Bör man vid renovering byta veven? Har dålig koll på vad vespan/veven varit med om tiden innan jag fick tag i den. Veven känns tight i längdriktningen med ett visst glapp i sidled.
När jag delade motorn knackade jag på vevaxeln med en träklubba (två lätta knack). Är detta tillräckligt för att axeln skall bli skev?
//Andreas
Byta vev vid renovering?
Re: Byta vev vid renovering?
om du slog den lätt är det ingen faraajez wrote:Bör man vid renovering byta veven? Har dålig koll på vad vespan/veven varit med om tiden innan jag fick tag i den. Veven känns tight i längdriktningen med ett visst glapp i sidled.
När jag delade motorn knackade jag på vevaxeln med en träklubba (två lätta knack). Är detta tillräckligt för att axeln skall bli skev?
//Andreas
Re: Byta vev vid renovering?
Ena ramlagret (nytt lager) sitter ganska löst på veven och kan med handkraft sättas i läge. Repor i lagerbanan skvallrar om att tidigare lager snurrat på veven. Vilken loctite skall användas om man skall "limma" lagret på veven? Tänker pga temp och oljebeständighet? Läste att någon använt 603, funkar någon annan cylindrisk låsning eller 603:an is da shit...
Tacksam för lite hjälp!
Mvh, Andreae
Tacksam för lite hjälp!
Mvh, Andreae