren, för i rådande stund är jag just i färd med att påbörja ett lättare folkvagnsbygge som skall genomföras under vintern. Det är trots att folkvagnar som hägrar, Vespa är mest ett roligt sidospår att syssla med ibland.

Översta bilden visar utgångsobjektet, och mekaniken kommer från en Vespa 50 automat, -92. Att jag vet om värdet på dem i Italien stör inte mig från att modifiera och kapa i den, för hade den inte kommit i min ägo hade den fortfarande legat med totalruttet golv i ett mörkt hörn och skräpat. Då är det bättre att den får rulla, vilket den gjorde hösten 2011 i en ful skepnad. :)

Allt för den här gången! :)

MVH MH
Loose Lips City Punk
Entusiast
Entusiast

Post by Loose Lips City Punk »

Jag följer dig även på Boxerville och säger bara: keep up the good work!!
En del gnäller alltid om original hit och dit, nä bättre om grejerna används!!
------------
Vespa Sprint 200 -66
Lambretta Li 150 -60
Vespa GL 200 -62 (såld)
Vespa V 70 R - 75 (såld)
Vespa PX 200 -85 x 2 (sålda)
Vespa Primavera -68 (såld)
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »