Själv drar jag mig ofta för att byta vajrar (växlings och kopplings) då det ofta är svårt att montera nippeln på vajern medans armen ligger i spänn, och ofta får jag justera om det flera gånger innan det blir grovjusterat nog för att kunna finjusteras med justerskruvarna.
Så jag beställde ett vajersträckarverktyg (från Taiwan då jag inte lyckades få fatt på ett med spärrfunktion i London) och fick det levererat häromdagen, fint förpackat i Taiwanesiskt tidningspapper:

Untitled by wheredowegonowbutnowhere, on Flickr

Det finns ett par bra videor på YouTube om hur man använder det, men förenklat hakar man fast det på vajern man vill sträcka, trycker ihop tången som då låser sig på vajern och sträcker denna tills lagom spänning har uppnåtts. Nu kan man slå på tumlåset och sedan är det bara att montera nippel och haka av tången.
Så här såg det ut när jag testade det på det normalt sett avskydda kopplingsvajerbytet tidigare ikväll:

Kostnaden var lite drygt en hundring och jag kan verkligen rekommendera det. Ska se om jag kan hitta de där instruktionsvideorna