SIP Road
Re: SIP Road
kanske låter mer som en crosshoj?
beställer min nästa vecka - till min PX80(135) som just nu har en SITO Plus.
Enl tyska GSF är den sjukt bra!
Enl tyska GSF är den sjukt bra!
"Blech und Freude Rollerjungen"
-
- Lärling
Mina sidvagnar ska också begåvas med dessa, ska bli intressant och se hur mycket vridet förbättras.
Enligt tyska forum etc. så ska det vara en av fördelarna med detta system, just ljudnivån. Många har tydligen tröttnat på ljudnivåer a là Sito Plus och berömmer detta system för både effekt och ljudnivå.fritte wrote:kanske låter mer som en crosshoj?
Piaggio Skipper 172 -1994
Hmmm, det låter som en vettig investering
Nån som har koll på vad som behöver göras åt tändning resp förgasare på en PX200?
På SIP sidan sår det ju att "Make sure to check and optimize your jetting and ignition settings" så nåt kanske man behöver göra.
Kör just nu på 118 huvudmunstycke och standard tändning (23 grader).

Nån som har koll på vad som behöver göras åt tändning resp förgasare på en PX200?
På SIP sidan sår det ju att "Make sure to check and optimize your jetting and ignition settings" så nåt kanske man behöver göra.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Gör du ingenting och tänker åka längre sträckor med lite fart, kan jag nästan garantera att du får problem.
Åtminstone måste förgasaren justeras, ett riktmärke brukar vara upp två steg på huvudmunstycket till 122. Men det är indviduellt från maskin till maskin, så det behöver inte stämma på din.
Vill man kan man också ställa ner tändningen till 18 grader (I.T märket vid tändplattan). Då går hojen lite kallare, och du kan vara ur bättre.
/G
Åtminstone måste förgasaren justeras, ett riktmärke brukar vara upp två steg på huvudmunstycket till 122. Men det är indviduellt från maskin till maskin, så det behöver inte stämma på din.
Vill man kan man också ställa ner tändningen till 18 grader (I.T märket vid tändplattan). Då går hojen lite kallare, och du kan vara ur bättre.
/G
Vespalun wrote:Hmmm, det låter som en vettig investering![]()
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Tändplattans omkrets är 360 mm så 1 mm vridning av denna motsvarar 1 grad. 

Jag undrar verkligen om man får problem om man inte gör något. Så extremt känslig är inte en 2-taktare. I varje fall inte en som är i bra grundkondition. Men som nämnts så går jag upp 2 steg i huvudmunstycke till att börja med, sen får jag avgöra hur den går.Hedge wrote:Gör du ingenting och tänker åka längre sträckor med lite fart, kan jag nästan garantera att du får problem.
/G
Vespalun wrote:Hmmm, det låter som en vettig investering![]()
k650, håll oss informerade.
Jag tror inte heller att man behöver göra så mycket eftersom det är, i princip, standardmotorer vi pratar om.
Öka på huvudmunstycket med 2 steg är nog en vettig försiktighetsåtgärd. Som alltid så kollar man ju tändstift lite då och då för att se hur allt fungerar. Automatsmörjningen se ju till att motorn får olja om än lite lite soppa, så det blir inte tvärstopp pga oljebrist. Kanske för varmt på avgaserna, med chans på vämenyp, men det fixar ju ett 122 munstycke.
OM det har varit ett byte till en 5 ports cyllinder, portning och kanske en strokad vev så har det varit en helt anna sak, men det är det ju inte.

Jag tror inte heller att man behöver göra så mycket eftersom det är, i princip, standardmotorer vi pratar om.
Öka på huvudmunstycket med 2 steg är nog en vettig försiktighetsåtgärd. Som alltid så kollar man ju tändstift lite då och då för att se hur allt fungerar. Automatsmörjningen se ju till att motorn får olja om än lite lite soppa, så det blir inte tvärstopp pga oljebrist. Kanske för varmt på avgaserna, med chans på vämenyp, men det fixar ju ett 122 munstycke.
OM det har varit ett byte till en 5 ports cyllinder, portning och kanske en strokad vev så har det varit en helt anna sak, men det är det ju inte.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Om det finns någon motor som är känslig, så är det en tvåtaktare och speciellt om man inte bemödar sig att ställa in förgasaren rätt.
Du kommer inte få några problem alls om du håller dig i stan eller tar kortare turer. Det är när du ligger på höga varv länge och kör långt som du hamnar i riskzonen om du inte ställer in förgasaren ordentligt. Och tro mig, även en i övrigt frisk orginalmotor kommer nypa. Det vet jag av egna dyrköpta erfarenheter.
/G
Du kommer inte få några problem alls om du håller dig i stan eller tar kortare turer. Det är när du ligger på höga varv länge och kör långt som du hamnar i riskzonen om du inte ställer in förgasaren ordentligt. Och tro mig, även en i övrigt frisk orginalmotor kommer nypa. Det vet jag av egna dyrköpta erfarenheter.
/G
k650 wrote: Jag undrar verkligen om man får problem om man inte gör något. Så extremt känslig är inte en 2-taktare. I varje fall inte en som är i bra grundkondition. Men som nämnts så går jag upp 2 steg i huvudmunstycke till att börja med, sen får jag avgöra hur den går.
Ja så klart måste förgasaren vara rätt justerad oavsett den är original eller inte.Hedge wrote:Om det finns någon motor som är känslig, så är det en tvåtaktare och speciellt om man inte bemödar sig att ställa in förgasaren rätt.
/G
k650 wrote: Jag undrar verkligen om man får problem om man inte gör något. Så extremt känslig är inte en 2-taktare. I varje fall inte en som är i bra grundkondition. Men som nämnts så går jag upp 2 steg i huvudmunstycke till att börja med, sen får jag avgöra hur den går.
Hur går det med SIP Road systemet, har Du fått det, har Du testat?
Är lite nyfiken eftersom jag är sugen på ett inför sommarens äventyr.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Hej.Vespalun wrote:Hur går det med SIP Road systemet, har Du fått det, har Du testat?
Det är monterat och klart. Ur lådan ser det fint ut, bra svetsat och ser väl målat ut. Det ger ett dovt ljud, man märker att accet samt vridet är betydligt bättre. Min kusin kör bredvid med sin original 200 och får totalt rast i accet.
Jaha, då vet man
Blir att beställa ett!
Tack för recentionen.

Blir att beställa ett!
Tack för recentionen.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Mitt SIP road är på väg hem och jag är som ett barn på julafton. Antar att det kan vara första steget ner i trimträsket.
Ingick det ny avgasbult?
Ingick det ny avgasbult?
Nu var det ett bra tag sedan jag monterade mitt, men jag har för mig att det inte ingick någon ny bult.Henkepenk wrote:Mitt SIP road är på väg hem och jag är som ett barn på julafton. Antar att det kan vara första steget ner i trimträsket.
Ingick det ny avgasbult?
Johan
Nä, jag fick inte heller med någon ny bult. Behöver du en sådan får du köpa den separat, ingen stor kostnad.
Dessutom ett tips. Avgasbulten (stål) har en förmåga att ärga fast i blocket (lättmetall). Smörj in bulten med fett eller kopparpasta innan du monterar den så blir det lättare att få loss den
/jens
Dessutom ett tips. Avgasbulten (stål) har en förmåga att ärga fast i blocket (lättmetall). Smörj in bulten med fett eller kopparpasta innan du monterar den så blir det lättare att få loss den

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Jag har kört ett par månader med SIP ROAD på min PX med Pinasco 177 kit.
Detta har gjort min gamla PX för en raket! Stora acceleration - snabbare än min Rally 200
Jag var också lockat på svar från det tyska forumet att ljudet skulle vara betydligt lägre än Sito, men jag måste säga att den larmer mycket mer än den vanliga potten.
Jan Haugsted
Danmark
Detta har gjort min gamla PX för en raket! Stora acceleration - snabbare än min Rally 200
Jag var också lockat på svar från det tyska forumet att ljudet skulle vara betydligt lägre än Sito, men jag måste säga att den larmer mycket mer än den vanliga potten.
Jan Haugsted
Danmark
Tack för tipset men jag har redan haft min dust med den bulten. Precis innan jag skulle ge upp så rörde den sig nån millimeter. Då var det en glädje att fortsätta banka och värma.jencla wrote:Nä, jag fick inte heller med någon ny bult. Behöver du en sådan får du köpa den separat, ingen stor kostnad.
Dessutom ett tips. Avgasbulten (stål) har en förmåga att ärga fast i blocket (lättmetall). Smörj in bulten med fett eller kopparpasta innan du monterar den så blir det lättare att få loss den![]()
/jens
Avvikande mening. Jag bytte standarddämparen på min PX200 mot ett SIP Road och skillnaden är försumbar, både vad gäller fart och ljud. Går lika, låter lika, ungefär. Ofta är det väl så att man byter en gammal igensatt standarddämpare mot ett nytt rent SIP Road-blås och då är det klart att det blir skillnad. Till saken hör att min hoj redan med standarddämparen är den piggaste otrimmade PX jag körtsophiante wrote:Jag har kört ett par månader med SIP ROAD på min PX med Pinasco 177 kit.
Jan Haugsted
Danmark

En möjlighet är ju att det är de öppnare portarna i ditt trimkit som gör att ljudet är högre ...
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
-
- Lärling
Kör Sip Road tillsammans med polini 208 på mina sidvagnar och där märks en tydlig skillnad, inte mer ljud men avsevärt mer vridmoment.